فقهِ نظام

مباحثِ مدرسه فقهی هدایت

فقهِ نظام

مباحثِ مدرسه فقهی هدایت

سلام خوش آمدید

بسم الله الرحمن الرحیم 

با توجه به رشد گفتگوهای مرتبط با "مدیریت شهری محله محور" در کشور جمهوری اسلامی و برای تقویت این حرکت مبارک دو پرسش را مطرح می کنم؟

پرسش اول این است که تعریف محله و مفاهیم اصلی مطرح در محله کدام است؟ به عبارت دیگر اگر می خواهیم یک محله اسلامی را طراحی کنیم؛ باید محله و مفاهیم اصلی آن را تعریف نمائیم.

بر اساس سه دسته مفهومِ ۱- "روابط انسانی"، "تسخیر شئ پایه" و "اسماء الهی" محله را بازتعریف می کنیم. زندگی خوب برای افراد بدون این سه دسته از مفاهیم امکان ندارد و به همین دلیل در "فقه نظام" این علوم ثلاثه را تحت عنوان علوم پایه نام گذاری کرده ایم.

پرسش دوم این است که چگونه مفاهیم پایه محله را در جامعه محقق کنیم؟ برای تحقق این مفاهیم پایه در مرحله اول ۸ اقدام راهبردی لازم است: اولین کار این است که بدانیم: تنظیم روابط انسانی و دیگر مفاهیم پایه با وضع مقررات و قانون و ابلاغیه  محقق نمی شود و لازم است از طریق نرم و با استفاده از چرخه تحریک فکر، نگرش مردم یک محله را تغییر دهیم.

تعریف "مساجد نمونه" در هر شهر برای آموزش مفاهیم پایه محله، تغییر در الگوی آموزش و پروش کشور، تغییر در الگوی ساخت ساختمان، تغییر در الگوی ساخت بازار، تغییر در الگوی تولید محصولات کشاورزی، باغی و دامی و طیور، تغییر در الگوی سلامت محلات و تغییر در الگوی روایت میراث ملموس و ناملموس فرهنگی، اقدامات راهبردی برای تحقق مفهوم محله در جمهوری اسلامی محسوب می شود.

در نقشه الگوی پیشرفت اسلامی برای ساخت یک محله اسلامی ۱۰۰ زیرساخت تعریف شده است؛ که از میان آنها  امور ۸ گانه فوق الذکر از اهمیت بیشتری برخوردار هستند.


حجت الاسلام علی کشوری 

 گفتگو با جمعی از  مسئولان و نخبگان استان گلستان درباره نظریه مدیریت شهری محله محور 

 پنج شنبه ۱۱ آذر ۱۴۰۰ - گرگان


نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی

بسم اللّه الرّحمن الرّحیم: چهار برنامه مدرسه فقهی هدایت به شرح زیر است:
الف: معرفی سند جهانی اولویت های تمدنی ۱۲ گانه( جایگزین سند توسعه پایدار ۲۰۳۰)
الف: راه اندازی مدارس چابک تبلیغی در مساجد اعظم شهر
ب: معرفی دو فهرست مفهومی برای نظام سازی در قالب نمایشگاه تخصصی
ج: طراحی و ساخت محله امید ( اولین نمونه سازی کامل تمدنی)

آخرین نظرات
پیوندهای روزانه