فقهِ نظام

مباحثِ مدرسه فقهی هدایت

فقهِ نظام

مباحثِ مدرسه فقهی هدایت

سلام خوش آمدید

بسم الله الرحمن الرحیم

جناب آقای دکتر رضا داوری اردکانی

رئیس محترم فرهنگستان علوم ِجمهوری اسلامی ایران

سلام علیکم و رحمة  الله

در مواضع اخیرتان تحقق تمدن اسلامی و لوازم منطقی آن مانند علم دینی را دارای چند مشکل دانسته اید؛ ملاحظاتی ژرف و مکنون درباره بیان جنابعالی وجود دارد، که به برخی از آنها اشاره می کنم.

جنابعالی در نامه اسفند سال ۹۶ خود به دبیرخانه هم اندیشی دینی نوشتید: "متأسفانه من توفیق شرکت در نشست علم دینی و علوم انسانی اسلامی ندارم. کسی را هم نمی توانم به عنوان نماینده معرفی کنم. این بحث چنانکه توجه دارید سی سال است که به نتیجه نرسیده است و به نظر نمی رسد که در آینده نیز به نتیجه ای برسد."  همچنین در سخنرانی روز چهار شنبه (اول آبان ۱۳۹۸) در دانشکده علوم اجتماعی دانشگاه علامه طباطبایی گفتید: "که هم من و هم شما به تمدن نوین اسلامی فکر می‌کنیم و من قبل از انقلاب هم به آن فکر می‌کردم و همین یکی از وجوه مشترک من با فعالین عرصه علم دینی است؛ اما اختلاف ما این است که شما آن را بسیار نزدیک و بلکه محصَّل می‌دانید ولی من آن را بسیار دور می‌بینم. من هرچند قائل به علم به معنای تطابق با واقع نیستم اما انسان واقع‌گرایی هستم و شما در این مسیر، واقعیت‌ها را نمی‌بینید"

نکته اول اینکه: مانع اصلی برخی تأخیر ها در مسیر تحقق تمدن اسلامی، مباحثات کلی و غیر کاربردی در این حوزه است. تا وقتی که ساختار نظریه پردازی و تبیین مباحث حوزه تمدنی، همین همایش ها و کنفرانس ها و جلسات محدود و غیر فنی است؛ خروجی مباحثات هم کلی و غیر کاربردی خواهد بود. روشن تر بگویم هر نظریه تمدنی باید شامل سه بخشِ تعریف، تصویر و تصمیم باشد و بدون وجود این سه بخش در یک نظریه؛ آن نظریه مُعطل کننده و غیر سازنده خواهد شد. بر این اساس؛ بیان فوق الذکر جنابعالی را فاقد مدلی برای ارزیابی و تکامل مباحثات حوزه تمدنی و ناخواسته القاء کننده غیر عملی بودن اصل این ایده یافتم.

نکته دوم آنکه: به تبع مباحث کلیِ برخی در حوزه تمدنی، فرصت ایجاد نمونه های تمدنی تاکنون کمتر فراهم شده است. به عبارت روشن تر اگر مجموعه های تمدنی-هر کدام- بر یک یا چند مسئله‌ تمرکز داشتند و از حوزه نظریه پردازی تا مدیریت تحولات و در نهایت تغییر نظم آن بخش را متکفل می شدند؛ راه تمدن سازی این همه دور به نظرتان نمی رسید!  پیشنهاد می کنم با ترمیم بخش تعریف، تصویر و تصمیم در مقاله "ملاحظاتی در باب طرح مدینه اسلامی" آغازی مبارک را در عرصه نمونه سازی شهری تجربه کنید.

نکته سوم آنکه: ارتباط بسیاری از نخبگان و مدیران و البته ارتباط فضای عمومی کشور با مباحث تمدنی قطع است و تلاش برای طراحی مدلی ارتباطی میان نخبگان نظریه پرداز در این حوزه با مخاطبان، خود بخشی از فرآیند معقول تمدن سازی است. پیشنهاد می کنم برای رفع این نقیصه مهم، مجموعه های تمدنی از چرخه چهاربخشی تحریک فکر شامل ۱- مدیریت خبر، ۲- مدیریت تضارب، ۳-مدیریت کتابت و ۴- مدیریت نمونه سازی استفاده نمایند. 

توفیق بیشتر جنابعالی در خدمت گزاری به انقلاب اسلامی زمینه ساز ظهور را از خداوند خواستارم.


الْحَمْدُ لِلّٰهِ الَّذِی اسْتَنْقَذَنا بِکَ مِنَ الْهَلَکَةِ ، وَهَدَانَا بِکَ مِنَ الضَّلالَةِ (زیارت رسول الله از بعید)


علی کشوری - مدیر مدرسه هدایت و دبیر شورای راهبردی الگوی پیشرفت اسلامی

یک شنبه ۲۸ صفر ۱۴۴۱ هجری قمری مصادف با ۵ آبان ۱۳۹۸ - قم مبارک


نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی

بسم اللّه الرّحمن الرّحیم: چهار برنامه مدرسه فقهی هدایت به شرح زیر است:
الف: معرفی سند جهانی اولویت های تمدنی ۱۲ گانه( جایگزین سند توسعه پایدار ۲۰۳۰)
الف: راه اندازی مدارس چابک تبلیغی در مساجد اعظم شهر
ب: معرفی دو فهرست مفهومی برای نظام سازی در قالب نمایشگاه تخصصی
ج: طراحی و ساخت محله امید ( اولین نمونه سازی کامل تمدنی)

آخرین نظرات
پیوندهای روزانه