فقهِ نظام

مباحثِ مدرسه فقهی هدایت

فقهِ نظام

مباحثِ مدرسه فقهی هدایت

سلام خوش آمدید

بسم الله الرحمن الرحیم

در فرآیند تمدن سازی داشتن یک نگاه جامع اولین مسئله است و داشتن یک نگاه جامع با اولویت بندی مسائل در مقام عمل منافاتی ندارد. مبتنی بر این اصل، در نقشه الگوی پیشرفت اسلامی  برای ده ها مسئله تمدنی نظریه فقهی پیشنهاد کرده ایم؛ که نقطه آغاز همه این نظریات مجموعه ای از پرسش های اساسی است.

یکی از مسائل تمدنی، تحلیل مسئله مکاسب است و برای تحلیل مسئله مکاسب در گام اول باید به پنج پرسشِ ۱- طبقه بندی فقهی مشاغل کدام است؟، ۲-الگوی تولید چگونه باشد؟، ۳- الگوی بازار در فقه چگونه است؟، ۴- تعریف پول و خاصیتِ عقود مبادله در فقه اسلامی چیست؟ و ۵- چرا و چگونه با تجارت، کفر را تقویت نکنیم؟ پاسخ عمیق و کاربردی دهیم! (فقه المکاسب)

یکی دیگر از مسائل تمدنی، مسئله آموزش و پرورش است و برای تحلیل صحیح این مسئله به پنج پرسشِ ۱- اشکالات اساسی آموزش و پرورش فعلی چیست؟ ۲- محورهای ساخت آموزش و پرورش آینده کدام است؟ ۳- چگونه نقش خانواده را در فرآیند آموزش و پرورش ارتقاء دهیم؟، ۴- بر اساس کدام علوم محتوای آموزش و پرورش آینده را بنویسیم؟ و ۵- نقشه حمایت های حکومت از آموزش و پرورش خانواده محور چند محور دارد؟ پاسخ فقهیِ کاربردی می دهیم. (نظریه آموزش و پرورش آینده)

طراحی یک الگوی جدید برای حل اختلافات در روابط انسانی، یکی دیگر از مسائل تمدنی محسوب می شود. برای تحلیل صحیحِ الگوی حل اختلافات در روابط انسانی به پنج پرسشِ ۱- ریشه های پیدایش اختلاف و جرم چیست؟ ۲- ساختار اقداماتِ پیشگیرانه در مسئله اختلاف، در اسلام کدام است؟ (ساختار عبرت)، ۳- نقش خانواده و حَکَم خانوادگی را چگونه احیاء کنیم؟ ، ۴- نقش تَعَرُّف در پیشگیری از جرم چیست؟ و ۵-  تأثیرات مجازات های فقهی مانند قصاص در پیشگیری از جرم -در مقایسه با مجازات های مدرن- کدام است؟ می پردازیم.(نظریه پیشگیری بنیادین اسلامی از جرم) 

یکی دیگر از مسائل تمدنی "احیای منزلت عریف" است. عریف هر قوم وظیفه احصای اطلاعات تمدنی را به عهده دارد. اطلاعات حیاتی در تمدن اسلامی به تجزیه و تحلیل وضعیت خانواده در نظام اجتماعی اسلام کمک می کند و در این حوزه هم پنج پرسش اساسی وجود دارد. احیای اطلاعات شجره نامه ای و خانوادگی- که از آن به اطلاعات هویت بخش تعبیر می کنیم-  به جای اطلاعات شناسنامه ای موجود، اولین بخش از وظایف عریف محلات است. (نظریه فقهی عریف در مقایسه با الگوهای پوزیتویستی آمارشناسی)

یکی دیگر از مسائل تمدنی، تحلیل خاصیت های نهایی اشیاء است. اگر محتوای جدول تسخیر -که به تبیین خاصیت های نهایی اشیاء بر اساس روش تحقیق فقهی می پردازد- در جامعه گسترش یابد، به تدریج مردم برای رفع نیازهای خود از اطلاعات مبتنی بر تحلیل عناصر (مانند اطلاعاتِ ناقص جدول تناوبی عناصر) بی نیاز می شوند و عصر تصرفاتِ شئ پایه برای بشر  آغاز می گردد.(جدول فقهی تسخیر)


حجت الاسلام علی کشوری (مدیر مدرسه هدایت) - دوره مباحثاتی معرفی جداول تمدنی فقه هدایت

جمکران- مجتمع  فرهنگی آموزشی یاوران حضرت مهدی ارواحنا فداه

چهارشنبه، پنج شنبه و جمعه (۱، ۲ و ۳ بهمن ۱۳۹۹) در جمع مجموعه ای از پژوهشگران تمدن اسلامی


نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی

بسم اللّه الرّحمن الرّحیم: چهار برنامه مدرسه فقهی هدایت به شرح زیر است:
الف: معرفی سند جهانی اولویت های تمدنی ۱۲ گانه( جایگزین سند توسعه پایدار ۲۰۳۰)
الف: راه اندازی مدارس چابک تبلیغی در مساجد اعظم شهر
ب: معرفی دو فهرست مفهومی برای نظام سازی در قالب نمایشگاه تخصصی
ج: طراحی و ساخت محله امید ( اولین نمونه سازی کامل تمدنی)

آخرین نظرات
پیوندهای روزانه