فقهِ نظام

مباحثِ مدرسه فقهی هدایت

فقهِ نظام

مباحثِ مدرسه فقهی هدایت

سلام خوش آمدید

بسم اللّه الرحمن الرحیم

با توجه به جایگاه مهم ساختمان در تنظیم صحیح روابط انسانی -در حوزه های سیزده گانه  ۱- رابطه فرد با امام و مسئول، ۲- رابطه فرد با معلم، ۳- رابطه فرد با خانواده، ۴- رابطه فرد با همسایه، ۵- رابطه فرد با دوست، ۶- رابطه فرد با شریک شغلی، ۷- رابطه فرد با طرف معامله، ۸- رابطه فرد با دشمن، ۹- رابطه فرد با همسفر، ۱۰- رابطه فرد با فقیر، ۱۱- رابطه فرد با یتیم، ۱۲- رابطه فرد با ابن سبیل و ۱۳- رابطه فرد با مهمان- مجموعه سیاست های ۱۰ گانه ذیل برای تغییر هویت در این بخش - بر اساس بسته مقررات فقهی ساختمان- پیشنهاد و تبیین می گردد. اجرای هرکدام از این سیاست ها بخشی از رسالت تقویت تنظیم روابط انسانی را تامین می کند:

الف: تعیین محل ساخت ساختمان در محدوده محیط همسایگی (محله) و تعیین محل ساخت محلات در محدوده متقارن با آفاق مشرق و مغرب و خارج از محدوده زمین های کشاورزی و باغی انجام می شود. چگونگی ایجاد محیط همسایگی برای هر خانه در سیاست های حوزه مدیریت شهری و چگونگی تشخیص تقارن سرزمینی شهرها بر اساس مطالعات نجومی فقه محور تبیین می گردد.

ب: ساخت ساختمان همراه با طراحی حیاط و ایوان (فضای نیمه باز مسکن) - به دلیل جایگاه آن در تفریح، بازی کودکان، سلامت انسان، پاکسازی هوا، هدایت نزولات آسمانی به حفره های زمین از طریق حفر چاه خانگی و اقتصاد مقاومتی، کاهش سفرهای تفریحی، کاهش تولید زباله و تحقق ایده مترقی پخت نان در خانه- انجام می شود. آئین نامه ها و قوانین مغایر در همه بخش ها به محوریت این موضوع اصلاح می گردد.

ج: با توجه به اصالت تنظیم روابط انسانی در طراحی ساختمان، نقشه و جانمائی بخش های مختلف ساختمان متناسب با این موضوع تغییر خواهد نمود. تفکیک بخش های خدماتی و نظافتی مسکن از بخش های پذیرائی و مرکزی مسکن با تنوع و الگوهای متفاوت به تنظیم روابط انسانی از پایگاه مسکن کمک می رساند.

د: برای دسترسی آسان و ارزان همه خانوارهای جامعه اسلامی به مسکن مناسب، خرید و فروش زمین و مسکن به عنوان یک کالای تجاری از طریق سیاست های تبیینی، تقنینی منع می گردد. همچنین طرح های محله محور و غیر متمرکز برای تأمین مشارکتی و مواسات محورِ مسکن محرومین در دستور کار قرار می گیرد. منع انبوه سازی مسکن و تسهیل شرایط برای ساخت مسکن توسط مردم به ارتقاء کیفیت و تنوع مسکن کمک می کند.

ه: آداب و ایده های بهره برداری بهینه و تکاملی از مسکن -خصوصاً ایده های مرتبط با ذکر الهی و تنظیم صحیح روابط انسانی- از طریق برنامه های تبیینی، آموزشی و تشویقی در جامعه گسترش یابد. برای بهره برداری کامل از مسکن به وسیله راه اندازی جشنواره های ملی و محلی مرتبط با سکونت، زمینه ایده پردازی رقابتی فراهم می شود.

و: تحول در تزئینات و دکوراسیون داخلی و بیرونی مسکن از طریق برنامه های تبیینی، آموزشی و تشویقی با تاکید بر هندسه خانه، درختان و گیاهان خانگی، نور، پنجره، رنگ و نما - بر اساس وصف آرامش بخش سادگی- در دستور کار دستگاه های هنری کشور قرار می گیرد. 

ز: تبیین فوائد و رعایت چهار اصل ۱- ارتفاع متناسبِ سقف و منع بلند مرتبه سازی ۲-حریم مناسب و عدم اشراف ساختمان نسبت به ساختمان های مجاور، ۳- تاکید بر راه اختصاصی هر ساختمان و ۴- مصون سازی بام ساختمان از طریق برنامه های تبیینی و تقنینی در دستور کار دستگاه های مرتبط قرار گیرد.

ح: به دلیل نقش حیوانات خانگی در سلامت، تفریح اهل خانه، بازی کودکان و..  پرداختن به این موضوع از طریق گسترش برنامه های تبیینی و تقنینی -مانند ساماندهی بازارچه های محلی مرتبط با حیوانات خانگی- در دستور کار نهادهای مرتبط قرار گیرد.

ط: تغییر تدریجی در مصالح ساختمانی بر اساس سه وصفِ تناسب با محیط زیست، تناسب با طبایع اربعه و تناسب با شرایط بومی مختلف در دستور کار قرار گیرد.

ی: به دلیل تسلط دیدگاه ها و نظریات نوشهرگرائی و... بر حوزه ساخت، بهره برداری و تأمین مسکن، برگزاری جلسات مستمر تبیینی، انتقادی نسبت به سیاست های فوق الذکر در دستور کار وزارت علوم و مرکز مدیریت حوزه های علمیه قم، مشهد و اصفهان قرار بگیرد. رسانه ملی مسئول مدیریت اخبار و اطلاع رسانی تفصیلی این برنامه ها است. همچنین نمونه سازی در هر شهر بر اساس سیاست های فوق الذکر، انگیزه و گرایش مردم و مسئولین به تغییر هویت در حوزه مسکن را تضمین خواهد نمود. ان شاء الله تعالی


قم- شورای راهبردی الگوی پیشرفت اسلامی

یک شنبه ۲۶ بهمن ۱۳۹۹

نظرات (۲)

سلام علیکم
اگر سیاست های پیشنهادی، مبتنی بر 23 نظریه ی پشتیبان اولین برنامه ی پیشرفت و ایضا خود این نظریه ها رو هم منتشر بفرمایید، کمک بزرگی به پژوهش گران حوزه های مختلف خواهد بود.
سلام و سپاسگزاری بابت طرح ایده های نو و در راستای تمدن نوین اسلامی
پاسخ:
سلام و تشکر

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی

بسم اللّه الرّحمن الرّحیم: چهار برنامه مدرسه فقهی هدایت به شرح زیر است:
الف: معرفی سند جهانی اولویت های تمدنی ۱۲ گانه( جایگزین سند توسعه پایدار ۲۰۳۰)
الف: راه اندازی مدارس چابک تبلیغی در مساجد اعظم شهر
ب: معرفی دو فهرست مفهومی برای نظام سازی در قالب نمایشگاه تخصصی
ج: طراحی و ساخت محله امید ( اولین نمونه سازی کامل تمدنی)

آخرین نظرات
پیوندهای روزانه