فقهِ نظام

مباحثِ مدرسه فقهی هدایت

فقهِ نظام

مباحثِ مدرسه فقهی هدایت

سلام خوش آمدید

بسم الله الرحمن الرحیم 

بیان فایده و اقسام پرسش های فقه هدایت

در مواجهه با تمدن استکباری مدرنیته و به غرض تبیین مفاهیم راه گشای فقهی در تنظیم روابط انسانی در حوزه های سیزده گانه ی: ۱- رابطه انسان با امام، ۲- رابطه انسان با معلم، ۳- رابطه انسان با خانواده، ۴-رابطه انسان با همسایه، ۵- رابطه انسان با دوست، ۶- رابطه انسان با دشمن، ۷- رابطه انسان با طرف کسب، ۸- رابطه انسان با شریک شغلی، ۹- رابطه انسان با فقیر، ۱۰- رابطه انسان با یتیم، ۱۱- رابطه انسان با ابن سبیل، ۱۲- رابطه انسان با همسفر و ۱۳-رابطه انسان با مهمان (تنظیم روابط انسانی؛ مبنای جامعه شناسی فقه است)؛ حدود ۴۰۰ پرسش فقهی را در چهار حوزه الف- توصیف فقهی اشیاء (فقه الخلق)، ب-  توصیف ابعاد قدر (فقه التقدیر)، ج- توصیف فقهی نظام و د- توصیف فقهی اسباب باطنی عالم (فقه علوم غریبه) طراحی و مطرح می کنیم. 


بیان پرسش های مرتبط با نظام سازی؛ اولویت دار ترین پرسش های فقه هدایت 

اولین نوع [١] از پرسش های فقهی به دنبال مواجهه با ایده های معیوب مدرنیته در حوزه سیاسی و طراحی سیستم های حکومتی است.  بخشی از این پرسش ها به قرار زیر است. ۱- چگونه میان نظم اجتماعی و اختیار انسان ها جمع کنیم؟ (پرسش اصلی نظریه فقهی الگوی ساخت)، ۲- تأثیر مفهوم هدایت در جامعه پردازی و تنظیم روابط انسانی را توضیح دهید؟ (پرسش اصلی نظریه فقهی هدایت نظامات ذهنی)، ۳- زیرساخت های هدایت کدام موضوعات هستند؟ (پرسش اصلی نظریه فقهی پردازش موضوعات جهت ساز)، ۴- چگونه و بر اساس چه مفهومی عدم توازن ها و معضلاتِ یک مجموعه انسانی را تشخیص دهیم؟ (پرسش اصلی نظریه فقهی هسته های توازن)، ۵- پیدایش جرم و پیشگیری از جرم وابسته به چه عواملی است؟ (پرسش اصلی نظریه پیشگیری بنیادین اسلامی از جرم)، ۶- تأثیر نظم اجتماعی بر تقویت خانواده چیست؟ (پرسش اصلی نظریه بهبود مستمر فضای حاکم بر خانواده)، ۷- حکومت برای ساخت نگرش های افراد چارچوب گذاری کند یا برای کنترل رفتار افراد؟ (پرسش اصلی الگوی تقنین اسلامی)، ۸- تعریف فقهی محله (محل زندگی خانواده ) کدام است؟ (پرسش اصلی نظریه فقهی مدیریت شهری محله محور)، ۹- فوائد و چگونگی مدیریت تحصیل توسط طلبه و دانشجو کدام است؟ (پرسش اصلی نظریه فقهی تحصیل اختیاری)، ۱۰- تعریف علم از منظر پیامبران چیست؟ (پرسش اصلی نظریه فقهی سلطان)، ۱۱- مفهوم اصلی و ساختار طبقه بندی فقهی علوم چیست؟ (پرسش اصلی طبقه بندی فقهی از علم)، ۱۲- تعریف و ساختار شاخصه های ارزیابی پیشرفت کدام است؟ (پرسش اصلی نظریه فقهی فرقان)، ۱۳- چگونه یک پرسش رایج غلط را تنقیح کنیم؟ (پرسش اصلی نظریه فقهی تبیین)، ۱۴- بر اساس کدام مفهوم فقهی مسئله خطرناک تراریخته را تنقیح کردیم؟ (پرسش اصلی برنامه تراریخته)، ۱۵- بر اساس کدام مفهوم فقهی تعریف غلطِ مدیریت فرهنگی را تنقیح کردیم؟ (پرسش اصلی برنامه مدیریت فرهنگی)، ۱۶- بر اساس کدام مفهوم فقهی تعریف غلط از پول را تنقیح می کنیم؟ (پرسش اصلی برنامه پول)، ۱۷- تعریف، تصویر و تصمیم فقهی در محرومیت زدائی چیست؟ (پرسش اصلی نظریه فقهی تَعَرُّف)، ۱۸- شاخصه های اصلی تنظیم کسب و کار کشور کدام است؟ (پرسش اصلی استراتژی فقهی تولید و صنعت)، ۱۹- چرا از نقش نظام مقایسه در نگهبانی از امت اسلامی غافل هستیم؟ (پرسش اصلی الگوی جدید نگهبانی از نظام)، ۲۰- چگونه نقش خانواده در تعلیم و تربیت را ارتقاء دهیم؟ (پرسش اصلی نظریه فقهی آموزش و پروش آینده)، ۲۱- ارزش های خبری با نگاه فقه کدام است؟ (پرسش اصلی الگوی تنظیم و انتشار خبر) ، ۲۲- چگونه تجارت را عمومی کنیم؟ (پرسش اصلی نظریه فقهی بازارهای موقت) و...

بیان پرسش های مرتبط با تبیین ویژگی های عمومی و اختصاصی اشیاء (پرسش های فقه الخلق)

دومین نوع از پرسش های فقه هدایت به مقایسه با توصیف های محدود فلسفه صدرائی از وجود و مواجهه با توصیف های عنصر پایه -با روش تحقیق پوزیتویستی- از اشیاء می پردازد. خاصیت های نهائی اشیاء کدام است؟ در مقایسه با تبیین ویژگی های عناصر در جدول تناوبی عناصر (پرسش اصلی جدول فقهی تسخیر) یکی از مهمترین پرسش های فقه الخلق است.

بیان پرسش های مرتبط با تبیین مفهوم قدر (پرسش های فقه التقدیر)

سومین نوع از پرسش های فقه هدایت به واکاوی مفهوم تقدیر (مهترین ویژگی مخلوقات الهی) اختصاص دارد. پرداختن به این پرسش ها را به معنای مواجهه با روش های غلط رفع فقر در عرفان نظری و توسعه غربی می دانیم. پرسشِ زمان های رفع فقر و توزیع رزق را تشریح کنید؟ در مقایسه با تعریف صدرائی از زمان و تعریف آلبرت اَینشتَین از زمان (پرسش اصلی نظریه فقهی وقت و ساعت)، یکی از مهمترین پرسش های فقه التقدیر است.

بیان پرسش های مرتبط با تبیین مفهوم اسباب باطنی عالم (پرسش های فقه علوم غریبه)

چهارمین نوع از پرسش های فقه هدایت به تبیین پرسش های مرتبط با اسباب باطنی عالم و چگونگی استفاده از آنها برای حل مشکلات مؤمنین - در مواجهه با جدول سحر یهود- می پردازد. برخی از این پرسش های خوب به شرح زیر است: ۱- مفهوم سببیت در اشیاء چیست؟ و در عالم چند نوع سبب جاری است؟ (پرسش اصلی فقه علوم غریبه)، ۲- ارتباط فهم سببیت اشیاء و مفهوم قرآنی اذن چیست؟ (پرسش اصلی نظریه فقهی شفاعت) و ۳- جایگاه علوم غریبه در مرحله قبل از ظهور ولی عصر ارواحنا فداه و مرحله زمانی و مکانی بعد از ظهور ولی عصر ارواحنا فداه چه تفاوتی دارد؟ (افق نمائی برای علوم فقهی غریبه)

رسالت مدرسه علمیه هدایت

شایان ذکر است که با توجه به بروز حداکثری ناکارآمدی های مفاهیم پوزیتویستی در سطح جهانی و ملی و همچنین کلی گوئی های دیدگاه های فلسفی در نظام سازی، در مدرسه علمیه هدایت بر اساس دعوت برخی از روایات مانند: ۱- : ما مِن شَی‏ءٍ إلّا وفیهِ کِتابٌ أو سُنَّةٌ. (حمّاد از امام صادق علیه السلام - الکافی، جلد ۱) و لَیسَ مِن شَی‏ءٍ إلّا فِی الکِتابِ تِبیانُهُ. ( محمد بن حمران از امام صادق علیه السلام - المحاسن جلد ۱)، کُلُّ شَی‏ءٍ مَردودٌ إلَى الکِتابِ وَالسُّنَّةِ وکُلُّ حَدیثٍ لا یُوافِقُ کِتابَ اللَّهِ فَهُوَ زُخرُفٌ .(أیّوب بن الحرّ از امام صادق علیه السلام - الکافی  جلد ۱) طبقه بندی جدیدی از علم را بر اساس استنطاق از وحی پایه گذاری کرده ایم. قواعد اصولی استنطاق و استنباط در مکتب فقهی هدایت شامل: ۱- "بیان مبتنی بر ظرفیت"،  ۲-"بیان مبتنی بر تأمل"، ۳- "بیان مبتنی بر مُکث"، ۴-"بیان مبتنی بر مقایسه"،۵- "بیان مبتنی بر رفق"، ۶- "بیان مبتنی بر منزلت"، ۷-"بیان مبتنی بر انفتاح"، ۸- "بیان مبتنی بر سیاق" و ۹- "بیان مبتنی بر کَمّ" است.


علی کشوری؛ مدیر مدرسه علمیه هدایت

۲۷ جمادی الثانی ۱۴۴۲ هجری قمری- مصادف با ۲۲ بهمن ۱۳۹۹ 

 قم؛ مرکز علوم اهل بیت علیهم السلام


[۱]. طبقه بندی مباحث بر اساس قاعده بیان مبتنی بر ظرفیت صورت گرفته است.

مطالب مرتبط:

پرسش های معاصر

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی

بسم اللّه الرّحمن الرّحیم: چهار برنامه مدرسه فقهی هدایت به شرح زیر است:
الف: معرفی سند جهانی اولویت های تمدنی ۱۲ گانه( جایگزین سند توسعه پایدار ۲۰۳۰)
الف: راه اندازی مدارس چابک تبلیغی در مساجد اعظم شهر
ب: معرفی دو فهرست مفهومی برای نظام سازی در قالب نمایشگاه تخصصی
ج: طراحی و ساخت محله امید ( اولین نمونه سازی کامل تمدنی)

آخرین نظرات
پیوندهای روزانه