فقهِ نظام

مباحثِ مدرسه فقهی هدایت

فقهِ نظام

مباحثِ مدرسه فقهی هدایت

سلام خوش آمدید

بسم الله الرّحمن الرّحیم

مقدمتاً باید عرض کنم که در فقاهت، طبقه بندی و تبویب بحث ها یک کار ضروری است و در فقاهت فعلی این کار را به نوعی سلیقه و ذوق فقیه می دانند. اما به نظر گاهی تبویب مباحث فقهی به صورت غلط و یا طرح مستقل یک بحث فقهی، باعث ارائه درک غلط از آن موضوع در اذهان می شود.

مصداق اتم این بحث، ارائه مستقل بحث پول در اسلام و طرح پول طلا به صورت تفکیک شده از سایر حوزه های فقهی مرتبط است. به عبارت ساده تر وقتی از پول طلا در تجارت و تبادل به صورت مستقل بحث می کنیم؛ این مانند این است که از بحث رکوع در صلاة به نحو مستقل بحث کنیم.

در نظریه پول غیر اعتباری، از پول دارای قید مالیَّت در فضای تبادل بحث می کنیم. و از تئوریزه کردن پول به صورت مستقل پرهیز داریم. اساسا تبادل و تجارت را دارای سه رکن درونی، سه رکن بیرونی و یک رکن غائی می دانیم. (هفت سرفصل اصلی)

تبادل و تجارت دارای سه رکن درونی ، ۱- شکل تبادل یا عقود تبادل، ۲- ارزشگذاری اختیاری افراد در تبادل یا تسعیر اختیاری و ۳- ابزار تبادل یا پول دارای قید مالیت است. اثر فنی هر سه رکن درونی تبادل، متعادل کردن شرایط خریدار و فروشنده است. 

تبادل و تجارت و بالتبع ابزار تبادل، از سه رکن بیرونی ۱- طبقه بندی فقهی مشاغل، ۲- الگوی تولید غیر متمرکز و ۳- الگوی تجارت مردمی متأثر می شود. تحقق ارکان بیرونی ثلاث، اصل تبادل را کماً و کیفاً متحول می کند و بالتبع جریان پول غیر اعتباری را در عینیت آسان تر می کند و در واقع تعادل در عرضه و تقاضا را برای جامعه به ارمغان می آورد.

تبادل و تجارت و بالتبع پول، دارای غایتی؛ تحت عنوان "سود ارتباطی" و "تنظیم روابط انسانی" هم می باشد. متأسفانه در مکاتب اقتصادی نهاد گرائی و نئوکینزی، غایت تجارت و تبادل در محدوده ایجاد ارزش افزوده محدود می شود و به همین دلیل ربا به عنوان تبادلی پرسود به رسمیت شناخته شده است؛ این در حالی است که ربا به اختلال شدید در روابط انسانی می انجامد.


حجت الاسلام علی کشوری (مدیر مدرسه فقهی هدایت) - معرفی سرفصل های دانش فقهی پول 

 یک شنبه ۱۸ مهر ۱۴۰۰ هجری - حوزه علمیه قم


مطالب مرتبط:

پول در اسلام مال است و نه اعتبار/ پول در اسلام مقَوِّم سود ارتباطی است....

در نظریه پول غیر اعتباری ۱۲ ملاحظه فقهی درباره پول وجود دارد!/ پدیده ناکارآمد بانک بر تعریف غلط از پول تکیه دارد.

پیشخوان: نظریه فقهی پول غیر اعتباری (بررسی و نقد سیاست های پولی و مالی کشور)

دوره مقدماتی فقه المکاسب پنج ساختار بحثی را شامل می شود/ تعریف پول از منظر اسلام در ساختار چهارم

تکرار: حجت الاسلام علی کشوری: پیشنهادهای روبنائی برای اصلاح نظام بانکی به سرنوشت قانون عملیات بانکی بدون ربا مبتلا می شود/ نظام بانکی کشور را بدون اصلاح تعریف پول نمی توانیم اصلاح کنیم

حجت الاسلام علی کشوری: تقریبا همه تعاریف اقتصاد مدرن با تعاریف اقتصاد اسلامی در تعارض است/ چرا در دانشگاه امام صادق علیه السلام کتاب منکیو تدریس می شود؟!

تبویب جدید فقه المکاسب: طبقه بندی فقهی مشاغل، ویژگی های الگوی تولید، ویژگی های بازار، تعریف پول، تسعیر اختیاری و تبیین اصل حاکم بر تجارت بین الملل


نظرات (۱)

  • علی نوجوان
  • سلام علیکم
    پذیرش پول اعتباری شرک در ربوبیت هست و بدعت حرامی هست که تمام احکام مالی و عبادی اسلام را بی اثر می کند .
    احکام عبادی مثل زکات نقدین و نمار که قبولی نماز مشروط به زکات هست .
    و احکام مالی مثل خرید و فروش و......
    و نهادهای فاسدی مثل بانک و بیمه و بورس از اینها آب می خورد
    یا رشد علوم انسانی غربی و طب یهودی و... همه با بدعت پول اعتباری زنده شده اند
    حتی شهرسازی غربی ریشه در پول اعتباری دارد .
    و .....
    ام الفساد دنیا پول اعتباری هست .

    ارسال نظر

    ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
    شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
    <b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
    تجدید کد امنیتی

    بسم اللّه الرّحمن الرّحیم: چهار برنامه مدرسه فقهی هدایت به شرح زیر است:
    الف: معرفی سند جهانی اولویت های تمدنی ۱۲ گانه( جایگزین سند توسعه پایدار ۲۰۳۰)
    الف: راه اندازی مدارس چابک تبلیغی در مساجد اعظم شهر
    ب: معرفی دو فهرست مفهومی برای نظام سازی در قالب نمایشگاه تخصصی
    ج: طراحی و ساخت محله امید ( اولین نمونه سازی کامل تمدنی)

    آخرین نظرات
    پیوندهای روزانه