فقهِ نظام

مباحثِ مدرسه فقهی هدایت

فقهِ نظام

مباحثِ مدرسه فقهی هدایت

سلام خوش آمدید

بسم اللّه الرّحمن الرّحیم

جناب مستطاب آقای حجت‌الاسلام والمسلمین سید ابراهیم رئیسی

 رئیس جمهوری اسلامی ایران

سلام علیکم و رحمة الله و برکاته

ضمن تشکر از اقدامات اولیه تمدنی در دولت جنابعالی مانند: ۱- واگذاری زمین رایگان به مردم، ۲- تأکید اولیه بر ساخت خانه های حیاط دار، ۳- تأکید ویژه بر اصلاح وزارت بهداشت و درمان به محوریت پیشگیری از بیماری، ۴- تأکید بر سیاست خارجی منطقه ای و همسایه محور -خصوصاً ارتباط با کشورهای منطقه جغرافیایی ظهور-، ۵- ارسال لایحه خروج ایران از آیکوم، آیکوموس وشبکه سازمانهای علمی جهان سوم به مجلس و... با غرض ارایه کمک فکری به دولت جمهوری اسلامی برای بهبود وضعیت اقتصاد، پی گیری چند راهبرد حیاتی در حوزه اقتصاد را به جنابعالی توصیه و پیشنهاد می کنم.

پیشنهاد اول: زمینه حقوقی و گفتمانی ایجاد تحول در روش تحقیق حوزه اقتصاد را -به محوریت گفتگو با دانشکده های اقتصادی کشور- فراهم آورید. روش تحقیق های پوزیتویستی در حوزه اقتصاد مطالعات حوزه اقتصاد را به صورت سطحی تئوریزه می کند. مدرسه فقهی هدایت، استفاده از روش تحقیق مبتنی بر اِشراف در حوزه های اقتصادی و غیر اقتصادی را به دانشگاه های دنیا پیشنهاد داده است.

پیشنهاد دوم: برای احیای مشاغل برتر در کشور برنامه ریزی کنید. احیای مشاغل برتر به تولید غذای طیب، کاهش وابستگی کشور به واردات غذائی و کشت معیوبِ فراسرزمینی، رهایی کشور از مسئله خطرناک بیوتروریسم و ارتقای پدافند غیر عامل در حوزه غذا و بهبود اخلاق عمومی کشور منتهی می گردد. ویرایش اول جدول مشاغل برتر، احیای غیرمتمرکز ۱۰۰ شغل را توصیه کرده است.

پیشنهاد سوم: آئین نامه احیای زیست بوم مردمی بخش اقتصاد را تدوین و اجرایی نمایید. این آئین نامه تسهیل کننده پنج امر: ۱- واگذاری زمین رایگان به مردم و احیای اراضی موات، ۲- تأسیس آموزشگاههای کوتاه مدت مرتبط با مشاغل برتر، ۳- تأمین نهاده های تولید به شکل طبیعی، ۴- احیای الگوی غیرمتمرکز مدیریت آب برای صاحبان مشاغل برتر و ۵- برگزاری مرتب نمایشگاههای ملی و استانی معرفی مزایای مشاغل برتر، است. (دولت مردان را از دوگانه معیوب بخش خصوصی یا بخش دولتی برهانید و زمینه فهم و تحقق اقتصاد مردمی را در ذهن آنها فراهم آورید)

پیشنهاد چهارم: برای حمایت توزیعی از مشاغل برتر، توسعه ساخت بازارهای رایگان و وقفی را در دستور کار مردم و دولت قرار دهید. ساخت بازارهای رایگان به پنج دلیل ۱- ایجاد انگیزه برای تولید غیرمتمرکز، ۲-محرومیت زدایی و ایجاد امکان تجارت برای فقراء، ۳- ایجاد ثبات در شبکه توزیع کالا ، ۴- کاهش سطح عمومی قیمت ها و ۵- افزایش سطح عقل جامعه با ابزار عمومی شدن تجارت، پیشران اصلی اقتصاد مردمی محسوب می شود.

پیشنهاد پنجم: زمینه حقوقی و گفتمانی ترویج اصول چهارگانه تبادل بایع (عرضه) و مشتری (تقاضا) را فراهم آورید. از منظر علم خطاناپذیر وحی، تبادل مطلوب میان بایع و مشتری، وابسته به چهار مسئله ۱- تبادل بر اساس عقود، ۲- تبادل با ابزار پول غیر اعتباری، ۳- حرمت تسعیر در تبادل و ۴- عدم تقویت کافر در تبادل است.  توجه به چهار اصل فوق در تبادل، مانعی بزرگ برای تحقق ظلم در طرفین معامله و تبادل است.

پیشنهاد ششم: تأمین مالی غیرمتمرکز و تخصصی در اقتصاد را احیاء کنید. طبق توصیه های فقهی، تأمین مالی غیر متمرکز برای بخش های مختلف اقتصاد، از طرقی مانند: ۱- تأمین مالی زیر ساختی از طریق انفال -با اولویت واگذاری رایگان زمین به همه خانواده ها، مردمی کردن اداره معادن، بهره برداری عمومی از مراتع و جنگل ها- ۲- تأمین مالی فقرا از طریق احیای جدی و غیر متمرکز صندوق زکات، ۳-تأمین مالی امور خُرْد و روزمره از طریق احیای غیر متمرکز و محله محور قرض الحسنه ها، ۴- تأمین مالی امور عام المنفعه از طریق احیاء و ساماندهی غیر متمرکز مسئله وقف خاص و وقف عام و... محقق می گردد. تأمین مالی به محوریت ابزارهای بانکی و بورسی، ربوی، غَرَری، گران و غیرپایدار است

پیشنهاد هفتم: به دلیل عدم شناخت اقتصاد دان های کشور از عوامل غیر اقتصادی مؤثر بر اقتصاد، زمینه گفتمانی و ترویج این نوع از مفاهیم در فضای عمومی کشور را فراهم آورید. مفاهیمی مانند: برکت، زکات، اقاله، انصاف، کم فروشی، دعاو تعقیبات، کمک به محرومین و... سود اقتصادی و سود ارتباطی را در جامعه افزایش می دهد و مَحْق را منتفی می سازد.

پیشنهاد هشتم: درباره اقتصاد مطلوب و اقتصاد آینده در دنیا تصمیم سازی کنید و زمینه مرجعیت علمی و عملی بانک جهانی و سایر ساختارهای اقتصادی جهان را به چالش بکشید. اقتصاد مُنجی -که در آیات و روایات آخرالزمان تبیین شده است- زمینه آینده پژوهی پوزیتویستی در حوزه اقتصاد را  تضعیف می کند و مردم را به نجات جهان و آمدن منجی امیدوارتر می کند.

کتاب ها و جزوات پشتیبان برنامه هشت بخشی شورای راهبردی الگوی پیشرفت اسلامی برای بهبود وضعیت اقتصادی مردم ایران در نمایشگاه تخصصی الگوی پیشرفت اسلامی ارائه شده است. 


توکلت علی اللّه والسلام علی عبادالله الصاحین

علی کشوری (دبیر شورای راهبردی الگوی پیشرفت اسلامی)

سه شنبه ۱۴ شوال المکرّم ۱۴۴۵ - ۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ - قم 

نظرات (۱۴)

سلام در خصوص تامین مالی غیر ربوی بیشتر توضیح می دهید لطفا
به چه صورت انجام می گیرد و تامین می شود
پاسخ:
سلام
در نشست تخصصی آتی با همین موضوع شرکت کنید.
با سلام و درود بر مومنان صالح و غیور

بنده تا حدی با استاد کشوری آشنا هستم خدا حفظشون کنه به نظرم مطالعه مطالب مدرسه هدایت خیلی ضروری و لازمه برای خیلی از مسئولین کشورمون
پاسخ:
سلام و تشکر
با سلام و تشکر
این حقیر به دلیل تجربه کار در بالاترین مرکز اجرایی کشور عرض می‌کنم ، مشکل اساسی دولت در تحقق دولت اسلامی و اقتصاد اسلامی و مدیریت اسلامی، عدم وجود مدیران تراز مکتب انقلاب اسلامی در هسته مرکزی قدرت اجرایی جمهوری اسلامی است.
دولت اسلامی با وجود افرادی که صرفا ظاهر اسلامی و انقلابی برای خود درست کرده اند اما در عمل غیر اسلامی و غیر انقلابی عمل می‌کنند، محقق نمی‌شود.
پاسخ:
سلام
نقش گفتمان سازی به عنوان گام اول را جدی بگیرید
سلام
یک نکته:
اگربرنامه فعلی،یارانه های معیشتی،آنچنان تکمیل و توسعه و تامین اعتبار گردد که هر خانوار ایرانی مشمول یارانه از هر دهکی،در طول هرماه،برای تأمین حداقل معاش(سفره روزانه!!) هیچ دغدغه ای نداشته باشد.در اینصورت بخش عمده ای از مشکلات اقتصادی مردم به تبع فضای روانی مثبت حل میشود و زمینه امید بخشی،همدلی،همراهی و پیوند مردم و دولت نیز بیشتر میشود
پاسخ:
سلام
محرومیت زدایی اساسی با تحول در ساختار سرمایه داری حاصل می شود.
سلام، ایکاش در دانشگاه‌ها رشته‌ی اقتصاد و بازرگانی اسلامی هم برقرار میشد
پاسخ:
سلام و تشکر
با مطالبه عموم مردم، چنین هدف هایی در دسترس است.
  • برهان قلعه بالایی
  • سلام علیکم
    مشکل ما نحوه اجرا و مدیران اجرایی هست که فهم عمیقی از مباحث فقهی اقتصاد ندارد
    مساله دوم شکاف عجیب طبقاتی مملکت است که بسیاری از افراد نالایق با رانت بوست آوروه اند
    مساله سوم
    ریهل های اقتصادی علط در کشور میباشد مثلا ساخت پتروشی در جاهای غیر مرتبط و ...
    پاسخ:
    سلام و تشکر
    راه حل همه مشکلات
    تبیین اقتصاد اسلامی به صورت جدی است.
    بدون تبیین راه حل های جایگزین اصلاحی متصور نیست
    خداوکیلی این واژه های سنگین را خودت هم متوجه میشی
    چهارتا راه کار اساسی بده اینجا دانشگاه که نیست
    مثلا بگو دولت می بایست دلار را تک نرخی و یا حذف کند که نتوانست
    پاسخ:
    سلام
    همه عبارات واضح است.
    مثل واگذاری زمین رایگان
    ساخت بازار های رایگان و....

    بیشتر دقت کنید.

    سلام ای کاش در باره دلار زدایی ، ربا زدایی از بانک‌ها، تغییر سیاست بانک مرکزی بابت حراج طلا و ریخت و پاش به رانت ها از این بابت در هنگام اجرای اقتصاد مقاومتی هم پیشنهاد داده شود.
    پاسخ:
    سلام و تشکر
    محور چهارم و محور پنجم موضوعاً مرتبط با تغییر سیاست های پولی و مالی است.
    سلام این کارها خیلی عالی هستن اگر به دقت اجرا بشوند واقعا اقشار مستضعف ومومن زیر فشار قشرمرفه خوردشدن وبنیان خانوادهاشون داره ازهم میپاشه تنها راه سعادت اجرای فرامین الهی هست تاشاهد نزول برکات الهی درسرزمینمان باشیم
    پاسخ:
    سلام و احترام
  • روح الله خسروی
  • درود بر همه ی کسانی که خالصانه در راه اسلام قدم برمی دارند
    خصوصا رهبر معظم انقلاب و جناب حجه الاسلام رئیسی و کشوری
    ومن الله توفیق
    چگونه به کتاب ها و جزواتی که شرح محورهای ۸گانه را متکفل هستند، رجوع بفرمائید.
    مثلا می شد در پایان هر بند از پیشنهادات، به جزوه ی مربوطه لینک می دادید.
  • سعید طهمورثی
  • آمچه که معلوم است این است که فارق از مدل های اقتصادی رایج در دنیا که برخی کشور ها با تغییراتی آن را پیاده سازی ومورد آزمون خطا قرار می دهند که نتایج آن در دسترس عموم قرار داده نشده وکلیاتی از موفقیت ویا عدم موفقیت آن در شبکه ها ودردسترس عموم قرارداردکه کافی نبوده وضرورت تحلیل جزئیات آن برای اثبات عدم توجه به نکات فنی دراختیار مجققان وپژوهشگران ودانش پژوهان قرارگیرد البته در مورد پیشنهاد 8 محوری باید گفت در 45 سال گذشته تجربیات وعملکرد مدل اقتصادی در ایران بسیار آسیب پذیربوده وراهکارهای آن برای حل مشکلات اقتصادی در ایران جوابگو نبوده است ولی این موضوع در تیم اقتصادی دولت ورویکردبه مدل اقتصادی بومی ایران که در برنامه دولت مردمی آورده شده که هیچ نزدیکی وقرابتی با آن نداردولی پیشنهاد دهنده بسیار امیدواراست در دولت سیزدهم این پیشنهاد ها مورد بررسی وتحلیل قرار گیرد ونتایج آن با کلیاتی که درمتن منتشر شده آورده اند بسیار بعید است نتایج قابل قبول وچشم گیری ازآن منتج گردد به امید آن روزکه ماصاحب مدل اقتصادی باشیم که خودمان مبدع وهدایتگرآن به شکل بومی براساس نظرات نحبگان وفرهیخنگان ومحققان وپژوهشگران ایرانی باشیم
    پاسخ:
    سلام
    به کتاب ها و جزواتی که شرح محورهای ۸گانه را متکفل هستند، رجوع بفرمائید
    سلام علیکم
    تازگی با شخصیت و مباحث استاد کشوری عزیز آشنا شده ام و معتقدم ایشون یکی از گنجهای حوزه های علمیه و نیز انقلاب اسلامی هستن ؛ البته پیشنهاداتی هم براشون دارم اما راه ارتباطی ندارم !
    پاسخ:
    سلام و تشکر
    در نشست های تخصصی الگوی پیشرفت اسلامی شرکت بفرمایید.
    عالی، کامل و کاربردی
    بنده توفیق مطالعه و پیگیری بخشی از محتوای مدرسه هدایت را داشتم
    امیدوارم که هر چه زودتر این مطالب ناب و اسلامی در کشور اسلامی ایران عملیاتی شود.

    ارسال نظر

    ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
    شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
    <b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
    تجدید کد امنیتی

    بسم اللّه الرّحمن الرّحیم: چهار برنامه مدرسه فقهی هدایت به شرح زیر است:
    الف: معرفی سند جهانی اولویت های تمدنی ۱۲ گانه( جایگزین سند توسعه پایدار ۲۰۳۰)
    الف: راه اندازی مدارس چابک تبلیغی در مساجد اعظم شهر
    ب: معرفی دو فهرست مفهومی برای نظام سازی در قالب نمایشگاه تخصصی
    ج: طراحی و ساخت محله امید ( اولین نمونه سازی کامل تمدنی)

    آخرین نظرات
    پیوندهای روزانه