بسم الله الرّحمن الرّحیم
در نظریه "مدرسه تمدنی هدایت"، کارکردهای یک مدرسه علمیه را در چهار بخش ارتقاء داده ایم. هر کدام از این موارد باعث افزایش کارآمدی مدارس علمیه و ارتباط بهتر طلبه ها با مردم می شود:
"مدرسه تمدنی هدایت" معتقد است که طلاب باید صاحب حرفه باشند و نباید معیشت طلبه ها را وابسته به وجوهات تعریف نمود. اشتغال پاره وقت طلبه ها خصوصاً در حوزه "تجارت های پاره وقت" علاوه بر حل مشکلات معیشتی، زمینه افزایش قوه تعقل را در طلاب فراهم می آورد (الإمامُ الصّادقُ علیه السلام: تَرْکُ التّجارةِ یَنْقُصُ العقلَ - کافی و تهذیب الاحکام)
در نظریه مدرسه هدایت، یک "شکل اقامه" پیشرفته بر اساس آیات و روایت تعریف شده است. معتقد هستیم: شکل حضور اجتماعی طلاب (شکل اقامه) بر اساس تحریک فکر بهتر از شکل اقامه حقوقی و صوفیانه است. برای تحریک فکر افراد چهار موضوع ۱- مدیریت خبر، ۲- مدیریت تضارب، ۳- مدیریت مکتوبات و ۴- مدیریت نمونه سازی پیشنهاد شده است.
در نظریه مدرسه هدایت تدریس و تدارس بر اساس یک "درختواره دانشی جدید" رقم می خورد. در "درختواره دانشی مدرسه هدایت" دو دسته دانش ۱- دانش های پایه (شامل: الف- جدول روابط انسانی، ب- جدول اسماء الهی و ج- جدول تسخیر شئ پایه)، ۲- دانش های کاربردی (شامل: الف- دانش های مرتبط با فقه نظام، ب- دانش های مرتبط با فقه الخلق ، ج- دانش های مرتبط با فقه التسبیح و د- دانش های مرتبط با فقه علوم غریبه) تدریس می شود.
در نظریه مدرسه هدایت، مجموعه ای از قواعد استنباطی جدید در سه حوزه ۱- قواعد فقهی الفاظ، ۲- قواعد فقهی احراز صدور و ۳- قواعد فقهی درایه (قواعد اصولی فقه البیان) پیشنهاد داده ایم؛ که نتیجه آن ارتقای فقاهت و استضائه به وحی خواهد بود.
حجت الاسلام علی کشوری (دبیر شورای راهبردی الگوی پیشرفت اسلامی)
تبیین نظریه مدرسه هدایت در جمع برخی از فضلای حوزه علمیه - دوشنبه ۲۲ فروردین ۱۴۰۰ - قم مبارک