فقهِ نظام

مباحثِ مدرسه فقهی هدایت

فقهِ نظام

مباحثِ مدرسه فقهی هدایت

سلام خوش آمدید

بسم اللّه الرّحمن الرّحیم

برای دستیابی به حیات طیبه و سبک زندگی اسلامی و رفع مشکلات مردم، نیازمند چهار دسته تخصص در حوزه ۱- تنظیم صحیح روابط انسانی، ۲- شناخت گسترده خاصیت اشیاء، ۳- شناخت دقیق اسباب غریب و ۴- شناخت خداوند و اسماء او هستیم. این تخصص های حیاتی در طبقه بندی بیکنی از علوم وجود ندارند و سیستم آموزش عمومی و آموزش عالی کشور برای گسترش  این علوم حیاتی برنامه ای ندارد! به دلیل غفلت زیانبار طبقه بندی بیکنی از علم از مسائل چهارگانه فوق الذکر، این دانش پوزیتویستی را مصداق دانش قلیل می دانیم!

برای دستیابی به حیات طیبه و رفع مشکلات مردم در گام اول نیازمندِ آموزش گسترده مفاهیم و روش های مرتبط با تنظیم روابط انسانی در حوزه های سیزده گانه هستیم. عدم ترویج مفاهیم و روش های مرتبط با تنظیم صحیح روابط انسانی، به افزایش قتل، فحشاء، سرقت، جنگ، بی توجهی به آبرو و حقوق دیگران و در یک جمله اصطکاک در میان مردم ختم خواهد شد. (آشنایی بیشتر با مسئله تنظیم روابط انسانی)

برای دستیابی به حیات طیبه و رفع مشکلات مردم، علاوه بر آموزش مفاهیم مرتبط با روابط انسانی، نیازمند شناخت خاصیت‌های اشیاء هم هستیم. خداوند، اشیاء را با مجموعه از فواید و خاصیت ها، مُسَخَّرْ انسان قرار داده است و باید علم مرتبط با خاصیت های اشیاء در آموزش های کشور گنجانده شود. علم به خاصیت های اشیاء، بشر را از مطالعات عنصر پایه - که منشاء آلودگی های متعدد برای محیط زیست و ضد سلامت هستند- بی نیاز می کند. (آشنایی بیشتر با مسئله خاصیت های اشیاء)

برای دستیابی به حیات طیبه و رفع مشکلات مردم نیازمند آموزش مفاهیم مرتبط با اسباب غریب هستیم. خداوند برای رفع نیازهای مردم دو دسته اسباب ظاهری و اسباب غریب خلق کرده است و تقریباً گزارش صحیحی در طبقه بندی بیکنی از علوم درباره اسباب غریب عالم وجود ندارد.

برای دستیابی به حیات طیبه و رفع مشکلات بشر، نیازمند آموزش اسماء الهی و معرفی تفصیلی خداوند به عنوان راه حل همه مشکلات هستیم. اسماء الهی در یک جمله ساده: خدمات بعد از خلق خداوند به مخلوقات هستند و حداقل باید  کارکرد ۹۹ اسم الهی برای مردم تشریح و تبیین شود.

به دلیل بی توجهی -یا پرداختن حاشیه ای و بسیار ناقص- روش تحقیق پوزیتویستی و طبقه بندی بیکنی از علم، به چهار حوزه علمی فوق الذکر، این علوم را مصداق دانش قلیل تلقی می کنیم و همه اساتید محترم دانشگاه را به مطالعه بیشتر درباره طبقه بندی جدید دانش دعوت می نمائیم.


حجت الاسلام علی کشوری (دبیر شورای راهبردی الگوی پیشرفت اسلامی)

 نشست معرفی طبقه بندی جدید دانش در پژوهشکده آرتمیا و آبزی پروری دانشگاه ارومیه (شامگاه چهارشنبه ۱۹ مهر ۱۴۰۲)

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی

بسم اللّه الرّحمن الرّحیم: چهار برنامه مدرسه فقهی هدایت به شرح زیر است:
الف: معرفی سند جهانی اولویت های تمدنی ۱۲ گانه( جایگزین سند توسعه پایدار ۲۰۳۰)
الف: راه اندازی مدارس چابک تبلیغی در مساجد اعظم شهر
ب: معرفی دو فهرست مفهومی برای نظام سازی در قالب نمایشگاه تخصصی
ج: طراحی و ساخت محله امید ( اولین نمونه سازی کامل تمدنی)

آخرین نظرات
پیوندهای روزانه