فقهِ نظام

مباحثِ مدرسه فقهی هدایت

فقهِ نظام

مباحثِ مدرسه فقهی هدایت

سلام خوش آمدید

بسم الله الرحمن الرحیم

سلسله نشست های معرفی اولین نقشه راه تولید الگوی پیشرفت اسلامی در شهرهای مشهد، تهران، ورامین، کرج و قزوین برگزار گردید. به گزارش پایگاه اطلاع رسانی نقشه راه هدف اصلی از برگزاری این نشست ها، آشنائی با  پاسخ مبسوط شورای راهبردی الگوی پیشرفت اسلامی به سوال "چگونه الگوی پیشرفت اسلامی را تولید کنیم؟" می باشد.

به عبارت دیگر اولین نقشه راه تولید الگوی پیشرفت اسلامی در واقع پاسخی مبسوط به سفارش علمی امام خامنه ای در موضوع تولید الگوی اسلامی- ایرانی پیشرفت محسوب می شود؛ که دارای81 محور بحثی است. نشست های معرفی این نقشه راه  در چهار سطحِ نشست با نخبگانِ حزب الله، نشست های رسانه ای، نشست با نخبگان حوزه و دانشگاه و نشست هائی با مدیران دستگاه های اجرائی نظام  برگزار می شود.

                                                                                         

                                       

لازم به ذکر است که حجت الاسلام علی کشوری دبیر شورای راهبردی الگوی پیشرفت اسلامی در گفتگو با خبرگزاری فارس اهداف برنامه های شورای راهبردی الگوی پیشرفت اسلامی را در سه سطح زیر تشریح کرده اند:

.... فعالیت های آموزشی و پژوهشی شورای راهبردی الگوی پیشرفت اسلامی برای  پاسخ به سوالِ «چگونه الگوی اسلامی- ایرانی پیشرفت را تولید کنیم؟»  در سه سطح زیر سامان یافته است:

1.        سطح اول فعالیت های این شورا، شامل برگزاری نشست های معرفی اولین نقشه راه تولید الگوی پیشرفت اسلامی است؛ بر اساس مفاهیم این نقشه راه، در ابتدای نشست‌ها، مسئله الگوی پیشرفت اسلامی تبیین و سپس برای چگونگی تولید الگوی پیشرفت اسلامی پیشنهادی روشن ارائه می‌شود.

 همچنین در این  نشست‌ها مخاطبین با مأموریت‌های 27 گانه این نقشه راه آشنا می‌شوند. با پی‌گیری این مأموریت‌ها، علاوه بر حلِ مشکلاتی مهم در جامعه اسلامی، مسیر تولید الگوی پیشرفت اسلامی مورد بررسی نخبگان و مسئولین قرار می‌گیرد. البته برخی از مأموریت‌های 27 گانه نقشه راه تولید الگوی پیشرفت اسلامی از سوی هیچ نهادی پی‌گیری نمی‌شوند، ولی برخی دیگر از این مأموریت‌ها ساختارِ متکفل دارد. به عنوان مثال یکی از مأموریت‌های این نقشه راه مسأله مهم پیش گیری از جرم است؛ که خوشبختانه در قوه قضائیه مرکزی برای به ثمر رساندن این مسأله ایجاد شده است.

 2.    سطح دوم فعالیت های این شورا، تلاش برای ارتباط گیری با نهادهای نظام جمهوری اسلامی-مبتنی بر مأموریت های 27 گانه اولین نقشه راه تولید الگوی پیشرفت اسلامی- است.

 به عنوان مثال در مورد مأموریت مهم «پیش گیری از جرم» شورای راهبردی الگوی پیشرفت اسلامی بر اساس «تئوری پیشگیری بنیادین اسلامی» در تلاش برای ارتباط گیری موثر با قوه قضائیه است. این شورا مبتنی بر این تئوری، در سه سطح کوتاه مدت، میان مدت و بلند مدت برنامه هائی را قابل پی گیری می داند.

 3.   سطح سوم فعالیت‌های شورای راهبردی الگوی پیشرفت اسلامی، شامل پژوهش هائی، برای پیشنهاد سیاست های کلان و احکام برنامه متناسب با این سیاست‌ها، در فرآیند تدوین و تصویب برنامه ششم کشور است.

 این مأموریت‌های 27 گانه سه ویژگی دارند:

 اولین ویژگی این مأموریت ها این است که با پردازش آنها  آسیب های توسعه غربی تبیین می شود. این مسئله آنگاه اهمیت می یابد که ما توجه داشته باشیم؛ نخبگان کشور نگاه خوبی به توسعه غربی دارند. خیلی از نخبگان با دیدگاه مثبت به توسعه نگاه می‌کنند و عیبی در توسعه غربی نمی‌بینند.  به عبارت دیگر این 27 مأموریت عیب‌های توسعه غربی را آشکار می‌کند.

دومین ویژگی پردازش این مأموریت ها حل برخی از مسائل فعلی نظام مبارک جمهوری اسلامی است. اگر ما به این ماموریت‌های زمین مانده بپردازیم 27 مشکل از نظام به صورت نسبی حل می‌شود.  به طور مثال مسئله پیشگیری از جرم اگر حل شود بخشی از مشکلات قوه قضائیه حل می‌شود کثرت پرونده های ورودی به قوه قضائیه نگران کننده است.

 سومین ویژگی پرداختن به این مأموریت ها این است که با استفاده از راه حل های پیشنهادی این نقشه راه به نوعی قوانین و تخصیص های فعلی کشور به سوی الگوی پیشرفت اسلامی هدایت می شوند.  به عبارت دیگر با استفاده از تئوری های این نقشه راه -که مبتنی بر الگوی پیشرفت اسلامی دوران گذار است- به نوعی - با حل یکسری چالش‌های نظام - الگوی پیشرفت اسلامی را معرفی می‌نمائیم.

نشست های فوق الذکر در شهرهای تهران، ورامین، کرج و قزوین  به میزبانی کارگروه های شورای راهبردی الگوی پیشرفت و نشست مشهد با همکار ستاد فرهنگی فجر انقلاب اسلامی و در خلال هفتمین نشست کشوری ستاد فجر انقلاب اسلامی به مدت48 دقیقه برگزار گردید.

آئین نامه برگزاری نشست های معرفی اولین نقشه راه تولید الگوی پیشرفت اسلامی

فایل صوتی معرفی اولین نقشه راه تولید الگوی پیشرفت اسلامی در هفتمین نشست کشوری ستاد فجر انقلاب اسلامی

 

نظرات (۲)

مفیدترین شکل اطلاع رسانی در مورد این جلسات انتشار فایل صوتی جلسات است. لطفا فایل صوتی همه جلسات را منتشر فرمایید.
پاسخ:

سلام

ان شاء الله

در صورت امکان در شهر ماهم برای الگوی پیشرفت جلسه برقرار کنید.
شهر همدان آمادگی این مباحث را دارد.
پاسخ:
جلسات شورای راهبردی براساس آئین نامه نشست های این مرکز برگزار می گردد. لطفا بر اساس آئین نامه اقدام فرمایید.

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی

بسم اللّه الرّحمن الرّحیم: چهار برنامه مدرسه فقهی هدایت به شرح زیر است:
الف: معرفی سند جهانی اولویت های تمدنی ۱۲ گانه( جایگزین سند توسعه پایدار ۲۰۳۰)
الف: راه اندازی مدارس چابک تبلیغی در مساجد اعظم شهر
ب: معرفی دو فهرست مفهومی برای نظام سازی در قالب نمایشگاه تخصصی
ج: طراحی و ساخت محله امید ( اولین نمونه سازی کامل تمدنی)

آخرین نظرات
پیوندهای روزانه