فقهِ نظام

مباحثِ مدرسه فقهی هدایت

فقهِ نظام

مباحثِ مدرسه فقهی هدایت

سلام خوش آمدید

بسم الله الرّحمن الرّحیم

خبرنگاری از وقایع را بر اساس اصول و مفاهیم زیر انجام می دهیم و ارزیابی ما از میزان موفقیت بخش های خبری سیما و یک روزنامه بر اساس این اصول انجام می شود.

اصل اول: انتخاب سوژه خبر بر اساس اصل "خبر بزرگ" در هر بخش انجام می شود. خبر بزرگ یعنی آن واقعه ای که -اگر تحقق یابد- ده ها مشکل مرتبط با اصل تنظیم صحیح روابط انسانی برطرف می شود. به عنوان مثال خبر بزرگ بخش نظام مهندسی و مسکن، ساخت خانه در قالب دار واسعه است (برخی فواید دار واسعه: کاهش تولید زباله، کاهش ترافیک و آلودگی هوا، کاهش آلودگی صوتی و کاهش مصرف سوخت، افزایش تفریح خانگی و ارتقای سطح تربیت فرزندان، ارتقای صله رحم و گسترش اصل احترام به همسایه و... )

 اصل دوم: نگارش خبر یک واقعه را بر اساس سازه های سه گانه ۱- پرسش خبر، ۲- اصطلاح خبر و ۳- ارجاع خبر انجام می دهیم. طراحی پرسش برای خبر از پدیده زشت تحمیل خبر به مخاطب جلوگیری می کند و همراهی مخاطب با خبرنگار را ارتقاء می دهد. انتخاب دقیق اصطلاحات یک خبر به حفظ موازنه تمدنی و عدم التقاط فکری در افراد کمک می کند و گنجاندن ارجاع برای یک خبر، مخاطب را به یک منبع عمیق تر درباره پرسش و اصطلاح خبر رهنمون می سازد!

اصل سوم: اضافه کردن یک سفر خبری به خبر نوشته شده درباره یک واقعه است. در واقع پاراگراف آخر یک خبر، مخاطبِ خبرنگار را در عالم خیال به یک نوع حمایت از سوژه خبر رهنمون می سازد و از مخاطب می خواهد که درباره سوژه خبر سکوت نکند. به حسب شرایط مخاطب ۱- سفر در حوزه مقایسه، ۲- سفر در حوزه رفق، ۳- سفر در حوزه انفتاح، ۴- سفر در حوزه منزلت و... به متن مکتوب خبر اضافه می گردد. 

اصول سه گانه فوق الذکر بخشی از چارچوب جدید نگارش خبر است؛ که در الگوی فقهی تنظیم و تحلیل خبر تبیین شده است.


حجت الاسلام علی کشوری 

تبیین اصول خبرنگاری با نگاه تمدنی - بامداد شنبه ۱۷ دی ۱۴۰۱ - قم

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی

بسم اللّه الرّحمن الرّحیم: چهار برنامه مدرسه فقهی هدایت به شرح زیر است:
الف: معرفی سند جهانی اولویت های تمدنی ۱۲ گانه( جایگزین سند توسعه پایدار ۲۰۳۰)
الف: راه اندازی مدارس چابک تبلیغی در مساجد اعظم شهر
ب: معرفی دو فهرست مفهومی برای نظام سازی در قالب نمایشگاه تخصصی
ج: طراحی و ساخت محله امید ( اولین نمونه سازی کامل تمدنی)

آخرین نظرات
پیوندهای روزانه