فقهِ نظام

مباحثِ مدرسه فقهی هدایت

فقهِ نظام

مباحثِ مدرسه فقهی هدایت

سلام خوش آمدید


بسم الله الرحمن الرحیم

ساختار گفتگوهای فقهی الگوی پیشرفت اسلامی در دوران پردازش سه بخش عمده دارد. هدف اصلی این گفتگوها ارتقاء سطح استضائه به علم وحیانی امام علیه السلام است.

بخش اول گفتگوهای فقهی ما به تبیین چگونگی جانمائی و طبقه بندی علوم می پردازد. در این بخش سه دسته بحثِ شامل: ۱- جدول تسخیر، ۲- جدول تسبیح و ۳- جدول تنظیم را تشریح خواهیم کرد. (جانمائی حجیت محور)

در جدول فقهی تسخیر چیستی سببیت اشیاء را استظهاری مباحثه و درایه می کنیم. بخشی از فرآیند درایه در آیات و روایات این بخش مقایسه حیث سببیت اشیاء و امور با  خاصیت بیان شده برای عناصر در جدول تناوبی عناصر (جدول مندلیف) است. تبیین فقهی حیث سببیت اشیاء و امور را زمینه ساز فهم آیه شریفه أَلَمْ تَرَوْا أَنَّ اللَّهَ سَخَّرَ لَکُمْ مَا فِی السَّمَاوَاتِ وَمَا فِی الْأَرْضِ وَأَسْبَغَ عَلَیْکُمْ نِعَمَهُ ظَاهِرَةً وَبَاطِنَةً ۗ وَمِنَ النَّاسِ مَنْ یُجَادِلُ فِی اللَّهِ بِغَیْرِ عِلْمٍ وَلَا هُدًى وَلَا کِتَابٍ مُنِیرٍ (لقمان ۲۰) می دانیم.

در جدول تسبیح به تشریح نقش تقدیر و سنت های الهی در نظام سازی می پردازیم. فهم تسبیح را کلید توسعه کمی و کیفی تقدیر می دانیم و در این جدول به تبیین انواع تسبیح- مبتنی بر قاعده اصولی بیان مبتنی بر سیاق- می پردازیم. تبیین معنای استغفار و معنای صلوات و ارتباط آنها با تسبیح بخشهای دیگری از مباحثات نورانی جدول تسبیح است.

در مباحثات کاربردی جدول تنظیم، به تشریح ارکان نظام سازی فقهی (ارکان فقه نظام) می پردازیم. امامت، علم، مکاسب، عبرت، بیان، فرقان، تزکیه، نظم و نفی سبیل نه رکن نظام اجتماعی است؛ که چگونگی برنامه ریزی برای تحقق آنها را در جدول تنظیم تشریح می کنیم.

 بخش دوم گفتگوها به تبیین فرآیندهای ارتقاء تفقه اختصاص دارد. (مدرسه هدایت ) در این بخش در مقابل جریان نشست دوره ای اساتید-که علاقه ای به تکامل تفقه ندارد- پرسش هائی را در سه حوزه اصول فقه، رجال و موضوع شناسی مطرح خواهیم نمود. همچنین در مباحثات این بخش دوره های آموزشی را برای علاقه مندان به گفتگوهای فقهی برگزار می کنیم. مباحثات این بخش بر اساس قاعده اصولی بیان مبتنی بر ظرفیت ارائه می گردد. (جانمائی ظرفیت بنیان)

در بخش سوم گفتگوها به تبیین چگونگی ساخت یک مرکز تصمیم سازی فقهی به جای سازمان برنامه و بودجه مُقلد غرب و اسناد بین المللی می پردازیم. پرسش های این بخش در حوزه مبانی نظری، ساختار طراحی و احکام برنامه و بودجه، سازمان ناکارآمد برنامه و بودجه را به چالش می کشد. هدف اصلی مرکز تصمیم سازی فقهی، تصمیم سازی برای طراحی و ساخت محله اسلامی است.(جانمائی تحقق پایه)

حجت الاسلام علی کشوری - تبیین پرسش های اصلی نظام سازی فقهی- پنج شنبه اربعین ۱۴۴۲ - قم

نظرات (۱)

اجرتان با خدا.
حدود چهل سال است منتظر طرح این مباحث در حوزه و دانشگاه هستم.
حال که بدلایل متعدد، شما ابتدا به (اقامه امر از بخشی از حوزه) قیام فرموده اید از فرهیختگان همراه در بخشی از دانشگاه (بالاخص معمرین) که نظرات تان را می فهمند و بدلیل فطرت پاک همراهی تان خواهند کرد غافل نشوید. کسانی که سالها راه های بی نتیجه و سراب گونه را طی کرده اند تشنه تر و بدلیل از دست رفتن فرصت های فردی و اجتماعی و ملی شان حریص ترند.
پس آنها را هم از جمله عشیرتکم الاقربین محسوب فرموده و بدلیل تفاوت لباس یا ادبیات گفتگو در فاصله گذاری ( که این روزها مرسوم شده) قرار ندهید.
امید آنکه شیب و شتاب جاانداختن کلمه حق افزون و تمتع از ثمرات این قیام مبارک برای مردم معجل گردد. ارادتمند ف ن آ
09153151796

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی

بسم اللّه الرّحمن الرّحیم: چهار برنامه مدرسه فقهی هدایت به شرح زیر است:
الف: معرفی سند جهانی اولویت های تمدنی ۱۲ گانه( جایگزین سند توسعه پایدار ۲۰۳۰)
الف: راه اندازی مدارس چابک تبلیغی در مساجد اعظم شهر
ب: معرفی دو فهرست مفهومی برای نظام سازی در قالب نمایشگاه تخصصی
ج: طراحی و ساخت محله امید ( اولین نمونه سازی کامل تمدنی)

آخرین نظرات
پیوندهای روزانه