فقهِ نظام

مباحثِ مدرسه فقهی هدایت

فقهِ نظام

مباحثِ مدرسه فقهی هدایت

سلام خوش آمدید

بسم الله الرحمن الرحیم

به فضل الهی حجت الاسلام علی کشوری امروز (یک شنبه۱۶-۳-۱۳۹۵) در جمع برخی از تشکل های خود جوش فرهنگی به صورت اجمالی آخرین وضعیت جبهه الگوی پیشرفت اسلامی را تبیین کردند. متن کامل سخنان ایشان را در ادامه بخوانید و صوت آن را از اینجا بشنوید.

بسم الله الرحمن الرحیم اللهم صلّ علی محمد و آل محمد و عجّل فرجهم.

 آقای جلیلی قصدشان این است که برای اینکه شما به کمک الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت بیایید بنده گزارشی را ارائه کنم. همانطور که دوستان در گفتمان انقلاب اسلامی غور کرده‌اند؛ به تبع این کارِ اجتهادی استحضار پیدا کرد‌ه‌اند که ما در مرحله دولت‌سازی اسلامی هستیم.

ما به مدت 4 یا 5 سال راجع به دو موضوع؛ دعوایی را با دوستان انقلاب اسلامی داشتیم که این دعوا اخیراً در اردیبهشت‌ماه با جمع‌بندی‌ای که آقا در نشست الگو ارائه دادند فیصله پیدا کرد. این دعوا این است که اول باید دولت‌سازی را به صورت تفصیلی معنا کنید. تقریباً در مجموعه‌ی اسنادی که ما در این زمینه مطالعه کردیم و شاید هزار جلسه راجع به این موضوع با نیروهایِ مختلف انقلاب برگزار کردیم، [مشاهده کردیم که]دولت‌سازی اسلامی تصویر روشنی بین دوستان نداشت و این یک مسأله بود. 

مسأله دیگر این بود که ارتباط دولت‌سازی با اَبَرمسأله الگوی اسلامی-ایرانی پیشرفت مشخص نبود. برخی متوجه جایگاه الگو نیستند، البته بنده به بعضی‌هایِ مبهم اشاره می‌کنم. اگر به مسأله الگوی اسلامی-ایرانی پیشرفت نپردازیم به این معناست که جاده را برای development باز گذاشته‌ایم تا آنها هر تصمیمی که می‌خواهند بسازند و هر برنامه‌ای که می‌خواهند طراحی کنند و اتفاقی مانند حادثه‌ی برجام رخ دهد. این حادثه، محصول نظریه‌ی سیاست خارجی توسعه‌گرا بود، وقتی آقای ظریف، جناب آقای رئیس جمهور و سایر عزیزان می‌خواستند از خودشان دفاع تئوریک داشته باشند با ادبیات سیاست خارجی توسعه‌گرا بحث می‌گفتند. ما نظریه‌پردازی و گفت‌وگو نکردیم و این نظریه به برجام تبدیل شد و وقتی به برجام تبدیل شد، انبوهی از نقدها به میوه‌ی یک کار تئوریک وارد شد. حالا ما به عنوان نیروهای انقلاب می‌توانیم انتخاب کنیم که از ریشه جلوی این کارها را بگیریم یا اینکه اجازه بدهیم رشد کنند تا پس از آن برای اصلاحِ کار نرمش قهرمانانه بکنیم. این، داستان الگوی اسلامی-ایرانی پیشرفت است.

دوستانی که با مرکز تحقیقات مجمع تشخیص مصلحت نظام آشنا هستند می‌دانند که در آنجا از حوزه کشاورزی و آب و اینها تا حوزه سیاست خارجی نظریه‌پردازیِ خلافِ جهت‌گیری انقلاب شده است. به عنوان مثال ما الآن با مسأله تراریخته‌ها درگیر هستیم. البته الآن برخی از اسناد و گزارش‌ها منتشر شده و برخی از آنها نیز در حال انتشار هستند.

به نظر من خطرناک‌ترین نفوذی که در فضایِ تمرکز ما بر روی برجام اتفاق افتاده این است که حوزه کشاورزی در حال بازتعریف‌شدن است و ما بعدها در زمینه استقلال غذایی، تأمین اقلام استراتژیک و سلامت مردم مشکل پیدا خواهیم کرد. به هر حال این داستان الگوست.غرضم این است که بگویم: این مسأله یک موضوع جدی است. البته برخی‌ها شرح صدر نداشته و حوصله‌ی ورود به این بحث را ندارند.

دعوای دوم ما در مورد نسبت دولت‌سازی با الگو بود. آقای جلیلی! برخی از دوستان تلویحاً و تصریحاً می‌گفتند که ما به دنبال اَبَرمسأله‌ی دولت‌سازی هستیم ولی ارتباط آن را با الگو تحلیل نمی‌کردند. البته الحمد لله این جمع‌‌بندی حاصل شده است و رهبر انقلاب فرمودند: دولت‌سازی بدون الگو اتفاق نمی‌افتد و بدون دولت‌سازی نیز به مرحله جامعه اسلامی یا مرحله تحقق سبک زندگی اسلامی-ایرانی نخواهیم رسید. بنده در جلسه فهم خودم را عرض می‌کنم؛و آن فهم این است که هیچ یک از کارهای ما در هیچ حوزه‌ای به سامان نخواهد رسید مگر اینکه تکلیفِ دولتِ مدرنِ روی زمین جمهوری اسلامی را معلوم کنیم. این دعوایی بود که الحمد لله ختم بخیر شد و الآن فضایِ تحلیلیِ آن غنی‌تر است. 

ما همین حالا چند کار را برای مسأله الگو -که ما را از مرحله دولت اسلامی به جامعه اسلامی انتقال می‌دهد- انجام می‌دهیم. مهم‌ترین کاری که انجام می‌دهیم نمونه‌سازی با نگاه الگوی اسلامی-ایرانی پیشرفت است؛ یعنی بر اساس مفاهیم اولین نقشه راه الگوی اسلامی-ایرانی پیشرفت نمونه‌های عینی‌ای را بر روی میز تصمیم‌سازیِ نظام می‌گذاریم. نمونه عینی به معنای تحلیل یک مسأله بنیادین از حوزه‌ی مبانی نظری تا حوزه‌ی راه حل است. ما 3 نمونه‌سازی را در دستور کار قرار داده‌ایم که احتمالاً دوستان با یکی از آنها آشنا‌تر باشند. بنده عناوین آنها را عرض می‌کنم: 

نمونه‌سازی اول ما این است که برای برنامه ششم کشور پیوستی را تحت عنوان "پیوست الگوی اسلامی-ایرانی پیشرفت برای برنامه ششم توسعه" پیشنهاد داده‌ایم. این پیوست پنج ساختار بحثی دارد که از حوزه مبانی نظری شروع شده و به حوزه احکام اجرایی -که به کمیسیون تلفیق مجلس تحویل داده شد- ختم می‌گردد. این طرح با برخی از نماینده‌ها تفاهم شد و در کمیسیون‌های مجلس مطرح گردید. این نمونه‌سازی اول است. 

اهمیت این نمونه‌سازی در آن است که نظام برنامه‌ریزی کشور هفتادسال است با روشی که آمریکایی‌ها می‌خواهند طراحی و اداره می‌شود، البته نه به معنای امنیتی و سیاسی بلکه به معنای فکری. به عنوان مثال در دولت یازدهم در اکثر تصمیم‌سازی‌‌ها نگاه نهادگرایی حاکم است و در کنار آن نگاه نئوکینزی نیز وجود دارد. این طرح‌ها در غرب تئوریزه شده‌اند و همین‌جا نیز مورد استفاده قرار می‌گیرند. اگر شما کتاب نظام اقتصادیِ آقای روحانی را خوانده باشید ملاحظه می‌کنید که در آنجا می‌گوید: این طرح به الگوی توسعه اسلامی-ایرانی نزدیک است. ما کار فکری نمی‌کنیم و برنامه ششم به عنوان میوه کارهای فکری غرب تدوین می‌شود. 

پیوست ما جواب کار آنهاست؛ یک وقتی آقای نوبخت گفتند: ما 1300 برنامه ششم نوشته‌ایم که دارای ابعاد مختلفی بوده، مطالعات صفر داشته و احکام برنامه دارد؛ ما نیز در جاهای مختلف نظام مقایسه کرده و گفته‌ایم: 3000 صفحه پیوست الگو نوشته‌ایم که مبنای نظری، نظام مقایسه، مطالعات صفر و احکام برنامه دارد. این پیوست الآن وجود دارد و گزارش آن همین روزها به صورت نهایی منتشر می‌شود که دارای 18 سؤال است. اگر کسی این 18 سؤال را بخواند با الگو آشناتر می‌شود.

نمونه‌سازی دوم ما تحلیلِ مدیریت شهر با نگاه الگوی اسلامی-ایرانی پیشرفت است. شهر را باید چگونه اداره کنیم؟ این نمونه‌سازی نیز پنج ساختار بحثی دارد که ان شاء الله آن را امسال به مرور مطرح می‌کنیم. به نظر من اگر می‌خواهیم آسیب‌های اجتماعی را حل کنیم باید مدیریت شهریِ خودمان را تغییر بدهیم. بنده روزهای گذشته عرضی داشتم و بر آن مصرّ نیز هستم. آن بحث این است که ریشه سکولاریسم در ایران، مدیریت شهری است. اگر ما نحوه‌ی اداره‌ شهرهای خودمان را متحول نکنیم لاجرم باید سکولاریسم را به عنوان میوه بپذیریم. این نمونه‌سازیِ دوم می‌باشد که مانند نمونه‌سازی اول مبنای نظری داشته و به اقداماتی ختم می‌شود که برخی از آنها در مدت 6 ماه می‌تواند در شهرداری‌ها و شوراهای شهر‌ اجرا شود. این کار دوم است.

کار سوم ما این است که بر اساس مفاهیم الگوی اسلامی-ایرانی پیشرفت یک مدلِ محرومیت‌زدایی تعریف می‌کنیم. اگر عمری بود و جنگ نشد -به نظر ما جنگ خیلی محتمل است و البته این نظر، نظریه شاذّی می‌باشد و ممکن است کسی از دوستان آن را قبول نکند- دو یا سه نمونه‌سازی دیگر نیز انجام می‌دهیم. به عنوان مثال ما در حال تدوین یک نظریه ارتباطی برای مدیریتِ حوزه رسانه در جمهوری اسلامی هستیم. چگونه باید حوزه‌ی رسانه را مدیریت کنیم؟ همچنین داریم شناسنامه‌های آماری‌ای را برای مدلِ آماری تولید می‌کنیم. ان شاء الله اگر عمری بود، این نمونه‌سازی‌ها را ادامه می‌دهیم تا برای دیرباورانِ جبهه‌ی انقلاب -کلی‌گویی‌های جبهه انقلاب که سخنرانی کرده و یک ساعت از امام و انقلاب صحبت می‌کنند ولی وقتی نماینده مجلس هستند نمی‌توانند تشخیص بدهند که طرحِ ارائه شده بر محور توسعه‌است یا مطابق با انقلاب- و جریان سکولار تنبّهی ایجاد شود تا اینقدر رجز نخوانده و دولتِ خود را دولت تدبیر و امید نام‌گذاری نکنند. به نظر من این مشکل با بحث نظری حل نمی‌شود. بنده هر یک از دوستانی که مجموعه دارند را دعوت می‌کنم تا وقت مجزایی را صرف کنند و ما به محوریتِ این نمونه‌سازی‌ها گزارشی را خدمت‌شان ارائه کنیم تا ان شاء الله نیت خیر آقای جلیلی محقق شود. اگرچه کارهای بهتری نیز می‌شود انجام داد. 

جمله آخر بنده اینکه ما برای کنترل برنامه ششم اعلام عملیات کرده‌ایم، باید برای برنامه ششم در مجلس فکری کنیم. به نظر بنده این برنامه حاویِ 10 برجام است و بنده در جاهای مختلف این برجام‌ها را توضیح داده‌ام. از خصوصی‌سازی نظام آموزشی شروع شده تا مسأله‌ی تراریخته‌ها و کشاورزی و برخی از احکام برای کنترل سپاه قدس در حوزه بین‌الملل ادامه می‌یابد. آنها در برنامه ششم گفته‌اند: روابط بین‌الملل حتماً باید با همکاری وزات خارجه انجام شود. یعنی برجام‌های 2، 3 و ... در برنامه ششم اجرا می‌شود و نباید در جای دیگر دنبال آن بگردید. به هر حال ما به خط زده‌ایم و بسم الله الرحمن الرحیم گفته‌ایم و عملیات آغاز شده است. اگر می‌توانید نشستی برگزار کنید، بیانیه‌ای بدهید و ... بسیار ممنونم که گزارشِ برادر کوچک‌تان را گوش دادید.

 اللهم صلّ علی محمد و آل محمد 

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی

بسم اللّه الرّحمن الرّحیم: چهار برنامه مدرسه فقهی هدایت به شرح زیر است:
الف: معرفی سند جهانی اولویت های تمدنی ۱۲ گانه( جایگزین سند توسعه پایدار ۲۰۳۰)
الف: راه اندازی مدارس چابک تبلیغی در مساجد اعظم شهر
ب: معرفی دو فهرست مفهومی برای نظام سازی در قالب نمایشگاه تخصصی
ج: طراحی و ساخت محله امید ( اولین نمونه سازی کامل تمدنی)

آخرین نظرات
پیوندهای روزانه