فقهِ نظام

مباحثِ مدرسه فقهی هدایت

فقهِ نظام

مباحثِ مدرسه فقهی هدایت

سلام خوش آمدید

بسم الله الرحمن الرحیم

 

 

 

امروز مورخ 8-11-1391 جلسه ای در مرکز پژوهشی، کاربردی،اقتصادی ،اجتماعی قدر  برای بررسی اولین نقشه راه تولید الگوی پیشرفت اسلامی، به مدت 80 دقیقه برگزار گردید. در این جلسه محور اول از پنج محور معرفی نقشه راه به صورت اجمالی تبیین شد.

- بررسی مقدمات مفهومی لازم، برای شناخت اولین نقشه راه تولید الگوی پیشرفت اسلامی

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی نقشه راه ؛ محورهای پنج گانه ی: 1. تبیین جهت حرکت انقلاب اسلامی 2. بازشناسی جایگاه الگوی پیشرفت اسلامی با استفاده از جهت حرکت انقلاب اسلامی 3. بررسی میزان تناسب وضعیت موجود ساختارهای اداره جامعه با جهت حرکت انقلاب اسلامی 4. بررسی محورهای توسعه تناسب وضعیت موجود با جهت حرکت انقلاب اسلامی 5. تبیین موضوعات انتقال نظام در واقع مقدماتی هستند؛ که با توجه به آنها زمینه فهم اولین نقشه راه تولید الگوی پیشرفت اسلامی آماده می شود. 

- تبیین جهت حرکت انقلاب اسلامی؛ اولین مقدمه مفهومیِ لازم برای شناخت اولین نقشه راه تولید الگوی پیشرفت اسلامی

تبیین محور اول (تبیین جهت حرکت انقلاب اسلامی) از محورهای پنج گانه فوق موضوع اولین جلسه مشترک با مؤسسه قدر بود.

- تعریف جهت حرکت انقلاب اسلامی در نقشه راه با تبیین سه اصطلاحِ مبنای انقلاب، مراحل تحقق مبنای انقلاب و موضوع اتنقال از هرمرحله به مرحله دیگر

 برای تبیین اصطلاح جهت حرکت انقلاب اسلامی،مبنای حرکت انقلاب اسلامی (ایده محوری انقلاب)، مراحل تحقق مبنای انقلاب و موضوع انتقال از هر مرحله به مرحله دیگر به صورت اجمالی شرح داده شد.

- تعریف مبنای انقلاب ؛ به عنوان محور اولِ تبیین جهت حرکت انقلاب اسلامی

 

در این جلسه برای دستیابی به فهمی مشترک از جهت حرکت انقلاب اسلامی، در ابتدای بحث به بررسی و تبیین دیدگاه های سه "جریان روشنفکری"، "جریان فهم سنتی از اسلام" و "جریان اسلام ناب" از مبنا و هدف انقلاب اسلامی پرداخته شد. 

 

دیدگاه اول: جریان روشنفکری تحلیل و برنامه ریزی در تحولات اجتماعی انقلاب را بر اساس مبنای اصلاح هویت اسلامی تئوریزه می نماید و خواستار آن است؛ که در تحولات اجتماعی به سمت ایجاد سازگاری میان دین و ارزشهای مدرن حرکت شود. این جریان برای اثبات صحت و کارآمدی پیشنهاد خود به سه اصل اجتناب ناپذیر در اندیشه خود استناد می کند:

 

1- اجتناب ناپذیری پذیرش مدرنیته برای دستیابی به زندگی بهتر

 

2- اجتناب پذیری برنامه ریزی علمی و دقیق برای بهبود فرآیند مدرنیزاسیون در ایران

 

3- اجتناب ناپذیری اصلاح فرهنگ جامعه میزبانِ مدرنیته به نفع ارزشهای مدرن

 

این سه اصل در اندیشه جریان روشنفکری، به عنوان اصولی اجتناب ناپذیر پذیرفته شده است و مبتنی بر این اصول پیشنهاد می کنند تا فرهنگ جامعه ایران-به عنوان یکی از جوامع میزبان مدرنیته- اصلاح شود.

 

به روز ترین و پر مصداق ترین موارد درخواست برای اصلاح هویت اسلامی -از سوی روشنفکران- به مسئله تعارض کنوانسیون حقوق بشر با برخی احکام قطعی شریعت منور اسلامی -مانند حکم حیات بخش قصاص- باز می گردد. بر اساس اصول فوق الذکر؛ برخی روشنفکران، به صراحت خواستارِ نسخ برخی آیات به نفع حقوق بشر  شده اند. همچنین بر اساس این اصول روشنفکران در ایران خواستار دموکراتیزه کردن ساختار سیاسی جمهوری اسلامی شده اند. ساختار سیاسی در جمهوری اسلامی به محوریت تئوری ولایت مطلقه فقیه تحلیل می شود؛ که استنادات آن بر پایه فرهنگ مذهب و در تعارض با فرهنگ سیاسی مدرن تئوریزه شده است. اتکاء به ایده اصلاح هویت اسلامی، اختصاصی به موارد فوق ندارد و در اندیشه روشنفکران به عنوان ِ مبنا مطرح است.

 

دیگاه دومِ: مورد بحث در این جلسه دیدگاه "جریان فهم سنتی از اسلام" بود. این دیدگاه  تحلیل و برنامه ریزی در تحولات اجتماعی انقلاب را بر اساس مبنای "تبلیغ هویت اسلامی" تئوریزه می نماید و همواره خواستار آن است که در مدیریت تحولات اجتماعی، مدیران جامعه ،شرایط را  برای توسعه کمی و کیفی "تبلیغ هویت اسلامی" آماده نمایند. این جریان -ضمن مخالفت شدید با ایده اصلاح هویت اسلامی - برای حفظ هویت اسلامی در مقابل تهاجمات و شبهات به "تبلیغ هویت اسلامی" می پردازد. "تبلیغ هویت اسلامی"  مبنا و محور تلاش های این جریان برای حفظ هویت اسلامی است. ریشه های فکری اعتقاد  به کارآمدی تامِ تبلیغ   در "جریان فهم سنتی از اسلام " در سه اصل اجتناب ناپذیر این جریان قابل بررسی است:

 

1- اجتناب ناپذیری حفظ هویت اسلامی برای دستیابی به زندگی بهتر

 

2- اجتناب پذیری تفکیک تکامل معنوی از توسعه مادی در بررسی های موضوع شناسانه این جریان

 

3- اجتناب ناپذیری توسعه کمی و کیفی تبلیغ هویت اسلامی برای حفظ هویت اسلامی

 

این سه اصل در تفکر "جریان فهم سنتی از اسلام" پذیرفته شده است و مبتنی بر این اصول پیشنهاد می کنند تا -در همه برنامه ریزی ها و در همه عرصه ها- شرایط برای "تبلیغ هویت اسلامی" فراهم آید. جریان فهم سنتی از اسلام، از فضای ارزشی حاکم بر مدیران جامعه برای توسعه شرایط "تبلیغ هویت اسلامی" استفاده  و در عملِ از فرصتِ تاریخی انقلاب، برای توسعه کمی و کیفی "تبلیغ هویت اسلامی" بهره برداری نموده است. راه اندازی شبکه های ماهواره ای تبلیغی و تعریف مناسبت های جدید تبلیغی، نمونه ای از فعالیت های جدید این جریان برای تبلیغ اسلام است. همچنین شخصیت های این جریان از امکانات حکومتی مانندِ امامت جمعه و صدا و سیما و... که تناسب بیشتری با مبنای این جریان دارد برای تبلیغ اسلام استفاده می نمایند ولی نسبت به مسائلی مانند تولید الگوی پیشرفت اسلامی و تحول در علوم انسانی-که متناسب با مبنای تبلیغ نیست-سکوت می نماید.

 

دیدگاه سوم:  مورد بحث در این جلسه دیدگاه پدید آورندگان انقلاب اسلامی و جریان اسلام ناب در حوزه های علمیه بود.  این دیدگاه  تحلیل و برنامه ریزی در تحولات اجتماعی انقلاب را بر اساس مبنای "تحقق شاخص های هویت اسلامی" تئوریزه می نماید و همواره خواستار آن است که در مدیریت تحولات اجتماعی، مدیران جامعه ،محور برنامه ریزی جامعه را تحقق شاخص های هویت اسلامی -مانند شاخص عزت اسلامی و عدالت اسلامی- قرار دهند.به عبارت دیگر این جریان  به مانند جریان فهم سنتی از اسلام با هرگونه اصلاح در هویت اسلامی -به نفع ارزشهای مدرن -مخالفتی بنیادین دارد ولی اکتفاء به "تبلیغ هویت اسلامی" را  برای حفظ هویت اسلامی ناکارآمد می داند. مبانی فکری این جریان در اعتقاد به اقامه اسلام و برنامه ریزی برای تحقق شاخص های هویت اسلامی در سه اصلِ اجتناب ناپذیر زیر خلاصه می شود:

 

1-  اجتناب ناپذیری حفظ هویت اسلامی برای دستیابی به زندگی بهتر

 

2- اجتناب ناپذیری بررسی تأثیرات توسعه مادی بر تکامل معنوی

 

3- اجتناب ناپذیری برنامه ریزی برای تحقق شاخص های هویت اسلامی

 

جریان اسلام ناب، مبتنی بر این اصول، به دنبال تولید الگوی پیشرفت اسلامی ، تحول در علوم انسانی، تحول بنیادین در آموزش و پرورش و... می باشند. پی گیری این عناوین و عناوین مشابه از سوی این جریان، به غرض تغییر در برنامه ریزی اداره جامعه است؛ تغییری که در تکامل خود به نظام سازی اسلامی منجر می شود.

- تبیین مراحل تحقق مبنای انقلاب ، بر اساس ادبیات انقلاب؛ به عنوان محور دومِ تبیین جهت حرکت انقلاب اسلامی

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی نقشه راه؛ در این جلسه بعد از تبیین مبنای انقلاب و تشریح اجمالی دلایل برتری دیدگاه سوم بر دو دیدگاه دیگر به تبیین مراحل تحقق مبنای انقلاب اسلامی-به عنوان محور دومِ تبیین جهت جمهوری اسلامی-پرداخته شد. در این جلسه مباحثِ نائب الامام آیت الله العظمی خامنه ای در تبیین مراحل تحقق اهدافِ انقلاب مورد بررسی قرار گرفت. بر اساس ادبیات انقلاب، یاران انقلاب اسلامی در پنج مرحله تاریخی مبنای انقلاب ( تحقق شاخص های هویت اسلامی) را محقق می کنند: این پنج مرحله به همراه تعریف اجمالی آن به شرح زیر است:

1. مرحله انقلاب اسلامی:در این مرحله اختیات اجتماعی از غیر معتقدین به مبنای انقلاب، سلب و در اختیار معتقدینِ به مبنای انقلاب قرار گرفته است.
2. مرحله نظام اسلامی:
در این مرحله لوازم حرکت اجتماعی برای تحقق شاخص های هویت اسلامی به صورت اجمالی تبیین شده است.
3. مرحله دولت اسلامی:
در این مرحله، توانمند سازی ساختارها برای تحقق مبنای انقلاب اسلامی در دستور کار قرار دارد.
4. مرحله جامعه اسلامی:
در این مرحله، مبنای انقلاب اسلامی در ایران محقق شده است.
5. مرحله امت اسلامی:
در این مرحله، تکثیر الگوی محقق کننده مبنای انقلاب در جهان اسلام و جهان مستضعفین موضوع  اصلی برنامه ریزی ایرانیان است. تلاش برای حل مشکلات بشریت با استفاده از الگوهای تولید شده بر اساس اندیشه اهل بیت علیهم السلام همان زمینه سازی ظهور حضرت مهدی ارواحنا فداه است.
مبتنی بر این تقریر جمهوری اسلامی در مرحله سوم تحقق مبنای انقلاب اسلامی است. و باید چگونگی انتقال از این مرحله به مرحله جامعه اسلامی مورد بحث قرار بگیرد.

- تبیین موضوعات انتقال میان مراحل انقلاب؛ به عنوان محور سوم از تبیین جهت حرکت انقلاب اسلامی

 در جلسه امروز، بعد از بررسی دو محور فوق در انتهای جلسه، به تبیین اجمالی محور سومِ تبیین جهت انقلاب اسلامی(موضوع انتقال میان مراحل انقلاب) پرداخته شد. موضوعات انتقال میان مراحل انقلاب در 4 موضوعِ 1- مسئله ولایت فقیه 2- مسئله دفاع مقدس 3- مسئله الگوی پیشرفت اسلامی و مسئله بانک اطلاعات اسلامی تعریف شد؛ که با پرداختن و اولویت دادن به هریک انتقال نظام به مرحله دیگر اتفاق می افتد. به عبارت دیگر با تحقق و پردازش "موضوع انتقال اول" (اسلام خودش حکومت دارد) مانع لیبرال دموکراسی -که در فضای مفهومی آن مرجع ارزش گذاری در جامعه بر اساس لیبرالیسم تفسیر می شود- برداشته شده و جامعه ایران از مرحله انقلاب اسلامی به مرحله نظام اسلامی انتقال یافته است. همچنیین با تحقق و پردازش "موضوع انتقال دوم" (معجزه دفاع مقدس) شرایط تثبیت ملی و بین المللی برای تئوری ولایت مطلقه فقیه و نظام اسلامی فراهم آمده است. با تحقق و پردازش "موضوع انتقال سوم"(الگوی پیشرفت اسلامی) ساختارهای ادامه جامعه می توانند برای تحقق مبنای انقلاب اسلامی برنامه ریزی همه جانبه داشته باشند و این به معنای انتقال نظام از مرحله دولت اسلامی به مرحله جامعه اسلامی است. با تحقق و پردازش "موضوع انتقال چهارم" (بانک اطلاعات اسلامی) زمینه آموزش و پژوهش و تکثیر الگوی اسلامی انقلاب در جهان مستضعفین . جهان اسلام فراهم میآید

به عبارت بهتر با تبیین محورِ سوم جهت؛ سؤال محوری چگونه از مرحله دولت اسلامی به مرحله جامعه اسلامی انتقال یابیم؟ پاسخی در خور می یابد و ضرورت پرداختن به تولید الگوی پیشرفت اسلامی در سطح ابزار و وسیله انتقال به مرحله جامعه اسلامی مطرح می گردد.

نظر به اهمیت مطلب، پایگاه اطلاع رسانی نقشه راه به زودی متن کامل توضیحات حجت الاسلام کشوری در تبیین جهت حرکت انقلاب اسلامی در  مرکز پژوهشی، کاربردی،اقتصادی ،اجتماعی قدر  را به همراه صوت جلسه منتشر می نماید.

 

 خبر مرکز پژوهشی قدر در مورد جلسه معرفی نقشه راه

 

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی

بسم اللّه الرّحمن الرّحیم: چهار برنامه مدرسه فقهی هدایت به شرح زیر است:
الف: معرفی سند جهانی اولویت های تمدنی ۱۲ گانه( جایگزین سند توسعه پایدار ۲۰۳۰)
الف: راه اندازی مدارس چابک تبلیغی در مساجد اعظم شهر
ب: معرفی دو فهرست مفهومی برای نظام سازی در قالب نمایشگاه تخصصی
ج: طراحی و ساخت محله امید ( اولین نمونه سازی کامل تمدنی)

آخرین نظرات
پیوندهای روزانه