فقهِ نظام

مباحثِ مدرسه فقهی هدایت

فقهِ نظام

مباحثِ مدرسه فقهی هدایت

سلام خوش آمدید


بسم اللّه الرّحمن الرّحیم

جناب حجت الاسلام والمسلمین سید محمد سعیدی

تولیت محترم حرم ملکوتی حضرت فاطمه معصومه سلام الله علیها

سلام علیکم 

با توجه به حضور مستمر مردم ایران و برخی از کشورهای دیگر در حرم ملکوتی حضرت معصومه سلام اللّه علیها و با عنایت به هجوم همه جانبه اسناد و برنامه های بین المللی به سبک زندگی اسلامی، نیازمندِ تکامل و رشد در برنامه های خدماتی و معرفتی آن آستان ملک پاسبان هستیم. برای کمک به این فرآیند تدریجی و مبارک مجموعه ای از طرح های کاربردی را پیشنهاد می کنم؛ امیدوارم تغییرات مثبت در برنامه های آن آستان -که از زمان تولیت حضرتعالی آغاز شده- با قوت بیشتری ادامه یابد.


این طرح های کاربردی - بالتبع زیرساخت های نه گانه هدایت- در  ۹ دسته ی ۱- طرح های مرتبط با معرفه الامام، ۲- طرح های مرتبط با علم و دانش، ۳- طرح های مرتبط با تزکیه و اخلاق، ۴- طرح های مرتبط با مکاسب و شغل، ۵- طرح های مرتبط با فرقان و ارزیابی، ۶- طرح های مرتبط با نظم اجتماعی، ۷- طرح های مرتبط با بیان و مشاوره، ۸- طرح های مرتبط با دشمن شناسی و نفی سبیل و ۹- طرح های مرتبط با عبرت تبویب شده اند و در مجموع الگوئی جدید از زیارت و خدمات زیارتی را پیش روی جامعه شیعه قرار می دهد.


به عنوان مثال در بخش طرح های مرتبط با علم و دانش پیشنهاد می شود تا منبرهای حرم مطهر از حالت تمرکز خارج شود و در جلساتی متنوع -و از قبل اعلام شده- موضوعاتی مانندِ ۱-مفهوم غذای طیب و خاصیت های غذایی بر اساسِ روایات باب اطعمه و اشربه، ۲-مفهوم دار واسعه و ویژگی های خانه مطلوب بر اساس آیات و روایات، ۳- مفهوم علم نافع و سرفصل های دانشی اهل بیت علیهم السلام، ۴- آداب پنج گانه انعقاد نطفه و تاثیرات آن بر جسم، روح و ذهن فرزند، ۵- آداب صحیح تربیت فرزند بر اساس آیات و روایات -در مقایسه با روش های تربیتی مبتنی بر روانشناسی حسی- ،۶ احکام و معارف مرتبط با مسائل مالی مانند وقف، زکات و... برای زائران محترم تبیین گردد. همچنین در طرح های این بخش، راه اندازی مدارس علمی -مشروط به طراحی سرفصل های آموزشی جدید- و راه اندازی دوره های معرفت افزائی برای اردوهای دانش آموزی و دانشجوئی، کارآمدی خدمات علمی مجموعه خادمان حضرت معصومه سلام الله علیها را افزایش خواهد داد. (ایجاد تنوع در موضوعات منبر، تأسیس مدرسه و میزبانی کارگاههای آموزشی)

در بخشِ طرح های مرتبط با تزکیه و اخلاق چهار اقدام اولویت دار پیشنهاد می شود. طرح اول گسترش میزبانی حرم مطهر از مراسمات عقد ازدواج -با تأکید بر خدمات خاص- است. برگزاری حداکثری مراسم عقد ازدواج در آستان مطهر، شروع زندگی مشترک را برای جوانان جذاب تر خواهد نمود. طرح دوم  تغییر در الگوی پخت غذا در آشپزخانه حرم مطهر است. متأسفانه وضعیت فعلی طبخِ غذا در آشپزخانه حرم، از الگوی طبخ غذای متناسب با مزاج و طبخِ غذاهای خاص توصیه شده در روایات فاصله گرفته است. تغییر در الگوی پذیرائی حرم مطهر، زمینه ساز تصحیح الگوی تغذیه مردم خواهد بود. طرح سوم در حوزه تزکیه و اخلاق، برگزاری جشنواره سالانه غذای طیب برای بانوان زائر، در این آستان مطهر است. ارتباط مهم تغذیه و تزکیه و مواجهه نرم با جشنواره های غذائی معیوب در کشور -که با پشتیبانی سازمان جهانی جهانگردی برگزار می گردد- ضرورت ورود آستان مقدس حضرت معصومه سلام الله علیها به حوزه فرهنگ سازی غذای طیّب را تئوریزه می کند. طرح پیشنهادی چهارم در حوزه تزکیه و اخلاق  اجرای طرح عطر در حرم مطهر است. بازتعریف فضای سبز حرم مطهر بر اساس درختان و درختچه‌های توصیه شده در آیات و روایات، بخشی مهم از طرح عطر محسوب می شود.( میزبانی رسمی و گسترده حرم مطهر از مراسم عقد ازدواج، تغییر الگوی طبخ غذا در آشپزخانه حضرتی، طراحی جشنواره سالیانه غذای طیب در حرم و اجرای طرح عطر در حرم مطهر)

در بخش طرح های مرتبط با عبرت دو اقدام اولویت دار پیشنهاد می گردد. طرح اول معرفی خدمات ویژه علماء و شهدای مدفون در حرم مطهر در راستای نصرت امام علیه السلام -به ویژه معرفی علمای مدفون در قبرستان نورانی شیخان و راویان و محدثان عظیم الشأن مدفون در آن- است. طرح دوم در حوزه عبرت، تحول در خدمات موزه حرم مطهر -به محوریت بازخوانی دوره های تاریخی فعالیت های فرهنگی و اجتماعی آستان مقدس- به زائران است. اشیاء موجود در موزه فعلی حرم، حاوی روایت های عبرت آموز فراوانی است؛ که زائر امروزی قم از آن بی بهره می ماند. (معرفی نصرت های علما و شهدای مدفون در حرم به مقام امام علیه السلام و بازتعریف خدمات موزه حرم)


در بخش طرح های مرتبط با بخش مکاسب و مشاغل دو اقدام اولویت دار پیشنهاد می گردد. اقدام اول احیای مجدد سنت حسنه علمای دوره صفویه و قاجاریه در آموزش گسترده معارف حوزه تجارت و مکاسب برای صاحبان مشاغل و حِرف مختلف است. در شرایط فعلی، مدیریت مشاغل مردم بر اساس شاخصه های غلطِ آمارشناسان و سازمان بین المللی کار انجام می شود و لازم است تا دوران جدیدی از حمایت فکری حوزه علمیه از صاحبان مشاغل مختلف -به محوریت آن آستان مقدس- شروع گردد. طرح دوم در حوزه مکاسب، اختصاص بخشی از آستان مقدس برای طراحی بازار موقتِ اسلامی است. این اقدام ضمن کمک به کاهش قیمت تمام شده کالا برای مردم و زائران، الگوئی جدید و موثر برای حمایت از محرومین را به همه مومنین معرفی می کند. (برگزاری دوره های آموزشی فقه المکاسب برای بازار و صاحبان حرف و طراحی بازار موقت در طرح جامع حرم)


 الگوی جدید زیارت در حوزه های مرتبط با معرفه الامام، فرقان و ارزیابی، نظم اجتماعی، بیان و مشاوره و دشمن شناسی و نفی سبیل، شامل طرح های بدیع و کارآمدی است؛ که شرح آن را به فرصتی دیگر موکول می نمایم. 


وَ عَلى یَقین ِ ما أَتى بِه ِمَحَمَّدٌ وَ بِهَ راض، نَطْلُبُ بِذلِکَ وَجْهِکَ یا سَیِّدى
علی کشوری؛ مدیر مدرسه فقهی هدایت -قم
دوشنبه ۲۰ اردیبهشت ۱۴۰۰  مصادف با ۲۷ ماه مبارک رمضان ۱۴۴۲

مطالب مرتبط:

نظرات (۲)

  • سیدعباس داودی
  • بسیار بسیار طرحهای جذاب وپرمنفعت هستند وبااینگونه طرحها مردم دم خانه اهل بیت تلمذمیکنند وواقعا حس امید درآنهازنده شده چرا که تازه میفهمند چقد اسلام برای تک تک جزییات زندگیشون برنامه داشته ودارد واین یعنی دین زنده...خداخیرتون بدهد
    وای خدایا یعنی میشه یک روز ببینیم تمام این طرح های نورانی در حرم مطهر اجرا بشن؟

    ارسال نظر

    ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
    شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
    <b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
    تجدید کد امنیتی

    بسم اللّه الرّحمن الرّحیم: چهار برنامه مدرسه فقهی هدایت به شرح زیر است:
    الف: معرفی سند جهانی اولویت های تمدنی ۱۲ گانه( جایگزین سند توسعه پایدار ۲۰۳۰)
    الف: راه اندازی مدارس چابک تبلیغی در مساجد اعظم شهر
    ب: معرفی دو فهرست مفهومی برای نظام سازی در قالب نمایشگاه تخصصی
    ج: طراحی و ساخت محله امید ( اولین نمونه سازی کامل تمدنی)

    آخرین نظرات
    پیوندهای روزانه