فقهِ نظام

مباحثِ مدرسه فقهی هدایت

فقهِ نظام

مباحثِ مدرسه فقهی هدایت

سلام خوش آمدید

بسم الله الرّحمن الرّحیم

در روزهای اخیر گفتگوهای مرتبط با مسئله نان -به ویژه درباره الگوی جدید پرداخت یارانه نان- در کشور بیشتر شده است. به دلیلِ ارتباط نان با مسائلی مانند: سلامت، امنیت، نفی سبیل، محرومیت زدائی، زیبایی جسمی و... چند ویژگی مهم و فراموش شده درباره تولید نان را تبیین می کنم:

۱- نان را باید با آرد سبوس دار کامل تهیه کرد و به هیچ عنوان نباید سبوس آرد را -ولو به صورت درصدری، مانند آرد سنگک- از آرد حذف نمود. حذف سبوس آرد یکی از دلایل پیدایش بیماری یبوست (ام الامراض) است و اثرات منفی دیگری بر قوت بدن ایجاد می کند. در این بخش، بسته بحثی مرتبط با آفت کش های طبیعی مورد نیاز برای کشت گندم (خصوصاً آفت سن)را تبیین می کنیم؛ تا کشاورز گندم سالم تری تولید کند.

۲- نان را نباید بر روی آهن بپزید. آهن نجس است و پخت نان بر روی تنور آهنی، باعث کاهش مواد غذایی نان می شود. استفاده از تنورهای گلی و سنگی، بهترین حرارت را برای پخت نان فراهم می آورند و نان را خوشمزه تر و سالم تر می کنند. علاوه بر تبیین ویژگی های تنور برتر، استفاده از تخمیر طبیعی (حذف کامل مخمرها) برای پخت نان هم یک توصیه مهم است.

۳- نان را باید به صورت خانگی و غیر متمرکز بپزید. طبق روایات صحیح، عدم پخت نان در خانه، یکی از علت های پیدایش مَحق(عوامل بسیار مضر برای سلامت) در جامعه است. (الإمام الصادق علیه السلام :شِراءُ الحِنطَةِ یَنفِی الفَقرَ ، وشِراءُ الدَّقیقِ یُنشِئُ الفَقرَ ، وشِراءُ الخُبزِ مَحقٌ - الکافی عن عباد بن حبیب و  تهذیب الأحکام عن عائذ بن جندب ) پخت نان در خانه، علاوه بر ارتقای بهداشت نان، هزینه های ناشی از زنجیره تولید متمرکز نان را از قیمت تمام شده نان کم می کند و باعث می شود که قیمت نان در جامعه ارزانتر شود. پخت نان در خانه به گسترش تنوع کمی و کیفی در تولید نان ختم می شود.

۴- نان را باید از جو و گندمی که زکات آن پرداخته شده است؛ تهیه کرد. تأکید و مراقبت همگانی بر پرداخت زکات گندم و جو، علاوه بر تامین منابع مالی بزرگ برای محرومیت زدایی، کیفیت و برکت نان را افزایش می دهد.

به فضل الهی: نشست تخصصی الگوی فقهی تولید نان را برگزار خواهیم کرد و باطرح دانش فقهی در حوزه نان، زمینه تغییر در الگوی فعلی تولید نان را فراهم خواهیم آورد.


حجت الاسلام علی کشوری - تبیین اجمالی الگوی فقهی پخت نان

چهارشنبه ۱۴ اردیبهشت ۱۴۰۱ - بروجرد (شهر منتظران)

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی

بسم اللّه الرّحمن الرّحیم: چهار برنامه مدرسه فقهی هدایت به شرح زیر است:
الف: معرفی سند جهانی اولویت های تمدنی ۱۲ گانه( جایگزین سند توسعه پایدار ۲۰۳۰)
الف: راه اندازی مدارس چابک تبلیغی در مساجد اعظم شهر
ب: معرفی دو فهرست مفهومی برای نظام سازی در قالب نمایشگاه تخصصی
ج: طراحی و ساخت محله امید ( اولین نمونه سازی کامل تمدنی)

آخرین نظرات
پیوندهای روزانه