فقهِ نظام

مباحثِ مدرسه فقهی هدایت

فقهِ نظام

مباحثِ مدرسه فقهی هدایت

سلام خوش آمدید

بسم الله الرّحمن الرّحیم

وقتی اصطلاحاتی مانند "فقه نظام"، "فقه تمدنی" و "فقه دولت" و... را استعمال می کنیم- با اینکه غرضمان تکاملِ تفقه است- ولی نباید تصور کنیم که چیزی غیر از مسائل مرتبط با فرد را استنباط می کنیم! مثلاً نباید تصور کنیم که مسئله ای به اسم ساختار وجود دارد و ما باید مسائل مرتبط با ساختار را استنباط کنیم! صریح تر بگویم: اساساً برای جامعه در مقابل فرد حقیقتی قائل نیستیم و بالتبع برای آن هم استنباط مجزایی انجام نمی دهیم. همه خطابات شارع برای فرد تشریع و بیان شده است.

نکته دقیق بحث اینجاست: با اینکه همه خطابات را راجع به فرد می دانیم؛ ولی اعتقاد داریم که در فقاهت موجود همه مسائل مرتبط به فرد استنباط نشده است و لذا در خلاء استنباط و بیانِ کامل، تئوری های دیگران به خود دعوت می کنند و جامعه به پدیده خطرناک التقاط مبتلا می شود. 

توضیح بیشتر اینکه: اگر استنباط های مرتبط با فرد کاملتر بشوند و تبیین دقیق تری از احکام صورت بپذیرد؛ همه مسائل پاسخ می یابند و حتی نیازمند استفاده از اصطلاحات عرفی و فلسفی و پوزیتویستی برای حل مسائل نخواهیم بود. به عنوان مثال اگر اصطلاح امامت و کلمات مرتبط با آن مانند "ساسةَ الْعِبَاد" و... را شرح بدهیم؛ همه مسائل مطرح در علوم سیاسی و فقه سیاسی پاسخ می یابند (الان به جای تشکیل باب فقهی فقه الامام، فقط اثبات اصل امامت و چند مسئله مرتبط با آن را تبیین می کنیم)

همچنین به عنوان مثال دیگر: وقتی به صورت کامل بحث زکات و انفال و... را بحث کنیم؛ چگونگی محرومیت زدائی پاسخی دقیق می یابد و دیگر نیازمند استفاده از  الگوهای بهزیستی و توانمندسازی سازمان ملل نخواهیم بود. 

خلاصه حرف ما این است: تفقه مسائل مرتبط با فرد را از ۹ مسیر ۱- طبقه بندی "خطابات شارع به فرد" از حیث ظرفیت، ۲- طبقه بندی "خطابات شارع به فرد" از حیث تفکر، ۳-طبقه بندی "خطابات شارع به فرد" از حیث مُکث، ۴-طبقه بندی "خطابات شارع به فرد" از حیث مقایسه، ۵- طبقه بندی "خطابات شارع به فرد" از حیث رفق، ۶- طبقه بندی "خطابات شارع به فرد" از حیث منزلت، ۷- طبقه بندی "خطابات شارع به فرد" از حیث انفتاح، ۸- طبقه بندی "خطابات شارع به فرد" از حیث سیاق و ۹- طبقه بندی "خطابات شارع به فرد" از حیث کمیت؛ ارتقاء می دهیم و برای فرد فهم کاملتری از وحی به دست می آوریم!

چگونگی تنظیم روابط انسانی، خروجی مسیرهای نه گانه فوق الذکر است و نباید در فقاهت به کشف معذر و منجز اکتفاء نماییم. (اصطلاح فقه نظام به دلیل وجود اصطلاح نظام در کلمات وحی دارای حجیت است.) 


حجت الاسلام علی کشوری - تبیین معنای فقه نظام 

 چهارشنبه ۱۸ رمضان المبارک ۱۴۴۳ - حوزه علمیه قم


موضوعات مرتبط:

الفقه هو الاستنطاق عن الوحی/تبیین سه ویژگی مهم تعریف تکاملی از فقه

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی

بسم اللّه الرّحمن الرّحیم: چهار برنامه مدرسه فقهی هدایت به شرح زیر است:
الف: معرفی سند جهانی اولویت های تمدنی ۱۲ گانه( جایگزین سند توسعه پایدار ۲۰۳۰)
الف: راه اندازی مدارس چابک تبلیغی در مساجد اعظم شهر
ب: معرفی دو فهرست مفهومی برای نظام سازی در قالب نمایشگاه تخصصی
ج: طراحی و ساخت محله امید ( اولین نمونه سازی کامل تمدنی)

آخرین نظرات
پیوندهای روزانه