فقهِ نظام

مباحثِ مدرسه فقهی هدایت

فقهِ نظام

مباحثِ مدرسه فقهی هدایت

سلام خوش آمدید

بسم الله الرّحمن الرّحیم

مطابق با سیاست های ابلاغی آیت الله خامنه ای در حوزه سلامت (۱۸ -۱-۱۳۹۳) -کاهش سهم مردم از هزینه های درمان تا آنجا که بیمار جز رنج بیماری، دغدغه و رنج دیگری نداشته باشد- وظیفه ی مهم وزارت بهداشت و درمان و آموزش پزشکی و سایر دستگاه های کشور بوده است. اینک و بعد از ۱۰ سال از ابلاغ این سیاست ها، سهم بیمار از هزینه های بیماری -مطابق برخی از گزارش ها- بیش از ۴۰ درصد هزینه های یک بیماری است و علت اصلی تحمیل این هزینه سنگین به بیمار، هزینه های سنگین بخش تجهیزات پزشکی (مانند تجهیزات تشخیصی) و هزینه های ساخت دارو و برخی امور دیگر است! درباره روش کاهش هزینه های حوزه سلامت نکاتی را طرح می کنم:

نکته اول اینکه: کارشناسی موجود؛ راه کار اصلی کاهش هزینه های بیمار را در حمایت های بیمه ای از بیماران معرفی می کند و از ایده مترقی "کاهش هزینه های تمام شده نظام سلامت" کمتر یاد می کند! معمولاً  تحقق ایده اول (کاهش هزینه های بیمار از طریق حمایت های بیمه ای موثر) در همه دنیا با مانعی به اسم عدم تحقق منابع دولتی و افزایش قیمت تمام شده داروها مواجه می شود و لازم است تا راه حل دوم را -که امکان تحقق بیشتری دارد- پی گیری کنیم!

نکته دوم آنکه: ایده مترقی "کاهش هزینه های تمام شده نظام سلامت" در مقام اجرا وابسته به دو موضوعِ: ۱- پذیرش تحول در نظام پیشگیری از بیماری و ۲- پذیرش تحول در نظام درمانی کشور است و اجرای سیاست های جدید در این دو حوزه، هزینه تمام شده نظام سلامت را کمتر و بالتبع هزینه های پرداختی توسط بیمار را  کاهش می دهد.

نکته سوم اینکه: تحول در نظام پیشگیری از بیماری ۹ سیاست زیرساختی را شامل می شود؛ که مهمترین آنها آموزش "الگوی صحیح انعقاد نطفه" و "اجرای الگوی جدید مراقبت های دوران بارداری" و پذیرش "تحول در الگوی تغذیه مردم" است. تغییر در الگوی انعقاد نطفه و اجرای الگوی جدید مراقبت های بارداری از پیدایش بیماریهای خاص، بیماریهای صعب العلاج و بیماریهای مادرزادی جلوگیری می کند (رجوع شود به بسته فقهی طبیب مشاور در حوزه انعقاد نطفه و مراقبت های بارداری) همچنین تحول در الگوی تغذیه مردم بر اساس الگوی مزاجی (و نفی ارزیابی غذا بر اساس مولکولهای زیستی) عاملی برجسته در مهار بیماریها و بالتبع کاهش هزینه های تمام شده نظام سلامت محسوب می شود. (رجوع شود به الگوی فقهی ارزیابی غذا در مقایسه با کُدکس آلیمنتاریوس)

نکته چهارم آنکه: مطابق گزارش های کارشناسی، علت اصلی افزایش هزینه های یک بیمار، قیمت بالای ساخت و نگهداری تجهیزات تشخیصی و قیمت بالای تولید و نگهداری داروهای مبتنی بر مفهوم معیوب "ماده موثره" است. برای کاهش این هزینه ها، جایگزین کردنِ تدریجی "الگوهای تشخیصی طبع پایه" و "تجویز دواهای ۸ بخشی شئ پایه"، راه کار اصلی محسوب می شود! (در نظریه پیشگیری ساختاری از بیماری از هشت طریق، دوای متناسب با بیماری را به بدن وارد می کنیم.) 

به فضل الهی: نشست تخصصی "برنامه فقهی کاهش هزینه های تمام شده نظام سلامت" را در وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی برگزار خواهیم نمود و از این طریق به حفاظت از بیمار و منابع بیت المال کمک خواهیم کرد!


حجت الاسلام علی کشوری(دبیر شورای راهبردی الگوی پیشرفت اسلامی) 

 تبیین ایده تمدنی کاهش هزینه های تمام شده نظام سلامت - پنج شنبه ۱۸ فروردین ۱۴۰۱ - حوزه علمیه قم


مطالب مرتبط:

اطلاعیه دائره پژوهش مدرسه هدایت درباره نشست های تخصصی طبیب مشاور/ یک برنامه فقهی برای ارتقای سلامت باشگاه پرسپولیس تدوین کرده ایم!

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی

بسم اللّه الرّحمن الرّحیم: چهار برنامه مدرسه فقهی هدایت به شرح زیر است:
الف: معرفی سند جهانی اولویت های تمدنی ۱۲ گانه( جایگزین سند توسعه پایدار ۲۰۳۰)
الف: راه اندازی مدارس چابک تبلیغی در مساجد اعظم شهر
ب: معرفی دو فهرست مفهومی برای نظام سازی در قالب نمایشگاه تخصصی
ج: طراحی و ساخت محله امید ( اولین نمونه سازی کامل تمدنی)

آخرین نظرات
پیوندهای روزانه