فقهِ نظام

مباحثِ مدرسه فقهی هدایت

فقهِ نظام

مباحثِ مدرسه فقهی هدایت

سلام خوش آمدید

بسم الله الرّحمن الرّحیم

برای تبیین بیشتر درگیری تمدنی حوزه علمیه قم با سازمان ناکارآمد بهداشت جهانی (Who) فهرستی از مسائل موضوع اختلاف را خدمت دوستان مطرح می کنم: به صورت کلی در سه حوزه ۱- مبانی نظری طب، ۲- پیشگیری و درمان و ۳- مدیریت و برنامه ریزی حوزه سلامت، با سازمان بهداشت جهانی و مقلدان محترم آنها اختلاف نظر داریم.


به عنوان مثال: در بخش مبانی نظری، روش تحقیق پزشکی موجود را علمی نمی دانیم و اساساً منتقد همه روش تحقیق های مبتنی بر حدس و ظن هستیم.(رجوع شود به روش تحقیق فقهی در حوزه پزشکی) همچنین معتقد هستیم که پزشکان موجود با خاصیت های اشیاء عالم به صورت ناقص آشنا هستند و به همین دلیل نمی توانند از اشیاء عالم در مسیر سلامت بشر استفاده کنند.(رجوع شود به جدول فقهی تسخیر شئ پایه)


در بخش پیشگیری و درمان:  گزارش های پزشکی موجود از نقش و کارکرد اعضای بدن را ناقص می دانیم. به عنوان مثال: پزشکان امروزی: نقش قلب در سلامت را ناقص و در برخی موارد، غلط تعریف کرده و بالتبع تدابیر پیشنهادی آنها برای حیات مطلوب قلب، معیوب است. در توصیف های فقهی از قلب، بر اساس ۴۰ مفهوم قلب را توصیف می کنیم. درباره سایر اعضای بدن هم داستان به همین شکل است. اساساً مهمترین مسئله در طب،  ارائه گزارش صحیح از نقش و کارکرد اعضای بدن است؛ که سازمان بهداشت جهانی و پزشکان مرتبط در این کار مهم بسیار ضعیف هستند (رجوع شود به مباحث اندام شناسی فقهی) همچنین در بخش پیشگیری و درمان، در حوزه های ۱- پاتولوژی ، ۲- فارماکولوژی، - ایمونولوژی و ۴- ارزیابی غذا،   کتاب ها و گزارش های سازمان بهداشت جهانی، کدکس آلیمنتاریوس و پزشکی موجود را نقد کرده ایم و بر اساس مبانی فقهی ۱- "الگوی جدید تحلیل بیماری"، ۲- "الگوی جدید تعریف و استعمال دواء" ، ۳- "الگوی جدید ایمنی" (تعریف جدید واکسن) و۴- "الگوی جدید ارزیابی غذا" را بر اساس مفاهیم مترقی کتاب و سنت مطرح کرده ایم.  


در بخش های مدیریت و سیاستگذاری حوزه سلامت: با ایده های مدیریتی بخش سوم سند ضاله توسعه پایدار 2030 (بخش سلامت) مخالفت های علمی متعددی داریم و به دنبال ۱- قطع ارتباط مالی میان پزشکان و مردم (کراهت ارتزاق از پزشکی)، ۲- تحقق سیاستگذاری مبتنی بر تفکر در حوزه سلامت و منع سیاستگذاری مبتنی بر اجبار هوشمند و ۳- احیای منزلت ساختاری و مشورتی طب اسلامی در تحقق ایده مترقی "پیشگیری ساختاری از بیماری" هستیم.  (رجوع شود به نظریه فقهی پیشگیری ساختاری از بیماری)


علی کشوری؛ دبیر شورای راهبردی الگوی پیشرفت اسلامی 

پنج شنبه ۲۵ آذر ۱۴۰۰ - حوزه علمیه قم


مطالب مرتبط:

بیان حجة الإسلام علی کشوری فی تبیین: قائمة الاختلافات العلمیة بین الطب الإسلامی وبین منظمّة الصحة العالمیة WHO



نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی

بسم اللّه الرّحمن الرّحیم: چهار برنامه مدرسه فقهی هدایت به شرح زیر است:
الف: معرفی سند جهانی اولویت های تمدنی ۱۲ گانه( جایگزین سند توسعه پایدار ۲۰۳۰)
الف: راه اندازی مدارس چابک تبلیغی در مساجد اعظم شهر
ب: معرفی دو فهرست مفهومی برای نظام سازی در قالب نمایشگاه تخصصی
ج: طراحی و ساخت محله امید ( اولین نمونه سازی کامل تمدنی)

آخرین نظرات
پیوندهای روزانه