فقهِ نظام

مباحثِ مدرسه فقهی هدایت

فقهِ نظام

مباحثِ مدرسه فقهی هدایت

سلام خوش آمدید

بسم اللّه الرّحمن الرّحیم

الگوی فقهی کشاورزی در مقایسه با دیدگاههای بسیار معیوب سازمان غذا و کشاورزی ملل متحد (FAO) در قم تدوین شد. این الگوی فقهی در چهار حوزه اساسی ۱- کشاورزی و آسمان، ۲-کشاورزی و برکت، ۳- ارکان کشاورزی و ۴- کشاورزی و ملائکه به تئوریزه کردن مسئله کشاورزی پرداخته است. خلاصه ای از سرفصل های الگوی فقهی کشاورزی به شرح زیر است:

سرفصل اول الگوی فقهی کشاورزی، کشاورزی و آسمان نام دارد و  به شرح زمینه سازی های خداوند برای شغل کشاورزی می پردازد. در علم خطا ناپذیر وحی زراعت به خداوند نسبت داده شده است و حضرت رب العالمین برای تحقق و پشتیبانی از شغل شریف کشاورزی مجموعه ای از اقدامات را انجام داده و می دهند‌. در این بخش به شرح آیات ۶۳ و ۶۴ از سوره واقعه می پردازیم. ( أَفَرَأَیْتُمْ مَا تَحْرُثُونَ - أَأَنْتُمْ تَزْرَعُونَهُ أَمْ نَحْنُ الزَّارِعُونَ) خداوند در این آیات تقاضای تفکر در شغل کشاورزی را مطرح کرده است و  زراعت را به خودش نسبت داده است. در سرفصل کشاورزی و آسمان، نقش زیرساخت های سه گانه زمین، آب و باد و همچنین نقش زیرساخت غریب ملائکه در رونق کشاورزی را تشریح خواهیم کرد. (تبیین ۴ حمایت خداوند از شغل کشاورزی)

سرفصل دوم الگوی فقهی کشاورزی، کشاورزی و برکت نام دارد و در این سرفصل به تبیین نقش شغل کشاورزی در پیشرفت جوامع و ارتقای کیفیت زندگی مردم می پردازیم. انتخاب شغل پیشرفته کشاورزی به معنای تقویت ۱۰ موضوع: ۱-دسترسی بیشتربه غذای تازه و طیب، ۲- افزایش درآمد و کاهش هزینه های زندگی، ۳- محرومیت زدایی و کاهش فقر، ۴- افزایش امنیت و ارتقای پدافند غیر عامل، ۵- کاهش پدیده معیوب تبادلات بانکی و تراکنش های بانکی (تضعیف پدیده نَحْس بانک)، ۶- کاهش تولید زباله، ۷-کاهش بیماری ها و تقویت عمومی بدن، ۸- افزایش توکل و رشد اخلاق جامعه، ۸- افزایش نزولات آسمانی و بارش بیشتر باران و در یک جمله افزایش کیفیت و برکت زندگی خواهد بود. (متأسفانه در شرایط فعلی، مقلدان سند توسعه پایدار 2030 مشاغل صنعتی و اجیرشدن را به عنوان شغل برتر معرفی می کنند و برای تحقق این نوع از مشاغل، زیرساخت مختلفی را تدارک می بینند. سهم رشد بخش کشاورزی در سالهای اخیر کمتر از یک درصد بوده است!) - (تصویر ۸ بخشی)

 سرفصل سوم الگوی فقهی کشاورزی ارکان کشاورزی نام دارد و به تبیین اقدامات اساسی در حوزه کشاورزی می پردازد. در این بخش پرسشهای مرتبط با ۱- اقلام برتر کشاورزی کدام است؟! (نقد الگوی کشت فعلی کشور در حوزه دانه های روغنی و...)، ۲- روش مطلوب برای ارتقای کیفیت بذر چیست؟! (نقد روش تراریخته و روش هسته ای برای ارتقای کیفیت بذر)، ۳- مدیریت آفات به شکل طبیعی چگونه است؟! ( نقد روش سرطان زای آفت کشی شیمیایی و آفت کشی ژنتیک)، ۴- مدیریت صحیح آبیاری در کشاورزی کدام است؟! + تبیین فواید شیوه پیشرفته کشت دِیم (بیان فواید آبیاری غرقابی و کَرتی و نقد آبیاری نوین و قطره ای و...) ۵- تبیین نقش قنوات در تأمین منابع آب برای کشاورزی + معرفی روش ساخت قنات، ۶- نقش بازارهای رایگان در تأمین سود حداکثری برای کشاورز و خریدار و تضمین مردمی فروش محصولات کشاورزی، ۷- تبیین الگوی تأمین مالی صحیح برای رشد کشاورزی از منظر اسلام و تبیین نقش سیاه استفاده از بانک های ربوی در نابودی کشاورزی (در این بخش مزایای دو عقد مزارعه و مساقات برای تأمین مالی را شرح می دهیم.) ، ۸- تبیین نقش زکات در افزایش کیفیت محصولات کشاورزی، ۹- تبیین ابزارآلات مناسب برای کشاورزی و ۱۰- معرفی روش های برتر تقویت زمین و محصولات کشاورزی (جدول تصمیم ۱۰ بخشی)

 سرفصل چهارم الگوی فقهی کشاورزی، کشاورزی و ملائکه نام دارد. در این بخش به تبیین تفصیلی عوامل غریب مرتبط با رونق کشاورزی می پردازیم. مسائلی مانند: علت حاصلخیز بودن برخی از اراضی و معرفی برترین خاکهای حاصلخیز در دنیا ، تبیین نقش ملائکه در فرآیند کشاورزی و چگونگی استفاده از ملائکه در ارتقای کیفیت محصولات، معرفی دعاهای حوزه کشاورزی، معرفی گیاهان و میوه های بهشتی، آثار آخرتی انتخاب شغل کشاورزی، ارتباط میان برخی از محصولات و افزایش باران و... می پردازیم. (عوامل غریبه در حوزه کشاورزی را در پنج بخش تبیین خواهیم کرد. به فضل الهی)

جمع بندی: الگوی فقهی کشاورزی در ۳۳ قسمت به تشریح روایات و آیات مرتبط با حوزه کشاورزی می پردازد و مطالعه و تدریس غیرمتمرکز آن به محوریت مساجد و هیئات به ارتقای دانش کشاورزی در ایران و منطقه مقاومت منجر خواهد شد. با توجه به کثرت دشمنی تمدن استکباری مدرنیته با مردم منطقه جغرافیایی ظهور، تدریس الگوی فقهی کشاورزی را واجبی فوری برای حفظ جان و حیثیت مسلمانان و مستضعفین عالم می دانیم. فراموش نکنیم که در دکترین امنیتی آمریکا غذا و دارو به عنوان سلاح تعریف شده اند.


حجت‌الاسلام علی کشوری (دبیر شورای راهبردی الگوی پیشرفت اسلامی) 

الگوی فقهی کشاورزی چه می گوید؟ 

تاسوعای حسینی ۱۴۴۶ - قم

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی

بسم اللّه الرّحمن الرّحیم: چهار برنامه مدرسه فقهی هدایت به شرح زیر است:
الف: معرفی سند جهانی اولویت های تمدنی ۱۲ گانه( جایگزین سند توسعه پایدار ۲۰۳۰)
الف: راه اندازی مدارس چابک تبلیغی در مساجد اعظم شهر
ب: معرفی دو فهرست مفهومی برای نظام سازی در قالب نمایشگاه تخصصی
ج: طراحی و ساخت محله امید ( اولین نمونه سازی کامل تمدنی)

آخرین نظرات
پیوندهای روزانه