فقهِ نظام

مباحثِ مدرسه فقهی هدایت

فقهِ نظام

مباحثِ مدرسه فقهی هدایت

سلام خوش آمدید

بسم الله الرّحمن الرّحیم

تنقیح یک مسئله و شناخت دقیق موضوع، گام اول استنباط است و نباید شناخت یک موضوع را به کارشناسان پوزیتویستی واگذار نمود. وقتی که راجع به لیزر یا صنعت و یا پدیده کاهش جمعیت و تضعیف خانواده و یا پدیده فرقه های بدعت گذار؛ بحث می کنیم؛ در همه موارد باید درک اجمالی خود از آن موضوع را به درک تفصیلی تبدیل کنیم و به اصطلاح موضوع را منقح نمائیم.

بر اساس روش موضوع شناسی مدرسه هدایت؛  برای تنقیح و تولید درک تفصیلی از  یک موضوع سه مرحله ۱- تنقیح بیانی، ۲- تنقیح زیرساختی و ۳- تنقیح شاکله ای را پی گیری می نمائیم. در مرحله اول لفظ و معانی توصیف کننده یک موضوع را بررسی می کنیم. در مرحله بعد ریشه های پیدایش یک موضوع را بر اساس زیرساخت های ۹ گانه هدایت بررسی می کنیم و در مرحله سوم "توصیف های شاکله ساز و تبلیغاتی" درباره آن موضوع را بررسی می کنیم.

روش موضوع شناسی مدرسه هدایت، فقیه را از گرفتار شدن در چنبره توصیف های شاکله ساز و تبلیعاتی و ایضاً اجمالی درباره یک موضوع نجات می دهد و روایتی صحیح و عمیق از موضوع را برای فقاهت تأمین می کند. متأسفانه برخی در حوزه بر اساس توصیف های شاکله ساز و  تبلیغاتی از یک موضوع فتوا می دهند.


حوزه علمیه در مسئله بانک، بورس، هوش مصنوعی، رمز ارز و پول اعتباری و ده ها مسئله دیگر نیازمند یک روایت صحیح است و نباید بر اساس توصیف های شاکله ساز و تبلیغاتی از این موضوعات فتوا بدهد! 


حجت الاسلام علی کشوری(دبیر شورای راهبردی الگوی پیشرفت اسلامی ) 

تبیین روش موضوع شناسی مدرسه هدایت - گفتگو با جمعی از فضلای حوزه علمیه - شنبه ۲۳ مهر ۱۴۰۱ - قم


نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی

بسم اللّه الرّحمن الرّحیم: چهار برنامه مدرسه فقهی هدایت به شرح زیر است:
الف: معرفی سند جهانی اولویت های تمدنی ۱۲ گانه( جایگزین سند توسعه پایدار ۲۰۳۰)
الف: راه اندازی مدارس چابک تبلیغی در مساجد اعظم شهر
ب: معرفی دو فهرست مفهومی برای نظام سازی در قالب نمایشگاه تخصصی
ج: طراحی و ساخت محله امید ( اولین نمونه سازی کامل تمدنی)

آخرین نظرات
پیوندهای روزانه