فقهِ نظام

مباحثِ مدرسه فقهی هدایت

فقهِ نظام

مباحثِ مدرسه فقهی هدایت

سلام خوش آمدید

بسم الله الرِّحمن الرِّحیم

جناب آقای دکتر حسن روحانی

سلام علیکم

پیش از این در روزهای چهارشنبه (۳ خرداد ۱۳۹۶) و سه شنبه (۹ بهمن ۱۳۹۷) دو نامه با موضوع تبیین عواقب خطرناک سیاست های توسعه غربی برای معیشت عمومی - به ضمیمه پیشنهادهای جایگزین الگوی پیشرفت اسلامی -را برای جنابعالی ارسال کردم؛ پیشنهاد می کنم در تتمه دوران مسئولیت خود خیرخواهی این طلبه کوچک را بپذیرید و لااقل در حوزه محاسبات و برنامه های مرتبط با معیشت مردم، مفاهیم و راه حل های "نقشه الگوی پیشرفت اسلامی" را به کارگیری و اجراء کنید! 

در این شرایط دشوار تاریخی و اجتماعی برای جلوگیری از ایجاد اختلال بیشتر در معیشت عمومی - به دلیل وقوع شوک تورمی، ناشی از اصلاح قیمت بنزین و برخی عوامل دیگر- پیشنهاد می کنم؛ مرحله نمونه سازی "بازارهای موقت" را آغاز نمائید. "نظریه فقهی بازارهای موقت"، اصلاح مؤثر معیشت عمومی و حتی رونق و تغییر در بافت تولید را وابسته به اصلاح در مفاهیم بازار و تجارت می داند. در این نظریه دولت و حاکمیت اسلامی با طراحی و ساخت محل بازار و ارائه موقت و روزانه آن به مردم و همچنین عدم اخذ کرایه و مالیات از واحدهای بازار، زمینه کاهش قیمت تمام شده کالا برای مصرف کننده نهائی و زمینه عمومی تر شدن تجارت در میان مردم را فراهم می آورد. اجرای دقیق این طرح، بخش عمده ای از موانع تجارت عمومی را مرتفع و از پایگاه گسترش تجارت، رونق تولید، زمینه سازی برای تغییر تعریف پول اعتباری، تعادل قیمتی در سایر بازارها و در نهایت بهبود اختیاری روابط انسانی  را به ارمغان می آورد (رجوع شود به دوره اول مباحثات فقه المکاسب - محرم الحرام ۱۴۴۱ ه ق)


آقای رئیس جمهور

تحقق و تئوریزه کردن "نظریه فقهی بازارهای موقت" و ایجاد نسل جدیدی از بازارهای کارآمد، با استفاده از مفاهیم مترقی فقه المکاسب ممکن است و اجرای این طرح بر اساس مفاهیم مکتب نهاد گرائی و مکتب نئوکینزی و سایر مکاتب معیوب اقتصادی، امکان وقوع ندارد. نباید آئین نامه های اجرائی (تعریف، تصویر و تصمیم) این نظریه تمدنی را - با توجه به پیچیدگی های مفهومی آن و انعکاس ارتباطی آن با ۸ زیرساخت دیگر هدایت- بر اساس مفاهیم اقتصاد سرمایه داری تنظیم کرد و در اجرای آن محوریت کارشناسان فقه المکاسب یک اصل است. اینجانب برای بهبود معیشت مردم حاضرم با تعطیلی دروس و مباحثات رایج خود، مدیریت "چرخه چهار بخشی تحریک فکر" مرتبط با نظریه بازارهای موقت را از مرحله مدیریت خبر تا مرحله نمونه سازی متکفل شوم.


والسلام علی عباد الله الصالحین

علی کشوری - دبیر شورای راهبردی الگوی پیشرفت اسلامی

قم مقدس- ۱۹ ربیع الاول ۱۴۴۱ مصادف با ۲۶ آبان ۱۳۹۸


نظرات (۱۱)

سلام.آیامطالب الگودرکلاسی یاجایی آموزش داده میشود لطفااگرجواب بله است مکان راذکرکنید.
پاسخ:
سلام
مکان جلسات در کانال الگوی پیشرفت اسلامی اطلاع رسانی می شود!
سلام .ببخشیدوقتی الگو مطلبی رانقدمیکندآیاجایگزین دارد؟ مثل این نامه که فقط مکتب غربی نقدشده ولی جایگزین آن به طورمفصل ذکرنشده یادراختیارمردم قرارنگرفته .اگرمیگوییدآموزش وپرورش یاشکل برنامه ریزی کشورغلط است چراراه درست رابه طورکامل جدای ازنامه نویسی برای اشخاص نشرنمیدهیدتامردم مطاله کنندوخودمقایسه کنند مثلا میگویید آموزش وپرورش برای نمره تعبیه شده وزندگی آموزش نمیدهد خوب دروبگاه یک بخش به نام آموزش پرورش شکل دهیدوبه طورکامل دلایل وراهکاررادراختیار خانواده ها قراردهید تاهمه راحت ترودقیق تر متوجه شوتد وبرروی فرزندان درخانه اجرایی کنندچون پیداکردن مطالب ازنامه هاوجلسات و...سخت است وممکن است دچارسردرگمی کنداشخاص را .پیشنهادناقص حقیررابه بزرگی خودببخشید.تشکر.
پاسخ:
سلام و ادب
در مثال هایی که فرمودید در حوزه آموزش پرورش، "نظریه آموزش و پرورش آینده"، وضعیت مطلوب را تبیین می کند. در حوزه برنامه ریزی هم "نظریه هسته های توازن فرهنگی"، وضعیت مطلوب این حوزه را تبیین می کند! در بخش اقتصاد هم در مقایسه با مکتب نهاد گرائی،  فقه المکاسب ، مطرح شده است.

به صورت کلی در همه بخش های ۱۰۰ گانه نقشه الگو، نظریات جایگزین وجود دارد!! برای دستیابی به متن و صوت برخی از این نظریان به کانال درس گفتار های الگو در پیام رسان محترم ایتا رجوع بفرمائید:  @d_olgou4

با تشکر از جنابعالی 
سلام مطالب الگوبه صورت پراکنده است مثلا نمیتوان موضوع تراریخته یاتربیت کودک یامطالب دیگررابه شکل طبقه بندی شده ویکجا مطالعه کرداگرکتابی دربازار درباره ی همه ی مطالب الگو دارید معرفی کنید.باعرض تشکر.
پاسخ:
سلام برادر محترم
انتشار نظریات الگوی پیشرفت اسلامی، به صورت مسئله محور و مطابق اصل مُکث است!
سلام .ببخشیدمطالب الگو برای دولت ها وحکومت هاست یا درحوزهی فردی هم مطالبی دارد مثلا فقظ درحوزهی اقتصاد کلان بحث میکنید یابرای اقتصاد خردهم مصلب دارید .باعرض تشکر..
پاسخ:
سلام
لطفا دوره تفصیلی فقه المکاسب را مطالعه بفرمائید!
سلام .من درحوزه ی تجارت واقتصاد فعالیت دارم وچند ماه است که با آقای کشوری آشنا شده ام وعلاقه دارم از اقتصاد وتجارت اسلامی وراهکار های آن درکارم استفاده کنم ولی منبعی کامل برای مطالعه پیدانکردم آیا آفای کشوری کتابی کامل از مفاهیمی که میگوییدباسبک غربی فرق میکند دارید؟ویامن میتوانم باآقای کشوری یا همکارانشان دراین مورد صحبت بکنم ؟لطفابه طورکامل راهنمایی ام کنیدوبه طور کامل پاسخ دهید.باعرض تشکرازفعالیت های شمابزرگواران.
پاسخ:
سلام
لطفا دوره کامل فقه المکاسب را مطالعه بفرمائید!
  • علی حجازیان
  • باعرض سلام این نظریه می تواند در تقسیمات کالبدی شهری از جمله محله تدقیق بشود.
    پاسخ:
    سلام و ادب
    با تشکر از جنابعالی
    سلام علیکم

    خداقوت ، پیشنهاد جنابعالی اینقدر شفاف وباقابلیت اجرایی بالا وقابل دسترس وکم هزینه برای دولت است که اگر همین الان هم بخواهند قابل اجراست وبه نفع آحاد مردم .
    پاسخ:
    سلام و ادب
    با تشکر از عنایت جنابعالی!
    علیک سلام
    اقتصاد مدرن هرگز اکثریت رو مرفه نمی کنه.
    در زندگی صنعتی غرب و نظام توسعه فناوری، شکم سیری مال اقلیت تولید کننده ست (که راز حیاتشون در اختراع و نوآوری و ایجاد زنجیره نیازهای کاذب و مصرفگرا نگه داشتن اکثریت کارگر است).
    پاسخ:
    سلام و ادب
    تشکر از جنابعالی 
    سلام.هر کس یه نظری داره.منم نظر شخصیم اینه که اگه واقعا به فکر جامعه ست اول کارخونه هایی رو که تعطیل شده رو درست کنه واینکه اگه واقعا نیتش خیر باشه با بنزین و بسته حمایتی چیکار داره،واردات رو کم کنه و تولید ملی رو گسترش بده.
    پاسخ:
    سلام و ادب
    با تشکر از جنابعالی!
  • محمدرضا محمدی
  • بسمه تعالی

    از پیشنهاد شما سپاسگزارم بسیار خوب است اما
    عطف به نامه شما
    اگر جناب رییس جمهور اول قدرت خرید مردم متوسط رو به پایین
    و کارگران و کارمندان رو بالا میبرد و
    صادقانه با مردم صحبت میکرد
    نه اینکه بیخبر مردم رو شوک زده میکند
    اینهمه هرج و مرج نداشتیم
    وشاید خسارت ها کمتر بود و مردم رضایتمندی بیشتری داشتند
    امیدوارم بیشتر با مردم صادق باشیم
    و مردم رو قبول داشته باشیم
    البته نیت اولیه خوب است در اجرا ضعیف عمل کردند
    به امید ایرانی شاد و آباد
    پاسخ:
    سلام و ادب
    با تشکر از عنایت جنابعالی،

    ارسال نظر

    ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
    شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
    <b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
    تجدید کد امنیتی

    بسم اللّه الرّحمن الرّحیم: چهار برنامه مدرسه فقهی هدایت به شرح زیر است:
    الف: معرفی سند جهانی اولویت های تمدنی ۱۲ گانه( جایگزین سند توسعه پایدار ۲۰۳۰)
    الف: راه اندازی مدارس چابک تبلیغی در مساجد اعظم شهر
    ب: معرفی دو فهرست مفهومی برای نظام سازی در قالب نمایشگاه تخصصی
    ج: طراحی و ساخت محله امید ( اولین نمونه سازی کامل تمدنی)

    آخرین نظرات
    پیوندهای روزانه