فقهِ نظام

مباحثِ مدرسه فقهی هدایت

فقهِ نظام

مباحثِ مدرسه فقهی هدایت

سلام خوش آمدید

 بسم الله الرحمن الرحیم

جناب حجت الاسلام استاد سید جواد علوی بروجردی

سلام علیکم و رحمة الله

گفتگو ها و مصاحبه های متعدد جنابعالی با موضوع کلی، "تئوریزه کردن اسلام حداقلی"  انگیزه اصلی نگارش این نامه است. در چالش با دیدگاه های پرمناقشه شما دو نکته مهم را یادآوری می کنم.

نکته اول اینکه: ارجاع دادن مردم به تئوری ها و نظریه های پوزیتویستی در حوزه های اقتصادی، روانشناسی، جامعه شناسی، معماری، پزشکی و.... به معنای تکرار تجربه های معیوب کشورهای مدرن در ایران، - مانند: ۱-فاصله طبقاتی و افزایش هزینه های زندگی، ۲-گسترش اختلال های جنسی و روحی و فروپاشی نهاد خانواده، ۳-افزایش جرم و تعداد بالای زندانی نسبت به جمعیت، ۴- افزایش استفاده از سلاح و گسترش قتل و...- است. آیا شما شکست مدرنیته در تنظیم صحیح روابط انسانی و حفظ محیط زیست و حفظ سلامت جسمی و روحی در انسان مدرن را بی ارتباط با علوم مدرن و مفاهیم فلسفی و روشی حاکم بر آن می دانید!؟

 آیا شما مفاهیمی مانند حرص و اصل آهنین منافع شخصی، حسد و اصل رقابت، ربا، تکبر، مصرف گرایی طبقاتی، ارزیابی سلامت بر اساس سلول و مولکول‌های زیستی، مفهوم روشی آزمون و خطا و سایر مفاهیم ناقص حاکم بر علوم مدرن را بی اشکال می دانید؛ که دائما مردم و نخبگان را به استفاده از علوم ساخته شده بر اساس این مفاهیم توصیه می کنید!؟

نکته دوم آنکه:  با توجه به ضرورت اداره امور افراد مبتنی بر علم صحیح، طبقه بندی جدیدی از علم را بر اساس "روش تحقیق مبتنی بر اشراف" در چهار گروه ۱- علوم مرتبط با فقه نظام، ۲-علوم مرتبط با فقه الخلق، ۳- علوم مرتبط با فقه التسبیح و ۴- علوم مرتبط با فقه علوم غریبه -در مقایسه با طبقه بندی بیکنی از علوم- پیشنهاد داده ایم. این طبقه بندی جدید از علم در مسائلی مانند: مدیریت آب، معماری و ساخت مسکن، مدیریت شهری، طب و پیشگیری ساختاری از بیماری، ورزش، روش خبرنگاری، ارزیابی صحیح شخصیت، مدیریت بازار، امنیت، سیاست خارجی و... مشغول تربیت کارشناس طلبه است و  آینده ای روشن برای حوزه های علمیه را نوید می دهد.(به فضل الهی)

جناب آقای علوی بروجردی:

الگوی استنباط شما - که دائماً تئوری های پوزیتویستی را امضاء و توصیه می کند- از حیث قواعد اصولی تکامل نایافته است و بالتبع قدرت کمک به مدیریت شرایط جهانی و شرایط حاکم بر زندگی مردم ایران را ندارد. این الگو از حیث موضوع شناسی بسیار ضعیف است و علاوه بر اشکالات مفهومی متعدد - از لحاظ اجرایی غیر قابل تحقق است. امیدوارم زمینه گفتگوهای جدی با جنابعالی باز باشد.

علی کشوری (مدیر مدرسه فقهی هدایت) 

سه شنبه ۱۵ فروردین ۱۴۰۲ 

سیزدهم رمضان المبارک ۱۴۴۴- قم

نظرات (۱)

سلام و عرض ادب و احترام
با تشکر از حاج آقا کشوری که بسیار نکات مهمی مرقوم فرمودند، کاش جواب و اشکالات هم فکران استاد علوی همیشه متقن و محکم داده شود،
بلی سرمنشا بسیاری از مشکلات، علم (در حقیقت شبه علم) بر مبنای سعی و خطا و حدس و گمان و آمار و احتمال است،


به نظر بنده یکی از علت های بسیار مهم مشکلات اقتصادی کشور تشویق رقابت است که در سیاست های کلان و سند چشم انداز ۲۰ ساله کشور آمده،
در صورتی که شایسته است بر طبق اسلام، بر تشویق تعاون تاکید شود،
در تعریف رقابت می نویسند بازی صفر و یک؛ یعنی یک طرف برنده و یک طرف بازنده؛ در حقیقت هدر رفت انرژی و سرمایه های مادی و معنوی یک طرف؛
در صورتی که در تعاون نه تنها پرت منابع نداریم، بلکه هم افزایی منابع را داریم،
در اسلام رقابت مردود است ولی سبقت در کارهای خیر ممدوح است،
در سبقت کسی مانع کسی نیست ولی در رقابت اشکالات فراوانی است، حتی طرف برنده هم دائم در اضطراب و استرس حرکت بعدی رقیب است ...

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی

بسم اللّه الرّحمن الرّحیم: چهار برنامه مدرسه فقهی هدایت به شرح زیر است:
الف: معرفی سند جهانی اولویت های تمدنی ۱۲ گانه( جایگزین سند توسعه پایدار ۲۰۳۰)
الف: راه اندازی مدارس چابک تبلیغی در مساجد اعظم شهر
ب: معرفی دو فهرست مفهومی برای نظام سازی در قالب نمایشگاه تخصصی
ج: طراحی و ساخت محله امید ( اولین نمونه سازی کامل تمدنی)

آخرین نظرات
پیوندهای روزانه