فقهِ نظام

مباحثِ مدرسه فقهی هدایت

فقهِ نظام

مباحثِ مدرسه فقهی هدایت

سلام خوش آمدید

بسم الله الرحمن الرحیم

دومین نشست معرفی "اولین نقشه راه تولید الگوی پیشرفت اسلامی"در دانشگاه علوم پزشکی کاشان، با حضور جمعی از اعضای هیئت علمی و به همت نهاد نمایندگی ولی فقیه در این دانشگاه برگزار گردید.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی نقشه راه،  در این نشست  سه سؤال اصلی مورد بررسی طرفین قرار گرفت: سؤال اول  ارتباط میان سعادت در زندگی فردی و اجتماعی و شاخص هائی مانند عدالت، معنویت و خانواده را موضوع پرسش قرار داده بود.  سؤال دوم  به کارآمدی توسعه غربی در تحقق این شاخص ها اشاره داشت و در سؤال سوم چگونگی تولید الگوی پیشرفت اسلامی مورد دقت قرار گرفت.

در قسمت اول مباحث بعد از مفروض انگاشته شدن نسبت میان سعادت و  تحقق شاخص هائی مانند عدالت، معنویت و خانواده، به بررسی اجمالی ناکارآمدی الگوی توسعه غربی در  تحقق این شاخص ها پرداخته شد. در این نشست، فروپاشی نهاد خانواده در کشورهای توسعه یافته و عدم تحقق عدالت در این کشورها، اصلی ترین استدلال، برای ارزیابی ناکارآمدی توسعه غربی -در تحقق این شاخص ها -بود.

در قسمت دوم این نشست به "چگونگی تولید الگوی پیشرفت اسلامی" اشاره شد-که بر اساس مفاهیم مطرح در این نقشه راه- تولید الگوی محقق کننده  شاخص های فوق الذکر  به "پردازش موضوعات جهت ساز " وابسته است. در این نشست موضوع جهت ساز "تبیین شاخص های هویت اسلامی" به عنوان یکی از موضوعات جهت ساز 81 گانه نقشه راه معرفی شد و به صورت اجمالی توضیحاتی درباره آن ارائه گردید. به عبارت دیگر از جمله لوازم تولید الگوی پیشرفت اسلامی، وجود  بحث تفصیلی در مورد این شاخص ها در جامعه است. تحقق این موضوع مهم به حفظ جهت گیری اسلامی در جامعه مدد می رساند. به عبارت ساده تر طرح اجمالی شاخص های هویت اسلامی زمینه انحلال این شاخص ها در شاخص های مدرن را فراهم می آورد؛ یکسان انگاری عدالت با  "باز توزیع درآمدها" و  یکسان انگاری "خانواده هسته ای" با "خانواده اسلامی" -در مقام برنامه ریزی-از جمله پیامدهای بحث اجمالی در مورد شاخص های هویت اسلامی است. در این نشست در قالب بحث از شاخص مهم "عمق محیط رفق"  به تفاوت میان "خانواده هسته ای" و "خانواده اسلامی" -به عنوان نمونه ای از بحث تفصیلی در حوزه شاخص های هویت اسلامی-  اشاره گردید.

لازم به ذکر است که طرح تفصیلی موضوعات جهت ساز در فضای دانشگاه نیازمند تاسیس کارگروه الگوی پیشرفت اسلامی در نهادهای علمی و اجرائی است؛ که تشکیل این کارگروه با استقبال نماینده محترم ولی فقیه در دانشگاه علوم پزشکی و جمعی از اساتید قرار گرفت.

گزارش سایت نهاد دانشگاه علوم پزشکی درباره این نشست

گزارش خبرگزاری جمهوری اسلامی درباره این نشست

گزارش نشست قبلی

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی

بسم اللّه الرّحمن الرّحیم: چهار برنامه مدرسه فقهی هدایت به شرح زیر است:
الف: معرفی سند جهانی اولویت های تمدنی ۱۲ گانه( جایگزین سند توسعه پایدار ۲۰۳۰)
الف: راه اندازی مدارس چابک تبلیغی در مساجد اعظم شهر
ب: معرفی دو فهرست مفهومی برای نظام سازی در قالب نمایشگاه تخصصی
ج: طراحی و ساخت محله امید ( اولین نمونه سازی کامل تمدنی)

آخرین نظرات
پیوندهای روزانه