فقهِ نظام

مباحثِ مدرسه فقهی هدایت

فقهِ نظام

مباحثِ مدرسه فقهی هدایت

سلام خوش آمدید


   بسم الله الرحمن الرحیم

در فقه البیان مفهوم جمع ادله را از اختصاص به موارد تعارض به جمع های جدید با کارکردهای جدید ارتقاء داده ایم. با همه اشکالات خُردی که به مباحث اصولی باب تعادل و تراجیح -مانند انتزاعی بودن- وارد است؛ ولی مهمترین اشکال به مباحثات این باب؛ محدود بودن مسئله جمع ادله در فرض تعارض ادله است. فقهای فعلی زمانی به فکر جمع میان ادله می افتند؛ که تعارضی میان ادله احساس کنند!

آیا با انگیزه های دیگری نمی توان به مفهوم جمع میان ادله فکر کرد؟ به عنوان مثال یکی از انگیزه های جمع ادله می تواند مسئله مهم تحریک فکر و ارائه تحلیل نظام مند از ادبیات وحی باشد. البته باید توجه کرد؛ که ساختار پیشنهادی برای جمع بین ادله در فضای تحریک فکر، خودش باید استظهاری و حجیت یافته باشد و نباید از ساختارهای عرفی و خود بنیاد برای تولید چنین جمع هائی از ادله استفاده کرد. به عبارت روشن تر قالب های جمع ادله در فرض جدید را باید فقهاً اثبات و به کارگیری کرد.

به فضل الهی در ساختار مباحثات فقه البیان ۹ دسته قاعده برای جمع میان ادله پیشنهاد داده ایم؛ که به معنای انقلاب در مباحثات باب تعادل و تراجیح است و سطح اقناع و تفاهم فقه را ارتقاء می دهد. جمع در ساختار منزلت، جمع در ساختار انفتاح، جمع در ساختار ظرفیت، جمع در ساخت رفق، جمع در ساختار مُکث، جمع در ساختار تامل و.... بخش هائی از ساختارهای جدید جمع است.


حجت الاسلام علی کشوری- پنج شنبه ۲۴ بهمن ۱۳۹۸ - قم مبارک


پ ن : روشهای اهل حدیث برای جمع ادله به سختی قابل آموزش است و پیشرفته ترین مباحثات جمع بین ادله در کتاب های اصولی فعلی هم، به ارائه ساختاری جدید از علت وقوع تعارض میان ادله پرداخته است.

نظرات (۵)

  • علی وفایی دوست
  • به محتواهاتون نیاز داریم چگونه ارتباط بگیریم
    پاسخ:
    سلام
    در حاشیه نشست های تخصصی الگوی پیشرفت اسلامی با کارشناسان ما صحبت کنید
    سلام علیکم
    به توضیحات بیشتری نیاز دارم، case study قابل دسترسی وجود دارد؟
    از طریق ایمیل مطالب تکمیلی برای پژوهش را در صورت امکان ارسال کنید
    پاسخ:
    سلام
    برای انتقال مفاهیم الگوی پیشرفت اسلامی، موظف به رعایت الگوی نشر دانش -مطرح شده در- فقه هدایت هستیم. این الگوی خاص و دقیق فرآیند تفکر مخاطبان محترم درباره محتوای تولید شده در حوزه علمیه قم را تضمین می کند و دارای شش مرحله ۱- حُسن الانتحاب، ۲-حُسن الاستماع، ۳-تضارب، ۴-کتابت، ۵- نظام مقایسه و ۶- حُسن السوال می باشد....با تشکر و امتنان
    سلام علیکم
    جلسات مربوط به الگوی تخصیص تکنولوژی از کدام قسمت سایت قابل دسترسی است؟
    بنده رشته مدیریت تکنولوژی میخوانم و با مباحث الگو آشنایی اجمالی دارم .
    با تشکر
    پاسخ:
    سلام
    در الگوی تخصیص تکنولوژی اثر یک تکنولوژی بر گسستگی یا پیوستگی روابط انسانی سنجیده می شود و معیار گزینش تکنولوژی این موضوع مهم است. در مدل بررسی فقه هدایت در تخصیص تکنولوژی ها ، اثر یک  تکنولوژی بر نه محور، ۱- امامت، ۲-علم، ۳-نفی سبیل، ۴-مکاسب حلال، ۵- نظم اختیاری، ۶-عبرت، ۷- فرقان(ارزیابی انسان محور)، ۸-تزکیه و ۹- بیان سنجیده می شود.
    با سلام
    کتاب فقه المکاسب استاد کشوری از کجا خریداری کنیم؟ با تشکر
    پاسخ:
    سلام 
    به زودی فایل pd  آن در کانال الگوی پیشرفت اسلامی( پیام رسان ایتا) منتشر می شود
    سلام چطوری با ح ا کشوری مکالمه کنم؟
    پاسخ:
    سلام و ادب
    09196142541

    ارسال نظر

    ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
    شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
    <b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
    تجدید کد امنیتی

    بسم اللّه الرّحمن الرّحیم: چهار برنامه مدرسه فقهی هدایت به شرح زیر است:
    الف: معرفی سند جهانی اولویت های تمدنی ۱۲ گانه( جایگزین سند توسعه پایدار ۲۰۳۰)
    الف: راه اندازی مدارس چابک تبلیغی در مساجد اعظم شهر
    ب: معرفی دو فهرست مفهومی برای نظام سازی در قالب نمایشگاه تخصصی
    ج: طراحی و ساخت محله امید ( اولین نمونه سازی کامل تمدنی)

    آخرین نظرات
    پیوندهای روزانه