فقهِ نظام

مباحثِ مدرسه فقهی هدایت

فقهِ نظام

مباحثِ مدرسه فقهی هدایت

سلام خوش آمدید

بسم الله الرحمن الرحیم 

با انگیزه ارایه راه حل به دولت محترم جمهوری اسلامی ایران و با توجه به موثر نبودن دیدگاه های کارشناسی سرمایه داری برای کنترل سلطه دلار از دولت سازندگی تا امروز و در راستای طرح مستمر دیدگاه های کارشناسی الگوی پیشرفت اسلامی، چند نکته مهم را درباره اصلاح سیاست های اقتصادی کشور طرح می کنم:

نکته اول اینکه: طبق تحلیل های متفاوت آماری از میزان نیازمندی کشور ایران به ارز، سالانه به حدود ۴۰ میلیارد دلار (تقاضاهای ضروری) تا حدود ۸۰ میلیارد دلار (با احتساب نیازهای تجملاتی و غیر ضروری) نیازمند هستیم و در شرایط فعلی، به دلیل بحث تحریم چرخه دلار( U-Turn مهمترین تحریم آمریکا بر علیه کشور است)  دستیابی کشور به این میزان از ارز با مشکلاتی روبرو شده است.

نکته دوم آنکه: علاوه بر عامل فوق، برای افزایش قیمت دلار مجموعه ای از عوامل مدیریت کننده انتظارات در بازار ارز مانند: اختلاف اخیر چین و ایران، توقف مذاکرات برجامی، کسری بودجه دولت، افزایش خرید دلار در پایان سال میلادی، کاهش صادرات پتروشیمی و بالتبع کاهش درآمدهای ارزی کشور و... مزید بر علت اصلی می شوند و کارشناسان اقتصادی در فضای رفع مانع اصلی و موانع انتظاری به دنبال ارایه راه حل به دولت برای کنترل قیمت اسکناس آمریکایی دلار می گردند. (این تحلیل ها در زمان هیچ دولتی به کاهش قیمت دلار کمک نکرده است!)

نکته سوم اینکه: در همه این تحلیل ها؛ چرایی نیاز حداکثری کشور به دلار و نحوه کاهش وابستگی کشور به این اسکناس امریکایی و سایر ارزهای واسط واکاوی نمی شود!  به عبارت دیگر: اگر از تاریخ ۱۰ نوامبر ۲۰۰۸ - مصادف با ۲۰ آبان ۱۳۸۷ (زمان اعمال رسمی تحریم چرخه دلار) و یا از امروز؛ سیاست های رسمی کشور به سمت کاهش نیازمندی کشور به ارز های واسط سوق پیدا کند؛ ایفای نقش دلار در زندگی مردم به تدریج کم خواهد شد و جمهوری اسلامی در دهه اول از چله دوم خود سلطه دلار و اقتصاد سرمایه داری را به چالش خواهد کشید. (مانند چالش های سیاسی، امنیتی و نظامی جمهوری اسلامی برای نظام سرمایه داری در شرایط فعلی).

نکته چهارم آنکه: کاهش وابستگی ایران به اسکناس آمریکایی دلار از طریق اجرای شش محور ۱- اجرای قانون مترقی احیای موات و شکستن احتکار زمین، ۲- غلبه تدریجی ساخت دار واسعه بر ساخت مجتمع های آپارتمانی ۳- ساخت تدریجی بازارهای رایگان و وقفی، ۴- حمایت تدریجی از اجرای طبقه بندی جدید مشاغل، ۵- تغییر اساسی تقسیمات شهری از مفهوم معیوب منطقه به مفهوم محله و محیط همسایگی، ۶- اجرای جدی سیاست های ۲۵ گانه پیشگیری از بیماری و.... آغاز می گردد و نتیجه آن کاهش وابستگی ایران در مسئله غذا و دارو و تجهیزات پزشکی به واردات و بالتبع کاهش نیاز کشور به ارز واسط است! به عبارت بهتر با اتکاء به زیست بوم فعلی کسب و کار، آقایی دلار محفوظ خواهد بود (با استدلال به تجربه دولت سازندگی تا امروز) و راه نجات را باید در ساخت یک زیست بوم مستقل از نظام سرمایه داری و مردمی و مستقل از واردات دنبال نمود.(حداقل در حوزه غذا و دارو)

 آیا بانک مرکزی، وزارت اقتصاد و مجلس؛ به عنوان مقلد -کارشناسان شکست خورده سرمایه داری- باقی خواهند ماند؟!

علی کشوری - دبیر شورای راهبردی الگوی پیشرفت اسلامی 

سه شنبه ۲۹ آذر ۱۴۰۱ - مصادف با ایام فاطمیه ۱۴۴۴ هجری قمری - قم


مطالب مرتبط:


نامه حجت الاسلام علی کشوری به رئیس کل بانک مرکزی

معرفی برخی از سرفصل های فقه المکاسب با تبویب جدید

نظرات (۲)

  • ا. فریدونی
  • بیانیه خیلی کلی و فاقد سازوکارهای عینی و مشخص و قابل پیاده شدن میباشد اگر استاد سرفصلهای کلی را با ارایه جزییات طرح و روشن نمایند تصویر بهتری برای مخاطب از فضای کار روشن می‌شود.
    پاسخ:
    سلام
    شرحی نسبتا تفصیلی در کتاب های پیوستی ارایه شده است!
    خدا خیرتان دهد
    به تلاش هایتان ادامه دهید ان شاء الله به ثمر خواهد نشست
    پاسخ:
    سلام و احترام

    ارسال نظر

    ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
    شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
    <b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
    تجدید کد امنیتی

    بسم اللّه الرّحمن الرّحیم: چهار برنامه مدرسه فقهی هدایت به شرح زیر است:
    الف: معرفی سند جهانی اولویت های تمدنی ۱۲ گانه( جایگزین سند توسعه پایدار ۲۰۳۰)
    الف: راه اندازی مدارس چابک تبلیغی در مساجد اعظم شهر
    ب: معرفی دو فهرست مفهومی برای نظام سازی در قالب نمایشگاه تخصصی
    ج: طراحی و ساخت محله امید ( اولین نمونه سازی کامل تمدنی)

    آخرین نظرات
    پیوندهای روزانه