بسم الله الرحمن الرحیم
در مباحثات رجالی فقه هدایت (نظریه وثوق صدور به معنای تکاملی) ۱۴ دسته بحث وجود دارد؛ که قبلاً به برخی از آنها اشاره کرده ام. یکی از مباحث مهم این نظریه ارائه یک طبقه بندی جدید از حدیث از حیث صدور است. به عبارت بهتر چون در نظریه وثوق صدور به معنای تکاملی، لغت افتتاح صدور را سند نمی دانیم و "ایفای نقش یک حدیث در فرآیند هدایت" را لغت افتتاح می دانیم؛ بالتبع تغییر در لغت افتتاح ، تقسیم بندی احادیث هم از حیث صدور تحول می یابد.
به عبارت بهتر در مشهورات مباحثات رجالی موجود، حدیث را از سه حیث ۱- سند حدیث (مانند: خبر واحد، خبرمُسْتَفیض، خبرغریب، خبر متواتر، اقسام خبر صحیح ، اقسام خبر حَسَن، موثوق و...)،۲- متن حدیث (مانند: نَصّ، ظاهر، مُطلَق و مُقَید، عام و خاص، مُجْمَل و مُبَین، حدیث قدسی، شاذ و...) و۳- عمل به حدیث (مانند: حجت، مقبول، ناسخ، منسوخ و...) طبقه بندی می کنند.
اما در نظریه وثوق صدور به معنای تکاملی ۸ نوع طبقه بندی جدید از حدیث ارائه نموده ایم ؛که اساس این طبقه بندی نوع صدور حدیث و تفاوت نقش حدیث در تحقق فرآیند هدایت است. به عنوان مثال حدیث از حیث ترتیب بیان به سه دسته حدیثِ ۱- احادیث ثبتی، ۲- احادیث تحلیلی و ۳- احادیث پردازشی تقسیم می شوند. بر جسته سازی این نوع تقسیم بندی حدیثی، سطح تفاهم حدیث را با عرف های تخاطب در اعصار مختلف ارتقاء می دهد و زمینه ساز کشف معقولیت وحی از حیث تبویب است.
به فضل الهی در نشست آتی تبیین نظریه وثوق صدور به معنای تکاملی ۷ نوع تقسیم حدیثی دیگر را تبیین خواهیم نمود.
حجت الاسلام علی کشوری
تبیین ساختار جدید طبقه بندی احادیث در نظریه وثوق صدور به معنای تکاملی
دوشنبه ۱۵ دی ماه ۱۳۹۹- قم مبارک