فقهِ نظام

مباحثِ مدرسه فقهی هدایت

فقهِ نظام

مباحثِ مدرسه فقهی هدایت

سلام خوش آمدید

بسم الله الرحمن الرحیم

به فضل الهی نشست تخصصی تبیین "نظریه پیشگیری ساختاری از بیماری" روز سه شنبه ۱۵ مرداد ۱۳۹۸ از ساعت ۱۷ در محل سالن اجتماعات دفتر تبلیغات حوزه علمیه قم برگزار می گردد.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی نقشه راه در این نشست تخصصی، ساختار نظریه فقهی پیشگیری ساختاری از بیماری شامل: تعریف حیات، تعریف پیشگیری و تعریف نسخه توسط حجت الاسلام علی کشوری؛ دبیر شورای راهبردی الگوی پیشرفت اسلامی تبیین می گردد.

شایان ذکر است که "نظریه پیشگیری ساختاری از بیماری" نظریه بخش سلامت نقشه الگوی پیشرفت اسلامی محسوب می شود و چارچوب ارائه آن الگوی ساخت(شامل: تعریف، تصویر و تصمیم) است. انتهای پیام

نظرات (۲)

سلام علیکم
سئوال: طب اسلامی یعنی چه؟ آیا منظور از طب اسلامی، مطالبی است که دانشمندان مسلمان مانند ابن سینا و امثال آن در کتاب‌های خود از جمله کتاب «قانون» بیان کرده است؟ اگر منظور این باشد، آیا صِرف اینکه یک دانشمند مسلمان مطالبی را که مربوط به جسم انسان می‎شود، اسلامی خواند؟ آیا مطالب ابن سینا و امثال آن، برگرفته از منابع و آموزه‎های دین اسلام مانند آیات و احادیث است؟ یا براساس تجربیات انسان‎های پیش از او و تجربیات ملل و مردمان گوناگون؟ و در یک کلام براساس آزمون و خطاء؟
یا منظور از طب اسلامی، استخراج و استنباط دستورات و نسخه‎هایی پزشکی از آیات و روایات است؟ اولا روایات مورد استناد از لحاظ سندی، چطوره؟ ثانیاً مگر، پیامبران و ائمه طبیب بودند و رسالت آنها طبابت جسم افراد بود؟ به بیان دیگر، آیا برخی دستورات پیامبران و معصومین که جنبۀ طبی دارد، بر فرض صحت سند، آیا جنبۀ دستور و حکم الهی دارد یا براساس تجربۀ خود پیامبر (ص) یا معصوم (ع) به عنوان یک «انسان بما هو انسان» بوده است که امکان خطا و اشتباه در آن است و منشأ الهی ندارد؟ تاریخ زندگی پیامبر (ص) و معصومین (علیهم)، منشأ الهی بودن این دستوارت را رد می‎کند، و نشان می‎دهد که تنها برخاسته از تجربیات خود آنها یا تجربیات گذشتگان و انسان‎های معاصر آن زمان بوده است.
به هر صورت برای من، معنی و مفهوم «طب اسلامی» روشن نیست. به نظر می‌رسد آنچه از سوی برخی بیان می‎شود، بیشتر سوء استفاده از اسلام و دین است. الآن سر در و دیوار هر عطاری، عنوان طب اسلامی نوشته شده است با نام و نشان یکی از افرادی مانند تبریزیان، خیراندیش، روازاده و ... و گیاهانی که به عنوان دارو فروخته می‌شود، همان گیاهانی است که ممکن است یک شخص چینی، یا هندو یا ... براساس تجربه برای یک بیماری پیشنهاد یا تجویز کند. پس «اسلامی» بودن از کجا می‌آید؟!!
  • امیرحسین مهدیزاده سراج
  • با سلام،
    بدینوسیله پیشنهاد میشود به منظور غنی نمودن، پیشرفت و هماهنگ با زمانه و موثر نمودن طب اسلامی از تحقیقات و اطلاعات گیاهی موجود استفاده کامل انجام شود.
    با توجه به 12 سال تحقیق در زمینه شیرین کننده ها و با توجه به اینکه عسل طبیعی تقریبا نایاب و یا بسیار گران است و قابل تهیه برای افراد عادی با بنیه کم نیست و شکر مصرفی نیز باعث و بانی بسیاری از بیماری هاست، پیشنهاد میشود از عصاره گیاه استویا استفاده شود. و در طب سنتی از این گیاه بیشتر تحقیق و گفته شود. عصاره این گیاه میتواند در تمامی رژیمهای دارویی و غذایی شرکت کند و نتیجه مطلوب درمان را تسریع نماید. در نتیجه طب سنتی اسلامی بتواند وجه بهتری نسبت به طب جدید داشته باشد. درصورت تمایل، آماده ارائه مدارک و دلایل صحت گفته خود هستم. ارادتمند، مهندس مهدیزاده سراج

    ارسال نظر

    ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
    شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
    <b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
    تجدید کد امنیتی

    بسم اللّه الرّحمن الرّحیم: چهار برنامه مدرسه فقهی هدایت به شرح زیر است:
    الف: معرفی سند جهانی اولویت های تمدنی ۱۲ گانه( جایگزین سند توسعه پایدار ۲۰۳۰)
    الف: راه اندازی مدارس چابک تبلیغی در مساجد اعظم شهر
    ب: معرفی دو فهرست مفهومی برای نظام سازی در قالب نمایشگاه تخصصی
    ج: طراحی و ساخت محله امید ( اولین نمونه سازی کامل تمدنی)

    آخرین نظرات
    پیوندهای روزانه