فقهِ نظام

مباحثِ مدرسه فقهی هدایت

فقهِ نظام

مباحثِ مدرسه فقهی هدایت

سلام خوش آمدید

بسم الله الرّحمن الرّحیم

وقتی ایده ارایه خدمات حداکثری همه بخش ها به خانواده را مطرح می کنیم -و می گوئیم همه امور آموزشی، نظام مهندسی، مدیریت شهری، سلامت و بهداشت، تبلیغاتی و اقتصادی باید به محوریت تقویت حداکثری خانواده باز تعریف شوند - عده ای می گویند: پس تکلیف برنامه ریزی برای سایر امور چه می شود؟! به عبارت دیگر سازمان برنامه و بودجه برنامه ریزی حداکثری برای خانواده را قبول ندارد و در شاخصه های توسعه ای خود شاخص پیشرفت خانواده را در بهترین وضعیت یک شاخص فرعی تلقی می کند!

در پاسخ به این پرسش می گوئیم: خانواده دارای کارکردهای حاکمیتی است و در صورتی که تقویت شود؛ می تواند به حل چالش های قضایی، آموزشی، اقتصادی، پولی، امنیتی و در یک جمله به نظام سازی چابک، کمکِ بی جایگزینی داشته باشد. بررسی آیات و روایت مرتبط با خانواده، وصف اولین نهاد حاکمیتی و مدیریتی را برای خانواده در ذهن ها متولد و متصور می کند و نباید درک ما از خانواده حداقلی باشد! (نقد ایده معیوب خانواده هسته ای)

معتقدیم: خانواده یک نهاد حاکمیتی است و در صورت برنامه ریزی حداکثری برای خانواده یک الگوی جدید حکمرانی متولد می شود. به پژوهشگران و کارشناسان سازمان برنامه و بودجه توصیه می کنم: وقتی برای هر امری برنامه ریزی می کنید؛ به نقش خانواده در الگوی طراحی شده فکر کنید. به نقش خانواده در اقتصاد، نقش خانواده در امور قضائی، نقش خانواده در آموزش، نقش خانواده در مدیریت شهری، جایگاه خانواده در نظام مهندسی و... تفکر کنید! 


حجت الاسلام علی کشوری(دبیر شورای راهبردی الگوی پیشرفت اسلامی ) 

نشست تخصصی نظام سازی آموزشی برای خانواده و جمعیت - یک شنبه ۲۹ آبان ۱۴۰۱ - پلاک ۳۱۳ مسجد جمکران


نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی

بسم اللّه الرّحمن الرّحیم: چهار برنامه مدرسه فقهی هدایت به شرح زیر است:
الف: معرفی سند جهانی اولویت های تمدنی ۱۲ گانه( جایگزین سند توسعه پایدار ۲۰۳۰)
الف: راه اندازی مدارس چابک تبلیغی در مساجد اعظم شهر
ب: معرفی دو فهرست مفهومی برای نظام سازی در قالب نمایشگاه تخصصی
ج: طراحی و ساخت محله امید ( اولین نمونه سازی کامل تمدنی)

آخرین نظرات
پیوندهای روزانه