فقهِ نظام

مباحثِ مدرسه فقهی هدایت

فقهِ نظام

مباحثِ مدرسه فقهی هدایت

سلام خوش آمدید

بسم الله الرّحمن الرّحیم

ساختار مباحث الگوی جدید مدیریت روستا-که در مقایسه با ایده حکمروایی روستایی سازمان ملل و برای پشتیبانی فکری از گروه های جهادی و امامان روستا طراحی و تدوین شده است- شامل ۶ دسته بحث است:

در اولین سرفصل بحث، روش استنباط الگوی جدید مدیریت روستا -با تاکید بر قواعد اصولی "بیان مبتنی بر تأمل" و "بیان مبتنی بر مُکث" - تشریح می شود.

در سرفصل دوم به تبیین معنای حکمروایی روستایی و تفاوت آن با حکومت در روستا و انگیزه سازمان ملل در طرح این ایده و بیان معایب این مسئله می پردازیم.

تبیین "روابط انسانی در حوزه های سیزده گانه" به عنوان مفهوم اصلیِ "الگوی جدید مدیریت روستایی" بخش سوم مباحث این نظریه فقهی است. + تبیین روش تنظیم روابط انسانی

در بخش چهارم مباحث این نظریه، ارکان خمسه طراحی و ترمیم یک روستا  تشریح می شود. ارکانِ ۱- امامت و مدیریت، ۲- علم و آگاهی، ۳- مکاسب و تولید، ۴- تفریح و لذت های حلال و ۵- نیازهای روزمره، مبنای ترمیم و طراحی روستا از منظر الگوی پیشرفت اسلامی محسوب می شود.

در بخش پنجم مباحثِ الگوی جدید مدیریت روستا، به تشریح اقدامات اولیه برای طراحی و ترمیم روستا پرداخته می شود. در گام اول قوانین و مقررات معارض با ارکان خمسه را شناسایی و لغو می کنیم و در گام دیگر به تبیین الگوی جدید مدیریت روستا برای تصمیم گیران و اهالی روستا می پردازیم.

در بخش آخر این نظریه فقهی ، تفاوت دلالت (فقه اللغة) کلمات مرتبط با روستا را در کتاب و روایات بررسی می کنیم.  بررسی تفاوت معنائی اصطلاحاتِ مدینه قریه، بادیه، رُستاق، بلد و کُفور بخشی از مباحث این نظریه محسوب می شود.


حجت الاسلام علی کشوری (مدیر مدرسه فقهی هدایت)

نشست تخصصی تبیین الگوی جدید مدیریت روستا- سه شنبه ۱۱ آبان ۱۴۰۰

پردیسان قم - حسینیه مسجد حضرت فاطمه الزهراء



نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی

بسم اللّه الرّحمن الرّحیم: چهار برنامه مدرسه فقهی هدایت به شرح زیر است:
الف: معرفی سند جهانی اولویت های تمدنی ۱۲ گانه( جایگزین سند توسعه پایدار ۲۰۳۰)
الف: راه اندازی مدارس چابک تبلیغی در مساجد اعظم شهر
ب: معرفی دو فهرست مفهومی برای نظام سازی در قالب نمایشگاه تخصصی
ج: طراحی و ساخت محله امید ( اولین نمونه سازی کامل تمدنی)

آخرین نظرات
پیوندهای روزانه