فقهِ نظام

مباحثِ مدرسه فقهی هدایت

فقهِ نظام

مباحثِ مدرسه فقهی هدایت

سلام خوش آمدید

بسم الله الرحمن الرحیم

سرفصل دوم گفتگوهای جدول تسخیر به تبیین تعریف از "تصرف شیء پایه" می پردازد؛ که راجع به آن بحث خواهیم کرد. ما معتقدیم تصرفاتش بشر در عالم باید به محوریت شناسایی خاصیت اشیاء باشد و اصطلاحاً تصرف بشر باید "شیء پایه" باشد.

در سرفصل دوم، ابعاد این مسأله را بحث می کنم. دوستانی که پیشخوان های این نشست را مطالعه فرموده اند: می دانند "تصرف شیء پایه" در مقابل "تصرف عنصر پایه" قرار دارد. الان بشر وقتی می خواهد در طبیعت تصرف کند؛ تصرفش مبتنی بر شناسایی خاصیت عناصر است؛ که شما مجموعه ای از  این عناصر را در جدول تناوبی عناصر می بینید.

به عنوان مثال دیگر در بیوتکنولوژی به محوریت عنصر ژن وارد بحث می شوید. در واقع در رشته های دانشگاهی مرتبط با بیوتکنولوژی درباره برخی از عناصر [تشکیل دهنده اشیاء] بحث شده است. همچنین در فیزیک ذرات بنیادین درباره اجزای درونی الکترون، نوترون و پروتون بحث شده است. شناسایی عنصر، ده ها رشته دانشگاهی دارد و ما در مجموع ایده "تصرف شیءپایه" را در مقابل "ایده تصرف عنصر پایه" مطرح  کرد ه ایم؛ که تفاوت ها و مزیت های آن را شرح می دهم.

این سرفصل دوم بحث است. به نظرم این ایده، بحث قابل توجهی خواهد بود و سرنوشت تکنولوژی و صنعت را متحول می کند و در واقع فقه[از طریق معرفی خاصیت های نهایی اشیاء] یک افق جدیدی را برای تکنولوژی و صنعت پیشنهاد می کند.


حجت الاسلام علی کشوری (مدیر مدرسه هدایت) 

نشست تخصصی تبیین جدول فقهی تسخیر در مقایسه با جدول تناوبی عناصر

سه شنبه ۱۸ آذر ۱۳۹۹/ مسجد جمکران- پلاک ۳۱۳ 


نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی

بسم اللّه الرّحمن الرّحیم: چهار برنامه مدرسه فقهی هدایت به شرح زیر است:
الف: معرفی سند جهانی اولویت های تمدنی ۱۲ گانه( جایگزین سند توسعه پایدار ۲۰۳۰)
الف: راه اندازی مدارس چابک تبلیغی در مساجد اعظم شهر
ب: معرفی دو فهرست مفهومی برای نظام سازی در قالب نمایشگاه تخصصی
ج: طراحی و ساخت محله امید ( اولین نمونه سازی کامل تمدنی)

آخرین نظرات
پیوندهای روزانه