فقهِ نظام

مباحثِ مدرسه فقهی هدایت

فقهِ نظام

مباحثِ مدرسه فقهی هدایت

سلام خوش آمدید

بسم الله الرحمن الرحیم

 

با عنایات خاص الهی، در روز جمعه مورخ13-11-1391 ششمین کارگاه تصمیم سازی بر اساس اولین نقشه راه تولید الگوی پیشرفت اسلامی در محلِ پنجمین کارگروه الگوی پیشرفت اسلامی شهر بروجرد(کارگروه شهید برزو بیرانوند) به مدت 12 ساعت برگزار گردید. در این جلسه مهندس بهرام بیرانوند، نماینده مردم فهیم بروجرد و اشترینان حضور داشتند. محورهای مورد بحث در این کارگاه تبیین تفصیلی جهت حرکت انقلاب اسلامی بود.

 

 

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی نقشه راه در این جلسه، گفتگو با مباحثه در مورد چگونگی شناسائی مبنای صحیح در مدیریت تحولات اجتماعی آغاز شد؛ که در این محور از مباحث وحدت و کثرت سه مبنا بررسی شد. در گام اول مبنای پیشنهادی جریان روشنفکری برای مدیریت تحولات اجتماعی (اصلاح هویت دینی) وترجمه آن به مبنای تحول در حوزه های علمیه(عرفی سازی فقه) و ترجمه آن به مبنای تحول در دانشگاه های ایران(تئوریزه کردن فرآیند مدرنیزاسیون) و ترجمه آن به مبنای تحول در ساختارهای اجرائی(اجرای wdi) مورد بحث قرار گرفت.

 

همچنین در ادامه جلسه مبنای پیشنهادی جریان فهم سنتی از اسلام(تبلیغ هویت اسلامی) برای مدیرت تحولات اجتماعی و ترجمه آن  به مبنای تحول در حوزه های علمیه(گسترش پاسخگوئی حوزه در موضوع تربیت فردی) و ترجمه آن به مبنای تحول در دانشگاه های ایران(استقلال علمی دانشگاه در پاسخگوئی به نیازهای توسعه مادی) و ترجمه آن به مبنای تحول در ساختارهای اجرائی(برنامه ریزی بر اساس wdi مشروط به عدم مخالفت باشرع) مورد بحث قرار گرفت.

 

در پایان قسمت اول از مباحث این کارگاه ؛ مبنای پیشنهادی جریان اسلام ناب(تحقق هویت اسلامی) برای مدیرت تحولات اجتماعی و ترجمه آن  به مبنای تحول در حوزه های علمیه(راه اندازی کرسی های فقه حکومتی) و ترجمه آن به مبنای تحول در دانشگاه های ایران(اقتدار علمی در پاسخگوئی به نیازهای مبنای انقلاب) و ترجمه آن به مبنای تحول در ساختارهای اجرائی(برنامه ریزی بر اساس شاخص های هویت اسلامی) مورد دقت قرار گرفت.

 

 

بعد از اتمام شناسائی مبنای صحیح و اثبات کارآمدی مبنای اسلام ناب، برای مدیریت تحولات اجتماعی انقلاب؛ مراحل تحقق مبنای صحیح مدیریت تحولات اجتماعی(مراحل تحقق شاخص های هویت اسلامی) مورد بررسی قرار گرفت. مبتنی بر مباحث اولین نقشه راه تولید الگوی پیشرفت اسلامی شاخص های هویت اسلامی در پنج مرحله زیر محقق می شود:

 

1. مرحله انقلاب اسلامی-در این مرحله اختیات اجتماعی از غیر معتقدین به مبنای انقلاب، سلب و در اختیار معتقدینِ به مبنای انقلاب قرار گرفته است-

 

2. مرحله نظام اسلامی-در این مرحله لوازم حرکت اجتماعی برای تحقق شاخص های هویت اسلامی به صورت اجمالی تبیین شده است-

 

3. مرحله دولت اسلامی-در این مرحله، توانمند سازی ساختارها برای تحقق مبنای انقلاب اسلامی در دستور کار قرار دارد-

 

4. مرحله جامعه اسلامی-در این مرحله، مبنای انقلاب اسلامی در ایران محقق شده است-

 

5. مرحله امت اسلامی-در این مرحله، تکثیر الگوی محقق کننده مبنای انقلاب در جهان اسلام و جهان مستضعفین-

 

نتیجه این قسمت از مباحث جلسات، زمینه سازی برای فهم سؤالِ مهم "چگونه از مرحله دولت اسلامی به مرحله جامعه اسلامی انتقال یابیم؟" بود. با تبیین این سؤال در ادامه جلسه  و برای تبیین بیشتر این سؤال مراحل تحول در حوزه های علمیه، مراحل تحول در دانشگاه های ایران و مراحل تحول در ساختارهای اجرائی -متناسب با مرحله دولت اسلامی- مورد بحث قرار گرفت.

 

مراحل تحول در حوزه های علمیه، در سه مرحله 1- دوره تفقه با روش اخباری2- دوره تفقه در مسائل فردی با روش اصولی 3- و دوره تفقه در مسائل اجتماعی و فردی با روش اصولی تقسیم می شود. مبتنی بر این تعریف از گذشته ، حال و آینده حوزه های علمیه ، سؤال اساسی در حوزه های علمیه این است؛ که "چگونه از مرحله استنباط اصولی مسائل فردی به مرحله استنباط اصولی مسائل اجتماعی انتقال یابیم؟" پاسخگوئی به این سؤال -در حوزه های علمیه- به انتقال از مرحله دولت اسلامی به مرحله جامعه اسلامی کمک می رساند.

 

 همچنین مراحل تحول در دانشگاه های ایران، در سه مرحله 1- دوره پاسخگوئی علمی به نیازهای توسعه مادی2- دوره دوره پاسخگوئی به نیازهای علمی مبنای انقلاب 3- و دوره تولید علم و تکنولوژی اسلامی تقسیم می شود. مبتنی بر این تعریف از مراحل تحول در دانشگاه های ایران ،سؤال اساسی در دانشگاه های ایران این است؛ که "چگونه از مرحله پاسخگوئی به نیازهای علمی توسعه مادی به مرحله پاسخگوئی به نیازهای علمی مبنای انقلاب انتقال یابیم؟" تبیین تفصلیلی پاسخ به این سؤال باعث انتقالِ دانشگاه های ایران به مرحله پاسخگوئی به نیازهای علمی مبنای انقلاب می شود؛ که این معنا سبب می شود تا دانشگاه نقش خود را در انتقال از مرحله دولت اسلامی به مرحله جامعه اسلامی ایفاء کند.

 

در پایان قسمت دوم از این کارگاه، مراحل تحول در ساختارهای اجرائی، متناسب با انتقال جامعه از مرحله دولت اسلامی به مرحله جامعه اسلامی مورد بحث قرار گرفت. مبتنی بر مباحث اولین نقشه راه  تولید الگوی پیشرفت اسلامی،مراحل تحول در ساختارهای اجرائی شاملِ: 1- مرحله برنامه ریزی؛ مبتنی بر ادبیات توسعه2- مرحله تبیین تقاوت برنامه ریزی بر اساس توسعه غربی و پیشرفت اسلامی و مرحله برنامه ریزی مبتنی بر ادبیات پیشرفت اسلامی است. بنابراین مهمترین دغدغه انقلاب در این مرحله یافتن پاسخ در مورد سؤال "چگونه از مرحله برنامه ریزی توسعه به مرحله تبیین تفاوت برنامه ریزی مبتنی بر تسعه و برنامه ریزی مبتنی بر پیشرفت اسلامی انتقال یابیم؟" می باشد. پاسخ به این سؤال برای انتقال از مرحله دولت اسلامی به مرحله جامعه اسلامی دارای اولویت است.

 

 

قسمت آخر جلسه به بررسی وحدت و کثرت موضوع انتقال از مرحله دولت اسلامی به مرحله جامعه اسلامی اختصاص داشت. مبتنی بر مباحث اولین نقشه راه تولید الگوی پیشرفت اسلامی، تلاش اجتماعی برای تولید الگوی پیشرفت اسلامی،موضوع انتقال از مرحله دولت اسلامی به مرحله جامعه اسلامی می باشد؛ که خود شامل سه کثرتِ تلاش برای تحول در علوم انسانی در حوزه های علمیه، تلاش برای تبیین و تئوریزه کردن الگوی اداره جامعه بر اساس پیشرفت اسلامی در دانشگاه ها و تلاش برای دستیابی به نقشه راه تحول در ساختارهای اجرائی کشور می باشد. به عبارت دیگر با پردازش اجتماعی موضوع تحول در علوم انسانی، حوزه های علمیه از مرحله استنباط اصولی مسائل فردی به مرحله استنباط اصولی مسائل اجتماعی انتقال می یابند. همچنین با پردازش اجتماعی چگونگی اداره جامعه بر اساس الگوی پیشرفت اسلامی در داشگاه ها، این نهاد مهم علمی از مرحله پاسخگوئی به نیازهای علمی توسعه مادی به مرحله پاسخگوئی به نیازهای علمی مبنای انقلاب انتقال می یابد. در نهایت با پردازش اجتماعی چگونگی حرکت ساختارهای اداره جامعه به سمت پیشرفت اسلامی، بخش اجرائی کشور از مرحله برنامه ریزی مبتنی بر توسعه به مرحله تبیین تفاوت توسعه غربی و پیشرفت اسلامی انتقال می یابد. انتقال حوزه های علمیه و دانشگاه ها و بخش اجرائی کشور به مراحل تعریف شده، زمینه انتقال جامعه اسلامی را از مرحله دولت اسلامی به مرحله جامعه اسلامی را آماده می سازد.

 

لازم به ذکر است که در پایان این کارگاه، با شناسائی مبنای صحیح تحولات اجتماعی و تبیین مراحل تحققِ مبنای صحیح تحولات اجتماعی و همچنین پردازش وحدت و کثرت موضوع انتقال از مرحله دولت اسلامی به مرحله جامعه اسلامی مباحث مربوط به جهت در اولین نقشه راه تولید الگوی پیشرفت اسلامی تشریح شد. انتهای پیام

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی

بسم اللّه الرّحمن الرّحیم: چهار برنامه مدرسه فقهی هدایت به شرح زیر است:
الف: معرفی سند جهانی اولویت های تمدنی ۱۲ گانه( جایگزین سند توسعه پایدار ۲۰۳۰)
الف: راه اندازی مدارس چابک تبلیغی در مساجد اعظم شهر
ب: معرفی دو فهرست مفهومی برای نظام سازی در قالب نمایشگاه تخصصی
ج: طراحی و ساخت محله امید ( اولین نمونه سازی کامل تمدنی)

آخرین نظرات
پیوندهای روزانه