فقهِ نظام

مباحثِ مدرسه فقهی هدایت

فقهِ نظام

مباحثِ مدرسه فقهی هدایت

سلام خوش آمدید

بسم الله الرحمن الرحیم

حجت الاسلام استاد محمد جواد علوی بروجردی

سلام علیکم

مصاحبه اخیرتان با یک رسانه و دفاع عجیب شما از اقتصاد سرمایه داری، باعث گردید تا خیل طرفداران تحول در حوزه های علمیه پرسش های فراوانی را از جنابعالی و نشست دوره ای اساتید بپرسند. اضافه بر پرسش های فنی علماء و فضلای تحول خواه حوزه، دو پرسش دیگر را برای بررسی بیشتر مطرح می کنم. توفیق برخورد عالمانه با این سوالات را برای شما مسئلت دارم.

پرسش اول اینکه: از تاثیر پذیری برخی فقهاء و جریانهای حوزوی از ایده های مارکسیستی سخن گفته اید. -بر فرض پذیرش ادعای شما- چرا از تاثیر پذیری برخی شخصیت های حوزوی مانند مرحوم حجت الاسلام هاشمی رفسنجانی و خودتان از نظام سرمایه داری سخنی به میان نمی آورید؟! 

 باز خوانی حوادث تاریخی باید مبتنی بر روش و متکی به استنادات دقیق باشد. با برجسته سازی برخی ارجاعات تاریخی و نادیده گرفتن برخی ارجاعات دیگر، تحلیلی دقیق از  شخصیت ها و حوادث نخواهید داشت. برای تصحیح این نوع از تحلیل های تاریخی، الگوی فقهی روایت را پیشنهاد داده ایم؛ که می توانید از آن در تحلیل حوادث دهه های ۲۰ و ۳۰ شمسی- که دوران بروز جدی تر تفکرات کمونیستی در ایران است-  و تحلیل تاریخ انقلاب اسلامی بهره ببرید. 

همانطور که می دانید نظام کارشناسی کشور در دهه اول انقلاب اسلامی رویکردهای سوسیالیستی داشته و از دهه دوم انقلاب اسلامی هم باتدبیر مرحوم هاشمی رویکردهای سرمایه داری را مکرراً تا امروز اجرائی نموده است. سازمان برنامه و بودجه تاکنون نسبت به شعار اصلی انقلاب مبنی بر نفی کارآمدی شرق و غرب در اداره جامعه، بی تفاوت و نافهم باقی مانده است و البته راه علاج تذبذب این سازمان میان مکاتب مختلف اقتصادی توجه جدی حوزه های علمیه و دروس خارج فقه به الگوی پیشرفت اسلامی است؛ که در این مورد هم جنابعالی و نشست دوره ای اساتید کارنامه موفقی ندارید.

در پایان مباحث این بخش، سخن جنابعالی در مذمت گرایش به دیدگاه های کمونیستی را با مذمت گرایش به دیدگاه های اقتصاد آزاد تکمیل می کنم؛ اساساً  همه اجتهاد های مبتنی بر پیش فرضهای غربی و شرقی و عرفی و مصلحتی و... مذموم و فاقد حجیت است.

پرسش دوم آنکه: به چه دلیل فقدان یا کمبود نص درباره برخی مسائل مانند تورم، رشد اقتصادی، جراحی و ... را دلیلی بر عدم ورود اسلام به اقتصاد، طب و...  تلقی کرده اید؟ مگر نمی دانید برای حل یک مسئله گاهی چند راه حل وجود دارد و در این میان باید راه حلی را انتخاب کرد که ریشه یابی دقیق تری از معضلات ارائه می کند.

به عنوان مثال راه حل فقهی مسئله تورم، پذیرش پول غیر اعتباری و دارای مالیِّت است و لازم نیست شارع با الگوهای ناکارآمدی مانند اعمال سیاست های انقباضی بر طرف تقاضا و محدود کردن تقاضای کل برای علاج تورم برنامه ریزی کند. توضیح بیشتر اینکه: بخش اعظمِ تورم فعلی محصول خلق پول اعتباری و معادله نشر اسکناس و معادله تعیین نرخ برای ارز واسط است و با تغییر تعریف پول از پول اعتباری به پول دارای مالیّت، این نوع از تورم حذف می شود. در بخش تکمیلی هم روایات و آیات مرتبط با احتکار، کم فروشی، انصاف، اقاله، خیار، ربح و...  ابزارهائی کارآمد برای رهائی از  تورم ناشی از حرص محسوب می شوند.(رجوع شود به الگوی فقهی مدیریت تورم)

همچنین کارکرد ترکیبی روایات و آیات مرتبط با اصل مترقی "عمومی شدن تجارت" و روایات و آیات مرتبط با "طبقه بندی فقهی مشاغل" زیر ساختی بی بدیل برای رشد اقتصادی می سازند؛ که البته معایبِ معادلات سرمایه داری برای ایجاد رشد اقتصادی را هم ندارند. معادلات مرتبط با رشد اقتصادی در نظام کثیف سرمایه داری، رشد ناشی از تولید فحشاء، ترور، خبائث و... ‌را در جدول رشد اقتصادی محاسبه و تشویق می کند و در مسئله توزیع سود هم از ایجاد عدالت عاجز می شود!

درباره طب مظلوم اسلامی هم به اطلاع جنابعالی می رسانم که این طب در سه بخش درمان، پیشگیری و تولید دارو دارای مزیت های غیر قابل انکار در رقابت با طب سلولی و ناکارآمد موجود است. این طب در بخش درمان بیماری های کثیر الابتلاء عصر مدرنیته مانند:  بیماری های غیر واگیر با اولویت بیماری های قلبی و عروقی خصوصاً فشار خون و دیابت، بیماریهای عفونی مانند: ایدز، سل، وبا، هپاتیت، بیماریهای مقاربتی، بیماریهای روحی مانند: افسردگی، جنون، بیماری های ماورائی و سوء تغذیه کودکان و مادران و الگوی غلط انعقاد نطفه، دارای راه حل های مجرب، آزموده و موثر است.

همچنین در بخش پیشگیری از بیماری ساختار نه بخشی طب اسلامی برای پیشگیری از بیماری قابل مقایسه و رقابت با ساختار سه بخشی پیشگیری از بیماری در فصل سوم سند توسعه پایدار ۲۰۳۰ است. (رجوع شود به نظریه فقهی پیشگیری ساختاری از بیماری) این طب کارآمد در بخش تولید دارو هم با تغییر تعریف دارو و میکروب، داروهای ارزانتر و موثرتری تولید می کند. پیشنهاد همیشگی ما درباره اثبات کارآمدی درمانهای طب اسلامی اجرای طرح لقمان است. در این طرح با رعایت اصل شرعی اختیاری بودن انتخاب طبیب، کارکرد نسخه های طب اسلامی درباره بیماری های کثیرالابتلاء با کارکرد نسخه های مکاتب دیگر طبی -در یک دوره زمانی مشخص- مقایسه و همه اطلاعات بالینی و غیر بالینی آن ثبت می گردد.

در پایان، پیشنهاد می کنم اجازه دهید الگوی تنقیح سوال و موضوع - پیشنهادی مدرسه هدایت- را برای شاگردان شما تشریح کنم؛  تا الگوی موضوع شناسی در مواجهه با موضوعات مدرنیته ارتقائی روشمند و قابل تفاهم یابد. امیدوارم گفتگوهای فقهیِ عمیق و جدی با جنابعالی و سایر فضلای نشست دوره ای اساتید ادامه یابد. خیرخواهی حقیر را بپذیرید.

علی کشوری ؛ مدیر مدرسه هدایت

سه شنبه ۱۵ مهرماه ۱۳۹۹ - حوزه علمیه قم


مطالب مرتبط:

نامه اول حجت الاسلام علی کشوری به حجت الاسلام استاد علوی بروجردی

نامه حجت الاسلام علی کشوری به حجت الاسلام موسوی خوئینی ها


نظرات (۱)

  • سید احمد ماجدی زاده
  • سلام
    دو پیشنهاد
    1-حتما یک اپلیکشن اندرویدی برای پیگیری مباحث طراحی کنید. برای مطالعه و پیگیری مراجعه دائم به سایت ها و حتی شبکه های اجتماعی به دلیل کثرت زیاد کانال ها سخت و دشوار است.
    2-به نظر آقای کشوری یک نامه هم باید برای آقای زائری بنویسد که در توئیتی گفته بود مراجع تقلید باید با بازخوانی اسلام سنتی آن را طوری تفسیر کنند که با لیبرال دموکراسی سازگار باشد. این حرف به مراتب خطرناک تر از سخنان آیت الله بروجردی است.
    منبع:
    محمدرضا زائری
    @MorzaeriZaeri
    ·
    ۲۱ اکتبر
    ساختارهای بنیادین ارتباط روحانیت و مردم دچار شکست اساسی شده، اگر حوزه نتواند قرائت سنتی از اسلام را بازخوانی کند و نسخه ای بومی و درست از لیبرال دموکراسی -که معقول و شدنی است و هیچ منافاتی هم با اصول و مبانی ندارد- بسازد، کارکردهای خود را در سالهای پیش رو به کلی از دست خواهد داد.
    https://twitter.com/MorzaeriZaeri/status/1318880232619769856


    با تشکر
    پاسخ:
    سلام و تشکر

    ارسال نظر

    ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
    شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
    <b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
    تجدید کد امنیتی

    بسم اللّه الرّحمن الرّحیم: چهار برنامه مدرسه فقهی هدایت به شرح زیر است:
    الف: معرفی سند جهانی اولویت های تمدنی ۱۲ گانه( جایگزین سند توسعه پایدار ۲۰۳۰)
    الف: راه اندازی مدارس چابک تبلیغی در مساجد اعظم شهر
    ب: معرفی دو فهرست مفهومی برای نظام سازی در قالب نمایشگاه تخصصی
    ج: طراحی و ساخت محله امید ( اولین نمونه سازی کامل تمدنی)

    آخرین نظرات
    پیوندهای روزانه