بسم الله الرحمن الرحیم
قبلاً معروض داشته ایم: به دلیل ناکارآمدی حاد طبقه بندی بیکنی از علم ( تقسیم علوم به سه دسته ی :۱- علوم پایه، ۲- علوم تجربی و ۳- علوم انسانی) یک طبقه بندی جدید و حجیت یافته را از وحی استنطاق و استنباط کرده ایم.
از نظر مدرسه فقهی هدایت: بشر برای تأمین نیازهای دنیا و نیازهای بزرگ آخرتی به ۹ دسته علم و اطلاعات و حکمت نیازمند است. این ۹ دسته علم به شرح زیر است:
۱-علوم مرتبط با فقه الامام
۲-علوم مرتبط با فقه العلم
۳- علوم مرتبط با فقه التزکیه
۴- علوم مرتبط با فقه المکاسب
۵- علوم مرتبط با فقه النظم
۶- علوم مرتبط با فقه الفرقان
۷- علوم مرتبط با فقه العبرة
٨- علوم مرتبط با فقه البیان
٩- علوم مرتبط با فقه نفی سبیل
در علوم مرتبط با فقه الامام، مفهوم امامت اجمالی امام علیه السلام را تئوریزه می کنیم. امامت اجمالی امام علیه السلام در بخش بیانی شامل دعوت به مفهوم احیاء در مقایسه با مفهوم اماته در بخش های مختلف است. امامت اجمالی امام در بخش غیر بیانی شامل مجموعه ای از خدمات ارتباطی امام علیه السلام در بخش های مختلف به مردم است. در نظریاتی مانند ۱- نظریه تعرف، ۲- نظریه پیشگیری ساختاری از بیماری، ۳- روش جامعهسازی امام، ۴- نظریه امنیتی سلم، ۴-نظریه هستههای توازن، ۵- الگوی جدید زیارت، ۶- الگوی فقهی مواجهه با آسیبهای اجتماعی و... بخش غیر بیانی امامت اجمالی امام علیه السلام را شرح داده ایم.
🧷شرح بیشتر بخش بیانی امامت اجمالی امام علیه السلام
این طبقه بندی بدیع و تفصیلی و حجیت یافته شامل ۴۰۰ نظریه فقهی می شود و رسالت نهایی آن آشنا کردن مردم با مفاهیم علمی مقام امام علیه السلام است.
حجتالاسلام علی کشوری (مدیر مدرسه فقهی هدایت) - تبیین ارتباط طبقه بندی علوم و تثبیت جهانی مسئله غدیر - جمعه انتظار حضرت ولی عصر ۱۵ اردیبهشت ۱۴۰۲ - قم