فقهِ نظام

مباحثِ مدرسه فقهی هدایت

فقهِ نظام

مباحثِ مدرسه فقهی هدایت

سلام خوش آمدید

 بسم الله الرحمن الرحیم

ه بهانه فرا رسیدن حماسه ۹ دی؛

توسعه یافتگی غربی، عامل اصلی شکاف و بروز فتنه در جامعه اسلامی

آنچه که عیارها را عیان می کند و نهان ها را ظاهر، امتحانات الهی است. رجز خوانی کردن در میدان خالی دل و جرعت نمی خواهد، این امتحاناتِ عاشورایی است که قبیله عاشوراییان را سربلند میادین سخت می کند.

 

حجت الاسلام عبدالرحیم بیرانوند، مدرس و پژوهشگر حوزه علمیه قم، در گفتگویی با خبرنگار شبستان که به بهانه فرا رسیدن یوم الله 9 دی انجام شد، گفت: میادین امتحان و بروز فتنه ها از الزاماتِ صحنه حیات دنیا و مایه آزمایش انسانهاست تا مؤمن مخلص از منافق مکار شناخته شود و هر کدام مستحق پاداش یا عقاب شوند، و مؤمنین با تحمل آزار منافقان و ثابت قدم در ایمانشان به درجاتی دست بیابند.


در جامعه اسلامی چه چیزهایی باعث بروز شبهه و فتنه می شود؟

این مدرس و پژوهشگر حوزه، با بیان این مطلب که خداوند انسانها را برای آزمایش آفریده است، افزود: خدای متعال در آیات 2 و 3 سوره عنکبوت می فرمایند : آیا مردم فکر کردند که رها می شوند و هیچ آزمونی در کار نیست، باید گفت که یکی یکی شما را به صلابه آزمایش می کشیم و نمی گذاریم کسی بگوید که ما مومنیم مگر بعد از فتنه و امتحان است که عیار ایمان مومنین مشخص می شود.


وی تصریح کرد: خدای متعال صراحتا می فرماید، آیا مردم گمان کرده اند که همین طور رها می شوند و همین که بگویند ما ایمان آوردیم مورد آزمایش قرار نمی گیرند؟ باید امتحان پس دهید و باید معلوم شود که به چه دل بستید؟ آیا منافع، جاه طلبی، قدرت و ثروت را زیر پا می گذارید یا خیر؟ باید مشخص شود که خدای تو کیست، خدای تو چیست، باید معلوم شود که حقیقتا موحد هستیم یا مشرک؟ نام هر کسی را که در تاریخ می خوانیم می بینیم که به شکلی در آزمون قرار گرفته، بر سر انتخاب قرار گرفته، که بین دین و دنیا انتخاب کند، خداوند می فرماید نمی گذاریم هیچ کدام تان از دنیا بروید مگر اینکه بین دین و دنیا انتخاب کنید.


حجت الاسلام عبدالرحیم بیرانوند حادثه عاشورا و واقعه ی عبرت آموز کربلا را بهترین معیار سنجش عیارهای افراد جامعه دانست و ادامه داد: خدای متعال به ظواهرمان کاری ندارد. آنچه که عیارها را عیان می کند و نهان ها را ظاهر، امتحانات الهی است . رجز خوانی کردن در میدان خالی دل و جرعت نمی خواهد این ابتلائات و امتحاناتِ عاشورایی است که قبیله عاشوراییان را سربلند و روسفیدِ میادین سخت می کند. لذا واقعه کربلا و حوادث عاشورایی، بهترین معیار سنجش عیارهای افراد جامعه در طول تاریخ بوده و هست . با این اوصاف همه ما در طول حیاتمان باید آزموده شویم تا معلوم شود چه کسانی صادق هستند و چه کسانی کاذب. پس آنچه مسلم است این است که در خط قرار گرفتن خیلی مهم نیست، از خط خارج نشدن بسیار اهمیت دارد. علاقه طبیعی به مادیات، در نهاد هر کسی وجود دارد، آنچه خطرناک است، فریب خوردن از زینت ها و جلوه های آن و عدم کنترل دلبستگی هاست. به همین خاطر همه ما تا لحظه آخر در خطریم و باید توجه داشت که تداوم هدایت جز در پرتو دعا و استمداد از پروردگار مُیسر نیست.


پیآمدهای مثبت فتنه در جامعه ی اسلامی


حجت الاسلام بیرانوند، در ادامه سخنان خود در زمینه پیامدهای فتنه در جامعه اسلامی اظهار داشت: هرچند فتنه‌ها، سختی‌ها و تلخی‌های خاص خود را به دنبال می‌آورد و همچنین سبب بروز اختلاف و تردید، گم کردن دوست از دشمن، بی ثباتی و تزلزل در ایمان برخی خواص جامعه می شود، لیکن شیرینی‌هایی نیزدر پی آن نصیب مؤمنین می شود که شاید از هیچ راه دیگری تحصیل آنها برای مؤمنین ممکن نباشد.در روایات رسول خدا(ص) و امامان معصوم(ع) می‌خوانیم:«از فتنه‌های آخرالزمان کراهت نداشته باشید که منافقان را نابود می‌کند».


وی با اشاره به فتنه سال 88 بیان داشت: در همین فتنه های اخیر، درست است که هزینه هایی را بر روی دست نظام و ملت گذاشت که بعضا هم جبران ناپذیر است مثلا همین که حرکت یک ملت را در دست یابی به قلعه های پیشرفت وتعالی برای مدتی (8 ماه) کُند کرد، اما باید عرض کنم که برکات زیادی هم داشت که از آن جمله شناساندن و معرفی خائنین به نظام و ملت بود و چهره واقعی منافقین داخلی را برای همگان رو کرد.

 

تبدیل شدن ضد ارزش ها به جای ارزش، زمینه ساز بروز فتنه در جامعه دینی


کارشناس حوزه علمیه قم، تبدیل شدن ضد ارزش ها به ارزش و بالعکس را زمینه ساز بروز اغلب فتنه ها در جامعه اسلامی دانست و افزود: حال این امر به دست هر کسی و هر چیزی چه در داخل و چه در خارج تحقق یابد حرکتی نامیمون و تلاشی شیطانی است و بر همه لازم است نگذاریم معیارهای الهی در جامعه دینی عوض شوند. این تغییر معیارها در سه حوزه سیاست، فرهنگ و اقتصاد می تواند اتفاق بیفتد. برای مثال در حوزه سیاست خارجی تبدیل شدن شعار استکبار ستیزی به سازش، یا در سیاست داخلی جایگزینی دموکراسی غربی به جای مردم سالاری دینی و در حوزه فرهنگ، تقلید کورکورانه از فرهنگ بی بند و باری غرب واز بی حیایی و بی عفتی و مصادیق آن گرفته تا رفتن به سمت تعبد از مبانی فکری و فلسفی آنان.

 

وی با اشاره به نقش تمدن غرب به عنوان مهم ترین کانون تبدیل ارزش ها به ضد ارزش درعالم، خاطرنشان کرد: چنانکه می دانیم استحاله فرهنگی با حاکمیت فرهنگی غیر الهی، آن هم با همه مبانی، لوازم و خاستگاه هایش شکل می گیرد واز آنجا که تمدن غرب غایتش رفاه مادی و دنیا طلبی است نه تنها نمی تواند به عنوان یک الگو برای جامعه دینی ما قرار بگیرد بلکه در تعارضِ جدّی با مبانی و اهداف نظام مبارک اسلامی است.

 

نظام مقدس اسلامی بزرگ ترین نعمت الهی برای امت اسلام در عصر حاضر

 بیرانوند ادامه داد: معتقدیم  نظام مقدس اسلامی ایران در عصر غلبه مدرنیته یکی از بزرگ ترین نعمات خدای متعال به امت اسلامی است و نعمتی با این وسعت قطعا مورد باز خواست از طرف خدای متعال قرار خواهد گرفت. انسان هر مقدار، بیشتراز نعمت های الهی برخوردار شد، وظیفه اش سنگین تر می شود. بنابراین ما معتقدیم که یکی از مهمترین امتحانات الهی برای امت فعلی اسلام ، حفظ نظام و جهت انقلاب اسلامی است. انقلاب اسلامی به برکت خون شهدا و تلاش های امام راحل، بوجود آمد تا با ارائه نسخه ای شفا بخش که برگرفته از قرآن و عترت است، بتواند مدل اداره جامعه و سبک زندگی را به دنیا عرضه کند.

 

فرآیند تحقق آرمان های انقلاب اسلامی از دیدگاه امام خامنه ای

 عبدالرحیم بیرانوند با تشریح مراحل پنجگانه تکامل نظام اسلامی از نگاه مقام معظم رهبری، افزود: حضرت آقا فرآیند تحقق آرمان های انقلاب اسلامی را پنج گام می دانند. اولین گام، ایجاد انقلاب اسلامی بود و ایجاد انقلاب اسلامی به معنی گرفتن پرچم اختیارات از دست طاغوتیان توسط مومنین وسپردن آن به فقیه جامع الشرایع.


گام دوم انقلاب، ایجاد نظام اسلامی است که با رفراندم عمومی در 12 فروردین، جمهوری اسلامی هویت پیدا کرد و با نوشتن و تصویب قانون اساسی به عنوان ستون فقرات نظام اسلامی، نظام با نام جمهوری اسلامی ایران استقرار یافت.


گام سوم انقلاب، ایجاد دولت اسلامی است و این قدم از قدم های قبلی به مراتب دشوارتر است.در اینجا حضرت آقا دولت را نه به عنوان هیئت وزیران، بلکه به عنوان مجموعه کارگزاران حکومت معرفی می کنند و می فرمایند: اگر دولت به معنای واقعی کلمه اسلامی شد، آن وقت کشور به معنای واقعی کلمه اسلامی خواهد شد، عدالت مستقر خواهد شد، تبعیض از بین خواهد رفت، فقر به تدریج ریشه کن می شود.


حال که در مرحله سومِ حرکتِ انقلاب اسلامی یعنی ایجاد دولت اسلامی هستیم، مهندسی فرهنگی و تولید نقشه راه این الگوی پیشرفت اسلامی که موضوع منتقل شدن نظام از مرحله دولت اسلامی به مرحله بعدی است، قطعا یکی از مهم ترین تکالیف خواص در شرایط موجود است و باید توجه داشت که دستیابی به نقشه راه الگوی پیشرفت اسلامی حاصل نمی شود مگر با تحلیل درست جهت و مراحل تکامل انقلاب اسلامی البته آن هم بر مبنای ادبیات انقلاب.


توسعه یافتگی غربی نقطه مقابل پیشرفت اسلامی


کارشناس مسائل فرهنگی در کشور، در بخش دیگری از سخنان خود به وجود اختلاف دیدگاه درباره چگونگی پیش بُرد اهداف انقلاب اسلامی در بین نیروهای انقلابی کشور اشاره کرد و گفت: امروز یکی از مهم ترین دیدگاه ها که از طرف برخی نیروهای انقلابی در جامعه مطرح می شود و با اساسِ ماهیت انقلاب اسلامی هم ناسازگار است، مسئله فهم در معنای توسعه است. برخی لفظ توسعه را غربی معنا می کنند و این در حالی است که امام خامنه ای بارها در این خصوص فرموده اند که بنده تعمدا لفظ توسعه را استفاده نمی کنم، ایشان به جای استفاده از لفظ توسعه، که بار معنایی غربی دارد کلمه پیشرفت را به کار می برند. برهمین اساس می بینیم حضرت آقا در نامگذاری دهه چهارم انقلاب به عدالت و پیشرفت این دقت را داشته اند. چرا که پیشرفت به معنای رشد و کمال و تعالی است، بنابراین در ترسیم جهت مراحل تکامل انقلاب اسلامی باید به دنبال پیشرفت سازگار با مبنای ادبیات انقلاب اسلامی باشیم نه هر پیشرفتی. اما توسعه به معنای رایج آن، چیزی جز تبعیت محض از مبانی و تکنولوژی غرب نیست و غایت تمدن غرب چیزی جز رفاه مادی و دنیاگرایی نیست و این اساسا در تعارض با اهداف تمدن اسلامی است. غرب بر اساس مبنای خودش در یک تقسیم بندی، کشورهای جهان را به توسعه یافته یا توسعه نیافته و یا در حال توسعه تقسیم می کند و این در حالی است که توسعه یافتگی معنایی جز سرسپردگی به غرب را ندارد. وقتی که معیارهای توسعه یافتگی در یک کشور، براساس رعایت کردن شاخص های جهانی توسعه {wdi} شود یعنی به این معناست که هرچه توسعه یافته تر به غرب نزدیک تر و بالعکس.


« نه شرقی نه غربی » از شعار تا عمل


سخن آخر


حجت الاسلام عبدالرحیم بیرانوند در پایان سخنان خود تصریح کرد: با توجه به آن که سال هاست تهاجم همه جانبه دشمن علیه باورها، اعتقادات و ارزش ها و هنجارهای ما در جریان است ضروری است نسبت به ترمیم و سالم سازی و توانمندی ساختارها و پالایش علوم انسانی در زمره اولویت ها قرار بگیرد چرا که تربیت نسل های آتی مدیران کشور چنانچه بر پایه علوم ومفاهیم وارداتی، بیگانه با مفاهیم و سنن شرعی مان باشد آسیب پذیری ما در حوزه باورها افزایش یافته و طبیعتا ابزارهای تهاجمی دشمن کارآمدتر خواهد بود.

 

پایان پیام/

 

انتهای خبر

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی

بسم اللّه الرّحمن الرّحیم: چهار برنامه مدرسه فقهی هدایت به شرح زیر است:
الف: معرفی سند جهانی اولویت های تمدنی ۱۲ گانه( جایگزین سند توسعه پایدار ۲۰۳۰)
الف: راه اندازی مدارس چابک تبلیغی در مساجد اعظم شهر
ب: معرفی دو فهرست مفهومی برای نظام سازی در قالب نمایشگاه تخصصی
ج: طراحی و ساخت محله امید ( اولین نمونه سازی کامل تمدنی)

آخرین نظرات
پیوندهای روزانه