فقهِ نظام

مباحثِ مدرسه فقهی هدایت

فقهِ نظام

مباحثِ مدرسه فقهی هدایت

سلام خوش آمدید
بسم الله الرحمن الرحیم
به صورت ساده در مکتب فقهی هدایت با سه دسته بحث روبرو هستیم: دسته اول مباحث فقه هدایت به چگونگی احراز صدور یک روایت از ناحیه مقدسه امام علیه السلام اختصاص دارد. در نظریه وثوق صدور به معنای تکاملی، حدیثی که صدورش از ناحیه امام علیه السلام احراز شود، صحیح است و حدیثی که صدورش از ناحیه امام علیه السلام احراز نشود، ضعیف است و باقی تقسیمات علماء درباره حدیث مانند موثق، حسن و... را قابل خدشه می دانیم. همچنین در نظریه وثوق صدور به معنای تکاملی، به قرائن احراز صدور نظمی نو داده ایم؛ که شامل ۱۳ نوع قرینه است. البته بعد از احراز صدور یک روایت، احادیث را در ۹ دسته طبقه بندی می کنیم و این تقسیم بندی بر اساس کارکرد حدیث در فرآیند نظام سازی است. به عنوان مثال حدیث از حیث بیان کَمّ یا سکوت در برابر کَمّ به احادیث کمّی و غیر کمّی تقسیم می شوند. (احادیث کَمّی زمینه ساز تصرف در عینیت محسوب می شوند.)

دسته دوم مباحث فقه هدایت به تبیین قواعد جدید استنباط شامل: ۱- "بیان مبتنی بر ظرفیت"،  ۲-"بیان مبتنی بر تأمل"، ۳- "بیان مبتنی بر مُکث"، ۴-"بیان مبتنی بر مقایسه"،۵- "بیان مبتنی بر رفق"، ۶- "بیان مبتنی بر منزلت"، ۷-"بیان مبتنی بر انفتاح"، ۸- "بیان مبتنی بر سیاق" و ۹- "بیان مبتنی بر کَمّ" می پردازد. قواعد اصولی فقه البیان در مفاهیمی مانند، جمع ادله، عرف زمان تخاطب، حجیت بناء عقلاء، امضائی بودن زبان شارع، جایگاه ادبیات در اجتهاد، ماهیت حکم، تعادل و تراجیح، تبعیت اوامر و نواهی از مصالح و مفاسد، وضع و...  تغییر و تکامل معنائی ایجاد می کند.

دسته سوم مباحث فقه هدایت تأسیس یک تبویب جدید فقهی در سه حوزه فقه الخلق، فقه التقدیر و فقه النظام است. در فقه الخلق ویژگی های عمومی و اختصاصی اشیاء، در فقه التقدیر ابعاد و عوامل مؤثر بر مسئله مهم تقدیر و در فقه النظام چگونگی نظام سازی اجتماعی را با روش تحقیق فقهی بررسی و مطالعه می کنیم.  خروجی اصلی این ابواب فقهی نظریاتی مانند: جدول فقهی تسخیر، مقررات فقهی ساختمان، مدیریت شهری محله محور، الگوی فقهی ارزیابی غذا، الگوی فقهی تحلیل بیماری، نظریه فقهی پیشگیری ساختاری از بیماری، نظریه آموزش و پرورش آینده، نظریه فقهی الگوی ساخت، نظریه فقهی تَعَرُّف(نظریه حوزه محرومیت زدائی)، نظریه سیاست خارجی قبل از ظهور، نظریه فقهی تحصیل اختیاری، نظریه پردازش موضوعات جهت ساز، نظریه فقهی هسته های توازن( نظریه حوزه برنامه و بودجه)، نظریه پیشگیری بنیادین اسلامی از جرم، نظریه بهبود مستمر فضای حاکم بر خانواده، الگوی تقنین اسلامی، بسته شاخصه های پیشرفت اسلامی، الگوی تنظیم و انتشار خبر و... است.

حجت الاسلام علی کشوری 
تبیین اجمالی مباحث رجالی، اصولی و فقهی در فقه هدایت
شنبه ۱۸ بهمن ۱۳۹۹

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی

بسم اللّه الرّحمن الرّحیم: چهار برنامه مدرسه فقهی هدایت به شرح زیر است:
الف: معرفی سند جهانی اولویت های تمدنی ۱۲ گانه( جایگزین سند توسعه پایدار ۲۰۳۰)
الف: راه اندازی مدارس چابک تبلیغی در مساجد اعظم شهر
ب: معرفی دو فهرست مفهومی برای نظام سازی در قالب نمایشگاه تخصصی
ج: طراحی و ساخت محله امید ( اولین نمونه سازی کامل تمدنی)

آخرین نظرات
پیوندهای روزانه