فقهِ نظام

مباحثِ مدرسه فقهی هدایت

فقهِ نظام

مباحثِ مدرسه فقهی هدایت

سلام خوش آمدید

 

بسم الله الرحمن الرحیم

احتراما به اطلاع می رساند که دوره جدید مباحثات فقه البیان به زودی برگزار می شود.

در این دوره ۷ دسته بحث شامل: ۱- "بیان مبتنی بر ظرفیت"(قدر)، ۲- "بیان مبتنی تأمل"، ۳- "بیان مبتنی بر مُکث"، ۴- "بیان مبتنی بر نظام مقایسه"، ۵- "بیان مبتنی بر رفق"، ۶- "بیان مبتنی بر منزلت" و ۷- "بیان مبتنی بر انفتاح" تشریح خواهد شد.

در باب"بیان مبتنی بر ظرفیت" چهار فصل ۱- چرائی ارتباط بیان با ظرفیت، ۲- تبیین طبقه بندی استظهاری ظرفیت های مردم ۳- قواعد تشخیص هر مرتبه از ظرفیت و ۴- چگونگی تشخیص تناسب عبارت های حدیثی و آیه های قرآن با مراتب ظرفیتی مباحثه می شود.

در باب "بیان مبتنی تأمل" چهار فصل ۱- چرائی ارتباط بیان با تفکر، ۲- تبیین ساختار بیان مبتنی بر تفکر( تبیین ویژگی نقطه آغاز کلام، تبیین ویژگی نقطه ختم کلام و چگونگی اتصال نقطه شروع کلام به نقطه ختم کلام )  ۳- چگونگی تشخیص تناسب ساختار بیان با فطرت و ۴- طبقه بندی نقاط شروع و نقاط ختم کلام به صورت استظهاری، متناسب با درجات ظرفیتی تبیین می شود.

در باب "بیان مبتنی بر مُکث" چهار فصل ۱- چرائی ارتباط بیان با مُکث، ۲- تبیین ساختار بیان مبتنی بر مُکث( تبیین مرحله ثبت کلام، مرحله تحلیل کلام و مرحله پردازش کلام)، ۳- ضرورت ارائه ساختار برای مراحل ثبت، تحلیل و پردازش کلام مرتبط با یک موضوع به صورت استظهاری و ۴- طبقه بندی ساختار مراحل ثبت، تحلیل و پردازش کلام مرتبط با یک موضوع؛ متناسب با درجات ظرفیتی تشریح خواهد شد.

در باب "بیان مبتنی بر نظام مقایسه" سه فصل ۱- چرائی ارتباط بیان با نظام مقایسه، ۲- بررسی تفاوت مقایسه و نظام مقایسه  و ۳- قواعد تشخیص نظریه رقیب، بیان خواهد گردید.

در باب "بیان مبتنی بر رفق" سه فصل ۱- چرائی ارتباط بیان با رفق ۲- تبیین انواع رفق و ۳- قواعد تشخیص میزان انضمام رفق به بیان مباحثه می گردد.

در باب "بیان مبتنی بر منزلت" پنج فصل ۱- چرائی و چیستی بیان مبتنی بر منزلت، ۲- چگونگی تشخیص منزلت امور موضوع بیان ، ۳- تبیین نقش کشف منزلت در سیر صیرورت ۴- تبیین ارتباط ساختاری منزلت ها با فطرت ۵- تبیین ارتباط نظام منزلت ها و نظامات اجتماعی مورد اشاره قرار خواهد گرفت.

در باب "بیان مبتنی بر انفتاح" پنج فصل ۱- چرائی و چیستی بیان مبتنی بر انفتاح، ۲- تبیین ساختار انفتاح (لغت افتتاح، ساختار دسترسی و مقصد بیان) ۳- تشخیص میزان انفتاح؛ متناسب با ظرفیت ۴- تبیین جایگاه مقاصد بیان  در تصویر سازی صحیح از حیات طیبه و ۵- تبیین تفاوت های بیان مبتنی بر انفتاح و باطن روایات و آیا‌ت مباحثه می شود.

      

شایان ذکر است که فقه البیان ۹ باب بحثی است که در مجموع قواعد تخاطب منجر به هدایت( قواعد نظام سازی اسلامی) را تبیین می کند. 

 

قم- دائره پژوهش- ۱۹ بهمن ۱۳۹۷ مصادف با ۲ جمادی الثانی ۱۴۴۰ 

 

نظرات (۲)

سلام
این بیان چه ارتباطی با رتوریک (بلاغت و بیان) داره؟ دو چیز مجزا هستند؟
پاسخ:
قواعد بلاغت هم جزئی از فقه البیان است...
  • احمدرضا رحیمی
  • سلام
    شرایطش را هم بفرمایید؟
    پاسخ:
    سلام
    اطلاعیه تفصیلی منتشر می شود.

    ارسال نظر

    ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
    شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
    <b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
    تجدید کد امنیتی

    بسم اللّه الرّحمن الرّحیم: چهار برنامه مدرسه فقهی هدایت به شرح زیر است:
    الف: معرفی سند جهانی اولویت های تمدنی ۱۲ گانه( جایگزین سند توسعه پایدار ۲۰۳۰)
    الف: راه اندازی مدارس چابک تبلیغی در مساجد اعظم شهر
    ب: معرفی دو فهرست مفهومی برای نظام سازی در قالب نمایشگاه تخصصی
    ج: طراحی و ساخت محله امید ( اولین نمونه سازی کامل تمدنی)

    آخرین نظرات
    پیوندهای روزانه