فقهِ نظام

مباحثِ مدرسه فقهی هدایت

فقهِ نظام

مباحثِ مدرسه فقهی هدایت

سلام خوش آمدید
 

 بسم الله الرحمن الرحیم

به فضل الهی نشست علمی- راهبردی "ما؛ گفتمان پیشرفت و برنامه ششم"  در روزهای چهار شنبه و پنج شنبه (۱۷و۱۸شهریور ۱۳۹۵) با حضور جمعی از فعالین فرهنگی کشور در شهر تهران برگزار گردید.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی نقشه راه سخنرانی  حجت الاسلام علی کشوری دبیر شورای راهبردی الگوی پیشرفت اسلامی در روز چهارشنبه انجام شد و ایشان  در چهار محور بحثی مطالبی را ارایه نمودند. متن کامل این سخنرانی و نمودار آن را در ادامه مطالعه بفرمایید:


حجت‌الاسلام کشوری: سلام علیکم و رحمة الله و برکاته بسم الله الرحمن الرحیم اللهم صلّ علی محمد و آل محمد و عجّل فرجهم و اهلک عدوهم من الجنّ و الأنس من الأولین و الآخرین.

بنده در این وقت بسیار مختصر چهار سرفصل بحثی را محضر شما گزارش می‌دهم. سرفصل اول که بسیار خلاصه می‌باشد نکته‌ای راجع به نحوه برگزاری جلسات الگوی پیشرفت است. به نظر بنده اگر این نکته رعایت نشود مسأله الگوی پیشرفت در کشور با چالش روبرو می‌شود. ساختار دومِ گزارش بنده به شما برادران خوبم مجموعه مباحثی است که راجع به نسبت میان برنامه ششم و الگوی پیشرفت تولید کرده‌ایم، من سرفصل این مباحث را نیز خواهم گفت. چرا؟ به این دلیل که نقد صِرف و بدون ارائه پیشنهاد، مشکل جبهه انقلاب اسلامی را حل نمی‌کند، حتماً باید برای علاج مشکلات کشور پیشنهادهای اثباتی داد و یکی از مهم‌ترین مشکلات کشور نیز برنامه ششم است، این ساختار دوم عرائض بنده است. ساختار سوم عرائض بنده انواع اشکالاتی که به برنامه ششم وارد است؛ به برنامه ششم پنج‌ نوع اشکال وارد می‌باشد که بنده سرفصل این پنج نوع اشکال را به صورت خلاصه گزارش می‌دهم و می‌توان بعدهاً اطلاعات مربوط به این سرفصل‌ها را دقیق‌تر کرد. در بخشِ آخر عرائض خود توضیحاتی را راجع به پیگیری بحث الگوی پیشرفت ارائه خواهم کرد که به نظر بنده این گزارشِ آخر از سه گزارش دیگر مهم‌تر است.

از این پس این چهار نکته را به صورت خلاصه محضر شما گزارش می‌دهم؛ در مورد سرفصل اول باید بگویم که مسأله الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت یک مسأله تأسیسی است. یعنی چه؟ یعنی مسأله‌ای است که قبلاً در دپارتمان‌های علمیِ دانشگاه‌ها مطرح نبوده است؛ به عبارت ساده‌تر الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت درست مانند خود انقلاب است که نوعِ تئوری حاکم بر آن یک تئوری جدید محسوب می‌شود و برگرفته از دین می‌باشد. با این توصیفات اگر ما به صورت دائمی و همیشگی همین ظرف‌های موجود را به عنوان ظرفِ گفت‌وگو راجع به مطالب نو و تأسیسی قرار دهیم - که بنده با اعتراض گفته‌ام وقت جلسه‌ی امروز، وقت فنی‌ای نیست؛ البته اعتراض بنده از این باب نیست که می‌خواستم به دوستان اشکال کنم، بلکه اعتراض من به این خاطر است که مسائلِ نو و تأسیسی را نمی‌توان در این ظرف‌های محدود بررسی کرد - پس از گذشت پنج‌ سال کشور از نشست‌های الگوی پیشرفت اشباع می‌شود در حالی که مخاطبان حاضر در این نشست‌ها فهم دقیقی از بحث پیدا نمی‌کنند. لکن باید دقت کرد که آنها من و شما را عامل این مشکل نمی‌دانند، بلکه فکر انقلاب و اسلام زیر سؤال می‌رود. لذا باید پرهیز کنید از اینکه بپذیرید جلسات الگوی پیشرفت مانند جلسات مربوط به موضوعات دیگر برگزار شود.

بنده تجربه خودم را عرض می‌کنم؛ به شهادت نوارهایی که در آرشیو مجموعه ما وجود دارد در حدود چهار یا پنج سال گذشته ما در سراسر کشور حدود 2 یا 3 هزار جلسه داشته‌ایم و سعی‌مان بر این بوده است که عمده این جلسات را بر اساس آئین‌نامه برگزار کنیم و این کار الآن یک خروجی پیدا کرده است؛ به تدریج از دل این نشست‌ها یک تیپ کارشناس برای الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت - یعنی کسی که تقریباً بر ابتدا و انتهای بحث تسلط دارد و می‌تواند با این نگاه یک مجموعه را اداره کند - در حال متولد شدن است. بنده نکته اول را تذکر دادم تا بعداً در عالم عُقبی و در عالم حساب و کتاب پیش خدای متعال مسئول نباشم. درست است که در حال حاضر جلسات الگوی پیشرفت اسلامی در کشور در حال اوج‌گیری می‌باشد و مانند دو سال پیش نیست که ما به دوستان بگوییم این جلسات را جدی بگیرید اما این جلسات آئین‌نامه ندارند و روال آنها مانند دیگر جلسات است.

حالا من نمی‌خواهم این نکته را خیلی باز کنم منتهی باید بگویم ما برای جلسات الگوی پیشرفت آئین‌نامه‌ای 8 ماده‌ای داریم که جلسات باید بر طبق این آئین‌نامه یا مشابه این آئین‌نامه برگزار شوند تا بتوان در جلسه گفت‌وگو کرد. بنده از ابتدای برنامه‌ریزیِ صفر برنامه ششم، اسناد و مدارک را دیده و در جلساتِ مربوط به آن شرکت کرده‌ام یا اینکه آنها را پیگیری نموده‌ام. داستان‌های خیلی غم‌انگیزی اتفاق افتاده است و برادرم آقای صرّامی‌ نیز این موضوع گفتند. با اینکه بنده بسیار در این جلسات بودم اما می‌پسندیدم آنها برنامه خود را به صورت کامل توضیح دهند؛ چون برنامه ششم یکی از خطرناک‌ترین برنامه‌های تاریخ نظام برنامه‌‌ریزی است. خلاصه اگر آئین‌نامه را رعایت کنیم برهم‌افزایی جدی می‌شود، این حرف اول است که نمی‌خواهم خیلی به آن بپردازم.

حرف دوم این است که ما راجع به برنامه ششم و الگوی پیشرفت پنج سرفصل بحثی را منتشر کرده‌ایم؛ بنده در یادداشت خود در تاریخ 29 خردادماه 1395 این پنج سرفصل را بیان کرده‌ام. این پنج سرفصل، پنج سؤالی هستند که ما در مسأله برنامه ششم به آنها پاسخ داده‌ایم و به نظر بنده اگر هر یک از این سؤالات جدی گرفته نشود مدیریت تحولات مربوط به برنامه ششم در نقطه‌ای با مشکل مواجه می‌شود.

سرفصل اول این است که نظام برنامه‌ریزی دارای چه اشکالاتی است؛ اگر نیروهای انقلاب می‌خواهند به برنامه ششم ورود پیدا کنند باید یک‌گام عقب‌تر آمده و نیم‌نگاهی را به هفتاد سال برنامه‌ریزی در کشور داشته باشند؛ چون برنامه ششم میوه نظام برنامه‌ریزی توسعه‌گراست و شما نمی‌توانید معایب مادر را بحث نکرده و راجع به خود برنامه ششم بحث کنید، این یکی از ایرادات جدی برادران حزب‌اللهی است. بالآخره از سال 1327 تا به حال ده برنامه نوشته شده و برنامه ششم برنامه یازدهم است که یک حلقه از این زنجیره محسوب می‌شود، ما باید این را بدانیم. این سرفصل اول است که ما به صورت مفصل راجع به آن بحث کرده‌ایم. برنامه ششم یازدهمین برنامه است و ما باید همه این یازدهم برنامه را با هم بررسی کنیم؛ اما با این وجود در همین جلسه امروز این عیب وجود دارد، یعنی ما از زنجیره‌ی یازدهم بحث وارد بحث شده‌ایم. حتماً این را بدانید که اگر تمام این برنامه‌ها را با یکدیگر نبینید نمی‌توانید جریان توسعه‌گرا را مدیریت کنید.

در سرفصل دوم سخن در این است که اگرچه ما به نظام برنامه‌ریزی کشور اشکال داریم؛ اما نیروهای انقلاب به صورت مطلوب چه پیشنهادهایی را برای نظام برنامه‌ریزی کشور دارند؟ عبارتی که ما در پیوست نوشته‌ایم این است که تفکر انقلاب اسلامی چه انتظاری از نظام برنامه‌ریزی کشور دارد؟ انقلاب اسلامی الآن در منطقه افراد را به مقاومت در برابر نظمِ آمریکایی دعوت می‌کند و ما الآن جبهه‌ای را به نام جبهه مقاومت تشکیل داده‌ایم که جمهوری اسلامی ایران مرکز این جبهه است، یعنی ایده انقلاب در منطقه کاملاً واضح می‌باشد و مشخص است که چگونه باید جلو برویم، چه کسانی عضو جبهه مقاومت هستند، خط قرمزهای جبهه مقاومت چیست، تمام اینها کاملاً روشن است و لذا در مدیریت منطقه حرف اثباتی داریم. حالا دوستان باید همت کرده و درست مانند همین مسأله مشخص کنند که حرف اثباتی انقلاب اسلامی برای نظام برنامه‌ریزی کشور چیست، این موضوع باید بحث شود و جزء مباحث لازمی است که ما برای مدیریت برنامه ششم به آن احتیاج داریم.

سؤال دوم تقریباً مفصل‌ترین سؤال و جوابی است که ما در این مباحث به آن پرداخته‌ایم. چرا؟ چون نیروهای انقلاب به این موضوع کمتر ورود پیدا کرده‌اند و راجع به این حوزه صحبت‌های زیادی نشده است؛ درست است که فکر انقلاب اسلامی به ده‌ها حوزه ترجمه شده اما این فکر در حوزه برنامه‌ریزی یا ترجمه نشده یا در صورت ترجمه - که برخی‌ها فکر انقلاب را ترجمه کرده‌اند - بازخوانی نشده و راجع به آن گفت‌وگو صورت نگرفته است.

سؤال سوم حول این موضوع است که اگرچه ما در مرحله دولت‌سازی هستیم، دوستانِ انقلابی روی این موضوع بحث می‌کنند که ما در این مرحله حضور داریم، کتاب‌هایی راجع به این موضوع نوشته می‌شود و جلساتی برگزار می‌گردد؛ اما بحث زیادی حول این موضوع صورت نمی‌گیرد که پروژه دولت‌سازی باید چگونه مدیریت شود. یکی از سرفصل‌هایی که ما آن را به حوزه برنامه‌ریزی مرتبط می‌دانیم این است که پرسیده‌ایم - الآن هم از برادران خوب حاضر در جلسه می‌پرسم - نقطه آغاز دولت‌سازی اسلامی کجاست؟ ما باید این سؤال را از خودمان بپرسیم که دولت‌سازی اسلامی را چگونه مدیریت کنیم؟

خوب بود آقای عبودتیان زمان صرف کرده و این بحث را می‌شنیدند، چون یکی از نهادهایی که به این بحث نیاز دارد مجموعه خاتم است. مجموعه‌ی تشکل‌هایی که به خاتم الأوصیاء مرتبط هستند به این سؤال و پاسخ آن نیاز دارند، چون علی‌القاعده باید در مرحله دولت‌سازی کار کنند. پس بنابراین سؤال سوم، یک سؤال و جوابِ مادر برای آقای عبودتیان نیز هست. البته بنده قبل از ایشان به جناب آقای یکتا این موضوع را عرض کرده و گفته بودم یکی از چیزهایی که ما در مجموعه خاتم به آن نیاز داریم این است که نظریه‌ای توضیح دهد مجموعه خاتم الاوصیاء می‌خواهد چه کاری انجام دهد. به نظر بنده این بحث زیرمجموعه‌ی سرفصلِ سوم است؛ یعنی ابتدا باید مشخص کنیم که نقطه آغاز دولت‌سازی اسلامی کجاست سپس نقش خاتم را در این پروژه مشخص کنیم. البته مع‌الاسف به این مباحث خیلی توجه نمی‌شود.

ما در سؤال چهارم بحثی تحت عنوان عدم توازن‌های فرهنگی یا پایه‌های تصمیم در الگوی پیشرفت اسلامی را مطرح کرده‌ایم؛ با توجه به اینکه وقت جلسه بسیار مختصر است همین نکته را عرض کنم که جواب سؤال سوم - نقطه آغاز دولت‌سازی اسلامی چیست؟ - شناسایی، تبیین و رفع عدم توازن‌های فرهنگی است، این پاسخی است که ما به سؤال سوم داده‌ایم و بنده به دلیل کمبود وقت نمی‌توانم این پاسخ را توضیح دهم. در سؤال چهارم این موضوع را مطرح کرده‌ایم که چگونه عدم توازن‌های فرهنگی را شناسایی کنیم. آیا این کار باید با اتکا به تجربه انجام شود یا اینکه نیازمند نظریه و کار علمی است؟

در سؤال آخر و پنجم لیست عدم توازن‌های فرهنگیِ اولویت‌دار کشور را برشمرده‌ایم؛ از نظر ما در کشور بیست عدم توازن فرهنگیِ اولویت‌دار وجود دارد که هویت اسلامیِ جامعه ما را به چالش می‌کشد. البته ممکن است در صورت مباحثه تعداد آنها افزایش پیدا کند؛ ولی فعلاً ما این بیست مورد را احصا کرده و هفت مورد از آنها را در قالب برنامه ششم به مجلس ارائه داده‌ایم. ان شاء الله این هفت مورد به قانون تبدیل شود و شما کمک کرده و دعا کنید تا این جبهه جلو برود. اگر ما موفق شویم این هفت عدم توازن فرهنگی را در مجلس تصویب کنیم یک‌گام با نگاه الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت به حوزه برنامه‌ریزی کشور و قانون‌گذاری ورود پیدا کرده‌ایم.

خُب این پنج سرفصل را توضیح دادم و معمولاً یک روز یعنی هفت یا هشت ساعت زمان نیاز است تا گزارش این سرفصل‌ها ارائه شود. ما توافقاتی را با دانشگاه شریف انجام داده‌ایم و قرار است ان شاء الله در روزهای آینده به مدت چهل روز این سرفصل‌ها را هر روز در دانشگاه شریف بحث کنیم تا بعدها این شبهه مطرح نشود که نیروهای انقلاب بحث اثباتی نگفته‌اند. بنده عمداً این نشست را در دانشگاه شریف برگزار می‌کنم که یکی از مراکز حضور افرادی مانند آقای مشایخی و نیلی است. حاج آقای محمدی رئیس محترم نهاد به بنده گفتند که اگر بحث بالا گرفت چه کار کنیم؟ بنده به ایشان گفتم که این دوستان را به مناظره دعوت کنید. من الآن این چهار سرفصل را بسیار خلاصه توضیح دادم ولی به نظر بنده حداقل سه یا چهار هزار صفحه بحث است که ما آنها را بیان کرده‌ایم؛ داخل این مباحث مفهوم‌‌پردازی‌های جدیدی صورت گرفته که هیچ‌یک از آنها در نظام علمی موجود وجود ندارد، یعنی باید زیر آن نوشت که no reference؛ ولی در عوض ما مباحث خود را با ظهورگیری جلو برده‌ایم، یعنی مباحث را از دل آیات و روایات مطرح کرده‌ایم. ان شاء الله بنده در آن چهل‌روز - که فایل جلسات همان روز از طریق فضای مجازی منتشر می‌شود - این سرفصل‌ها را توضیح می‌دهم. ولی الآن فقط خواستم عرض کنم که مشکل کشور سهل‌اندیشی است، سهل‌اندیشی در طراحی برنامه‌ها، سهل‌اندیشی در شناخت جبهه طرف مقابل؛ هفتاد سال است که جریان توسعه‌گرا در این کشور کار می‌کند و نیروهای انقلاب می‌خواهند در عرض دو روز آن را به چالش بکشند! اینها جزء اشتباهاتی است که صورت گرفته است. این مباحث را باید به صورت تفصیلی بحث کرد.

ما ماه شهریور و مهر را ماه نشست‌های الگوی پیشرفت قرار داده‌ایم؛ جلسات الگو را در استان‌ها برگزار می‌کنیم و در تهران نیز چهار نشست مهم داریم؛ به فضل الهی نشست اول، یک نشست ملی است که از سراسر کشور افراد را دعوت کرده‌ایم و همین الآن از شما دعوت می‌کنم که در این نشست حضور پیدا کنید. ما در این نشست کتابی را منتشر می‌کنیم که خلاصه پاسخ به این پنج ‌سؤال است. در مهرماه در حوزه علمیه مروی از هفده دوره‌ی بحثی مرتبط با الگوی پیشرفت اسلامی رونمایی خواهیم کرد که این دوره‌ها از پانصد صفحه بحث تا چند هزار صفحه بحث را شامل می‌شود، یعنی به صورت تفصیلی وارد بحث الگو شده‌ایم. نشست سوم، نشست دانشگاه شریف و نشست چهارم نیز نشستی راجع به مفهوم "نوشتن گزارش راهبردی با نگاه انقلاب" است. به هر حال شهریور و مهر، ماه نشست‌ها هستند و ما دو ماه زمان صرف کرده‌ایم تا این مباحث را بحث کنیم.

از زمانی که ما به صورت تفصیلی به عرصه برنامه‌ریزی ورود پیدا کرده‌ایم جناب آقای نوبخت خیلی روی این موضوع تأکید نمی‌کنند که ما بحث الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت را نداریم، بلکه ایشان تغییر موضع داده و می‌گویند الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت به سند تبدیل نشده و قانونی نشده است. بنابراین سرفصل دوم جلسه را نیز توضیح دادم.

سرفصل سوم این است که در مجموع به برنامه ششم پنج‌ نوع اشکال وارد است؛ اشکال اول تعارض برنامه ششم با مفاهیم الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت است.

اشکال نوع دوم تعارض برنامه ششم با اسناد بالادستی است که موارد متعددی دارد و بنده فقط سرفصل‌ها را عرض می‌کنم. جزوه‌ای که تحت عنوان "تعارض" در سراسر کشور توزیع شده - البته آن را در فضای مجازی منتشر نکرده‌ایم - برخی از اشکالات را برشمرده است. بنابراین اشکال دومِ برنامه تعارض با اسناد بالادستی - از قانون اساسی تا سیاست‌های ابلاغی رهبر معظم انقلاب - است. اشکال نوع دوم باب گسترده‌ای دارد و اگر حوصله و زمان وجود داشت می‌توانستیم همان هشتاد بندی که آقا در مورد برنامه ششم ابلاغ کرده‌اند را خوانده و تعارضات آن را بحث کنیم.

اشکال نوع سومِ برنامه ششم، اشکالات شکلی است؛ اشکالات شکلی یعنی به عنوان مثال دولت قصد کرده اصل برنامه را برای تصویب به مجلس ندهد، بلکه می‌خواهد احکام مورد نیز برای اجرای برنامه را ارئه دهد. یکی دیگر از اشکالاتِ شکلی، اشکالی است که برادر فاضلم آقای صرّامی [به یکی از مصادیق آن] اشاره کردند؛ آن اشکال این است که شما در عبارات مربوط به برنامه ششم تناقضات و ابهامات زیادی را می‌بینید، شکل نوشتن برنامه ششم باید دقیق‌تر از اینها می‌بود. مثالی که آقای صرّامی زدند - مبنی بر نسبت بین سازمان و وزارت ورزش در مسأله حق پخش مسابقات ورزشی - از این نوع است. البته فقط همین یک مورد نیست، بلکه مواد دیگری از این اشکالات وجود دارد.

اشکال نوع چهارمِ برنامه ششم عدم انسجام است؛ حتی اگر برنامه ششم سه اشکال قبلی را نداشت خود برنامه انسجام ندارد؛ یعنی شما نمی‌توانید بگویید برنامه ششم متنی است که صدر و ذیل آن با یکدیگر هماهنگ است. به عنوان مثال در صدرِ ماده‌ی مربوط به امور زنان و خانواده نوشته شده است که ما می‌خواهیم خانواده را تقویت کنیم ولی در ذیل ماده نوشته شده که این کار از طریق عدالت جنسیتی انجام می‌گیرد. عدالت جنسیتی اَبَرشعار جریان فمنیست است که جریانی ضد خانواده می‌باشد. سؤال اصلی این است که چطور می‌خواهیم با شعار اصلی جریان ضد خانواده، خانواده را تقویت کنیم؟ این یکی از موارد عدم انسجام برنامه است.

یکی از حاضرین(1): ببخشید؛ به نظر می‌رسد این موضوع تعمّدی بوده و هوشمندانه است.

حجت‌الاسلام کشوری: در قسمت آخر عرائض توضیح خواهم داد که داستان چیست، ماجرا خیلی پیچیده‌تر از این است که شما فکر کنید فقط تعمّدی در کار بوده است؛ ما همیشه در جلسات گفته‌ایم که - گرچه دوستان باید پیش خدا جواب دهند که چرا این غفلت بزرگ افتاد - برنامه ششم، برنامه‌ی انحلالِ جامع هویت جمهوری اسلامی در تمدن غرب است؛ یعنی شما نباید فکر کنید برنامه ششم، برنامه‌ای است که می‌خواهند پنج‌سال کشور را با آن جلو ببرند، بلکه در این برنامه از جهات مختلف انحلال هویت فعلی جمهوری اسلامی پایه‌گذاری شده است. اگر اجازه دهیم این برنامه با این شکل تصویب شود همین خاتمی که ما الآن در آن حضور داریم باید حالت تدافعی بگیرد تا شاید بتواند با عوارض یکی از این احکام مقابله کند که به نظر بنده نمی‌تواند. این موضوع را در آخر جلسه توضیح خواهم داد، فقره آخر گزارش بنده راجع به این بحث است.

اشکال نوع پنجم که انسان‌های اهل دقت را نگران می‌کند این است که برنامه ششم نفوذ را قانونی می‌کند، این نیز یک سرفصل مهم است. بنابراین ما باید به جای اینکه مواد برنامه را روخوانی کنیم - به نظر بنده روخوانی اولین کار است - وارد تحلیل مواد شویم. البته این تحلیل از زوایای مختلف امکان دارد و ما از این پنج زاویه مواد برنامه ششم را تحلیل کرده‌ایم. آخرین باری که بنده فرصت کردم این مباحث را توضیح دهم در رادیو معارف و طی بیست جلسه بود و فایل‌های آن وجود دارد؛ ولی با این وجود در آنجا کمبود زمان داشتیم و به همین دلیل برنامه‌ی دانشگاه شریف را طراحی کردیم و بنده امیدوار مباحث در این چهل جلسه به صورت کامل تبیین گردد. بنده در دو یا سه سال گذشته فقط یک حرف را به دوستان گفته‌ام و آن این است که نباید برنامه ششم را ساده نگاه کنیم، آن را جدی‌تر تلقی کنید. بخشی از دلایل این حرف همین اشکالات برنامه ششم است. این هم سرفصل سوم گزارش بنده در جلسه امروز بود که راجع به اشکالات برنامه ششم است.

بنده راجع به خود الگو - که سرفصل آخر جلسه است باید عرض ‌کنم که برادران! بنده سه یا چهار سال پیش گزارشی را به آقای واعظ‌زاده - مسئول مرکز الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت - ارائه دادم و فایل آن نیز موجود می‌باشد ولی به دلایلی آن را منتشر نکرده‌ایم. الآن همان گزارش را به شما ارائه می‌دهم و در همین ابتدا آخرین جمله‌ای که به حاج آقای واعظ‌زاده - که در بحث الگو انسان زحمت‌کشی است گفته بودم را به شما می‌گویم؛ بنده در آخر جلسه به آقای واعظ ‌زاده گفتم هَٰؤُلَاءِ بَنَاتِی إِنْ کُنْتُمْ فَاعِلِینَ.

توضیح بیشتر آنکه ما - به هر دلیلی؛ بنده الآن نمی‌خواهم وارد این دلایل شوم - دو دهه راجع به اداره جامعه با نگاه دینی و برنامه‌ریزی مطالعه کرده‌ایم و خروجی این دو دهه مطالعه صد بسته‌ی بحثی است که هر بسته شامل یک سؤال و یک جواب است و دسته‌بندی‌های فوق‌العاده منظم دارد. بنده پیشاپیش می‌گویم که حتماً به آن نقد وارد است و قابل تکمیل نیز می‌باشد؛ اما تفصیلی‌ترین سندی است که مفهوم الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت را شرح داده است. از این صد بسته‌ی بحثی، بیست بسته به مبانی نظری و هشتاد و یک بسته نیز به تحلیل مسائل پرداخته است؛ به عبارت بهتر ما بیست بسته‌ی مبانی نظری را به کارگیری کرده و 81 مسأله را تحلیل کرده‌ایم. یکی از این موضوعات نظام برنامه‌ریزی کشور و موضوع دیگر مدیریت شهری است.

من پیشنهاد می‌کنم شمایی که می‌خواهید وارد جبهه الگو شوید این مباحث را تورّقی کنید و بنده نیز حاضر هستم هر یک از این بسته‌ها را به صورت اجمالی در یک روز تبیین کنم که در مجموع صد روز می‌شود. البته ممکن است مجموعه‌ای توضیحِ دو بسته را بخواهد که در اینصورت باید دو روز زمان صرف کند، یا اینکه مجموعه دیگری می‌گوید من ده بسته را می‌خواهم که در اینصورت ده روز زمان نیاز است تا گفت‌وگو و بحث کنیم. مباحث تولید شده توسط ما برای جبهه انقلاب است.

یکی از حاضرین (2): آیا می‌توانید این مباحث را به صورت مکتوب بدهید.

حجت‌الاسلام کشوری: ما داریم هفده دوره از این مباحث را رونمایی می‌کنیم و از همین حالا از شما دعوت می‌کنم که تشریف بیاورید؛ ولی باید بدانید که یکی از بحث‌های الگو این است که ائمه‌ی ما فرموده‌اند گفت‌وگو راجع به احیای امر اهل بیت( تضارب‌محور است نه متن‌محور، این جمع‌بندی روایات است. خواندن کتاب خوب است ولی امام صادق علیه السلام فرمودند: اعوذ بالله من اصحاب الصحف؛[1] این گفت‌وگو است که بحث را عمیق‌ می‌کند. البته اگر کتاب ضمیمه‌ی گفت‌وگو شود که قضیه دیگری است و حرف درستی می‌باشد؛ یعنی در جمع بین روایات آنچه که حضرات اهل بیت( ما را به آن دعوت کرده‌اند این است که تضارب صورت گیرد. لذا من که تأکید می‌کنم زمان جلسه یک‌روز باشد می‌خواهم به روایاتِ مربوط به این حوزه عمل کنم. البته ما هفده دوره از این مباحث را رونمایی می‌کنیم و در اختیار دوستان قرار می‌گیرد ولی طرح بحث حتماً باید گفت‌وگو محور باشد. خلاصه این صد بسته بحث وجود دارد.

البته در دوره‌های قبل یکی از معاونان آقای رئیس جمهور به ما می‌گفت حجیت‌ این مباحث برای ما احراز نشده است، بنده به ایشان گفتم حجیت کینزِ حرام‌زاده برای شما احراز شده است؟! بنده بسیار روشن صحبت می‌کنم. البته ما که نگفتیم حجیت این مباحث احراز نشود؛ بلکه می‌گوییم چرا هنگامی که نوبت به تئوری‌های غربی می‌رسد شما به صورت مفصل برای آنها نشست برگزار می‌کنید ولی وقتی بناست نظریه‌پردازی شود جلسات یک‌ یا دو ساعته برگزار می‌شود و یک مدیر در جلسه قرار می‌دهید و این مدیر کسانی که کار فکر می‌کنند را کنترل کرده و به آنها می‌گوید: این بحث را نگویید، وارد این بحث نشوید، زمان کم است و ... این موضوع باید حل شود و اگر حل نشود انقلاب در دهه‌ی چهارم خود شیفتِ معکوس پیدا می‌کند؛ مسأله استحاله نظام با بحث تفصیلی مرتفع می‌شود. البته ما تجمّع هم می‌کنیم و بنده خودم پرونده مفصلی در مدیریتِ تجمعات داشته‌ام، اهل این مباحث نیز هستم ولی این را می‌دانم که اگر ما نوعِ همایش‌های جبهه انقلاب را محتوامحور نکنیم مقابلِ این هجمه‌ی جهانی‌ای که در پیش‌رو داریم و هرچه جلوتر می‌رویم تشدید می‌شود با چالشِ جدی روبرو خواهیم شد.

بنده توصیه می‌کنم، استدعا و خواهش می‌کنم برادرانی که صاحب مؤسسه هستند خیلی معطّل همدیگر نیز نباشند - أَن تَقُومُوا لِلّهِ مَثنی وَ فُردی - و وارد عرصه شوند. الآن ما در پانزده استان کارگروه‌های الگوی پیشرفت راه‌اندازی کرده‌ایم و در این جمهوری اسلامی احدی به عنوان مدیر نه‌تنها به ما کمک نکرده بلکه سنگ‌اندازی نیز کرده است. اگر کمی همت کنیم کارگروه‌های هر 30 استان کشور راه‌اندازی می‌شود و ما از سال بعد طراحی بین‌المللی داشته و در کشورهای اسلامی نیز مباحث خود را به پیش می‌بریم. فضا را به گونه‌ای مدیریت کنید تا وقتی جبهه حزب‌الله را می‌بینند با خود بگویند اندیشه‌ی تفصیلی‌ای پشت این جریان وجود دارد. این مشکل اصلیِ ما در این دوره است. این حرف آخر بنده بود و نقشه راه را خدمت شما تقدیم می‌کنم، در رونمایی حوزه علمیه مروی تشریف بیاورید، ان شاء الله روزهای آینده پوستر آن نیز منتشر می‌شود.

یکی از حاضرین(3): اگر سایت یا پایگاهی برای مباحث وجود دارد معرفی کنید.

حجت‌الاسلام کشوری: ما به دلیل اینکه معتقد به تضارب‌محور بودن هستیم شاید دو درصد از مباحث را در فضای مجازی منتشر کنیم، یعنی اصلاً جای این مباحث تلگرام، فضای مجازی و ... نیست. اگرچه متأسفانه دوستان ما در ورامین گروهی را [در تلگرام] راه‌اندازی کرده‌اند و تقریباً تمام دوستان مرتبط با الگو در کشور در این گروه عضو هستند ولی هیچ‌یک از اینها به درد نمی‌خورد و باید تضارب و گفت‌وگوهای جدی انجام شود.

به نظر بنده اگر فرصت طرحِ بحث و گفت‌وگو وجود داشته باشد بسیار راحت‌ می‌شود مسائل اقتصادی را نیز مدیریت کرد؛ بنده برای اولین‌بار این موضوع را به صورت رسانه‌ای مطرح می‌کنم و شاید هم منتشر شود؛ یکی از کارهای خوبی که ما کرده‌ایم این است که طراحیِ نسل دوم مسکن مهر را تقریباً تمام کرده‌ایم، یعنی می‌توان مباحث را بسیار عملیاتی‌تر پیش برد؛ ما در مسکن از تجمیع سرمایه تا هویت - که بحث اصلی در مسکن هویت است - مباحثی را ارائه داده‌ایم.

راجع به برنامه ششم باید بگویم ما همین حالا پشت در سازمان مدیریت خیمه زده‌ایم و چهار محور کاری در حال طراحی و طرح‌ریزی می‌باشد. بنده به آقای عبودتیان تبریک عرض می‌کنم که بالآخره یک جلسه راجع به برنامه ششم و الگوی پیشرفت گذاشتند، خیلی خوب است که این فضاها تشدید شود. ما چهار محور با شصت کارِ تعریف شده در دستور کار قرار داده‌ایم تا برنامه ششم به چالش کشیده شود. یکی از این کارها بحث مناظرات با شخصیت‌های جریان توسعه‌گرا در کشور است، یکی دیگر از کارها انتشارات ویژه‌نامه‌هایی خوبی است که ما قبلاً منتشر کرده‌ایم و در روزهای آینده نیز منتشر خواهیم کرد، همچنین جمعی از نمایندگان در حال تنظیم نامه‌ای برای آقای رئیس جمهور هستند و جمعی از فعالان و بزرگان جبهه فکری - فرهنگی انقلاب در نیز حال تنظیم نامه برای آقای رئیس جمهور هستند، نباید در مقابل برنامه ششم سکوت کرد.

ان شاء الله اگر وقتی بود راجع به نقشه مدیریت برنامه ششم نیز توضیحاتی را خواهم داد. حتی اگر این موضوع در سین برنامه‌های شما قرار نگرفت بنده حاضر برای هر کسی که خواست و علاقه‌مند بود گزارش بخشی از کار را بدهم؛ ولی این سهل‌اندیشی است که شما فکر کنید با یک نشست می‌توان [برنامه ششم را به چالش کشید.] همین دیشب آقای باقری معاون دفترِ اقتصاد کلان در تلویزیون گفته‌اند تمام چیزهایی که ما به مجلس داده‌ایم کأن لم یکن است و لایحه جدید با امضای آقای رئیس جمهور باید در دستور کار قرار گیرد. آقای پورابراهیمی در طرف دیگر میز مناظره دست و پا زده و می‌گفتند کمیسیون‌ها بر اساس لایحه قبلی محاسبه کرده‌اند، یعنی چه که عوض شده است. طراحی‌ای که طرف مقابل می‌کند بسیار پیچیده است؛ ارادت بنده به تمام دوستانی که در اینجا حضور دارند پابرجا می‌باشد و اینکه بنده به شما ارادتمندم و تقوی و همه‌چیز من از شما کمتر می‌باشد درست است؛ اما باید بگویم حتی صدای طراحی شما به بهارستان نیز نمی‌رسد و هیچ‌فضایی را علیه آنها مدیریت نمی‌کند، طرف مقابل کار خود را جلو می‌برد. آخرین تاریخی که ما برای مدیریت برنامه ششم داریم 15 آذر است که پس از آن مجلس باید بودجه را در دستور کار قرار دهد. ما حداکثر تا 15 آذر زمان داریم و هنوز برای من هضم نشده است که چرا الآن باید طراحی‌های شما شروع شود؟ واقعاً نمی‌توانم هضم کنم. به همین دلیل به دوستان پیشنهاد می‌کنم که وارد بخشی از نقشه ما شوید، فرصتِ طراحی وجود ندارد. شما نیز در طرح ما کاری را انجام دهید تا ان شاء الله خدای متعال در برنامه هفتم فرجی ایجاد کند، الآن وقت طراحی وجود ندارد.

یکی از حاضرین(4): حاج آقا! کلیات را تصویب کرده‌اند دیگر ...

حجت‌الاسلام کشوری: کلیات را تصویب کردند ولی دیشب دولت چیز دیگری گفت. بعضی از آقایان می‌گویند دوران بعد از برنامه ششم دوران پسابرنامه است؛ اصلاً برنامه ریزی کشور دارد شکل دیگری پیدا می‌کند.

و صلّی الله علی سیّدنا و نبیّنا ابی‌القاسم محمد و علی اله الطاهرین


نظرات (۱)

من در این نشست شرکت کردم؛ ولی متاسفانه-همانطور که آقای کشوری گفتند- نتیجه مفید در اختیار ما قرار نگرفت....

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی

بسم اللّه الرّحمن الرّحیم: چهار برنامه مدرسه فقهی هدایت به شرح زیر است:
الف: معرفی سند جهانی اولویت های تمدنی ۱۲ گانه( جایگزین سند توسعه پایدار ۲۰۳۰)
الف: راه اندازی مدارس چابک تبلیغی در مساجد اعظم شهر
ب: معرفی دو فهرست مفهومی برای نظام سازی در قالب نمایشگاه تخصصی
ج: طراحی و ساخت محله امید ( اولین نمونه سازی کامل تمدنی)

آخرین نظرات
پیوندهای روزانه