فقهِ نظام

مباحثِ مدرسه فقهی هدایت

فقهِ نظام

مباحثِ مدرسه فقهی هدایت

سلام خوش آمدید

بسم الله الرّحمن الرّحیم

شکل ورود ما به عرصه مدیریت تحولات دانشگاهی و علمی در کشور از طرح جدی مجموعه ای از پرسش ها شروع می شود و در گام های بعد نظام اصطلاحات و نظام ارجاعات نظریات فقهی را به دانشمندان و دانشجویان بخش های مختلف، معرفی خواهیم کرد. نقطه آغاز تحول در دانشگاه طرح پرسش های جدید است و این مسئله مفتاح علم آینده و نظام سازی است.

به عنوان مثال در حوزه علوم پایه یکی از پرسش های اصلی ما بررسی ابعاد مختلف "تسخیر شئ پایه" به جای "تصرف عنصر پایه" است. تاکنون از بسیاری از اساتید پرسیده ایم: چرا نیازهای مختلف بشر را از طریق شناسائی خاصیت های اشیاء بر طرف نمی کنید؟ (تسخیر شئ پایه) در همه حوزه های دانشی الگوی ورود مدرسه فقهی هدایت بر مبنای طرح پرسش های جدید است؟ 

محتوای دانشی "مدرسه فقهی هدایت" و "شورای راهبردی الگوی پیشرفت اسلامی" برای مدیریت علمی کشور در مرحله اول شامل ۲۰۰ بسته فقهی است. این سرمایه دانشی در دو بخش ۱- نظریات فقهی نقشه الگو(حدود ۱۰۰ نظریه فقهی) و ۲- تنقیح و باز تعریف موضوعات کارشناسی جدید (حدود ۱۰۰ بحث موضوع شناسی ) تبویب می شود.

در بخش نظریات فقهی در قالب نظریاتی مانند: ۱- نظریه مدیریت شهری محله محور، ۲- مقررات فقهی ساختمان، ۳- الگوی ساخت، ۴- الگوی تفصیل، ۵- جعبه فقهی شخصیت، ۶- نظریه سیاست خارجی قبل از ظهور، ۷- الگوی جدید شناسایی و کشف عدم توازن ها، ۸- بودجه ریزی مبتنی بر سود ارتباطی، ۹- الگوی بازار و تجارت عمومی، ۱۰- الگوی فقهی ارزیابی غذا، ۱۱- تعریف جدید واکسن و.... نظام سازی مطلوب فقهی را  تبیین کرده ایم.

در بخش تنقیح و بازتعریف موضوعات کارشناسی مدرن بر اساس الگوی موضوع شناسی مدرسه هدایت به روایت جدیدی از موضوعات مدرن دست یافته ایم. در بخش تنقیح و باز تعریف موضوعات جدید کارشناسی به ارائه ۱- روایت جدید از هوش مصنوعی، ۲- روایت جدید از پول و بانک، ۳- روایت جدید از لیزر، ۴- روایت جدید از مفهوم هدایت نقدینگی و پس انداز، ۵- روایت جدید از محصولات تراریخته، ۶- روایت جدید از بورس و بازارهای جدید سرمایه ، ۷- روایت جدید از سیتی سنتر و مگا مال ها ، ۸- روایت جدید از واکسن، ۹- روایت جدید از برنامه های توسعه و سازمان برنامه و بودجه،  ۱۰- روایت جدید از اسناد بین المللی، ۱۱- روایت جدید از مشاغل برتر مدرنیته و مشاغل استخدامی و... پرداخته ایم و زمینه قضاوت نخبگانی دقیق تری از مدرنیته و توسعه غربی را فراهم ساخته ایم.

با فرض رعایت آئین نامه نشست های تمدن اسلامی در دوقالب برگزاری نشست های تخصصی (حداقل ۴ ساعت) و برگزاری دوره های آموزشی (۱۵ الی ۴۰ ساعت) می توانیم گفتگوهای تمدنی در دانشگاه های کشور را گسترش دهیم. بعون الله تعالی.



حجت الاسلام علی کشوری (دبیر شورای راهبردی الگوی پیشرفت اسلامی) 

سه شنبه ۵ بهمن ۱۴۰۰ - دیدار و گفتگو با جمعی از اساتید و دانشجویان دانشگاه علم و صنعت - تهران

 

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی

بسم اللّه الرّحمن الرّحیم: چهار برنامه مدرسه فقهی هدایت به شرح زیر است:
الف: معرفی سند جهانی اولویت های تمدنی ۱۲ گانه( جایگزین سند توسعه پایدار ۲۰۳۰)
الف: راه اندازی مدارس چابک تبلیغی در مساجد اعظم شهر
ب: معرفی دو فهرست مفهومی برای نظام سازی در قالب نمایشگاه تخصصی
ج: طراحی و ساخت محله امید ( اولین نمونه سازی کامل تمدنی)

آخرین نظرات
پیوندهای روزانه