فقهِ نظام

مباحثِ مدرسه فقهی هدایت

فقهِ نظام

مباحثِ مدرسه فقهی هدایت

سلام خوش آمدید

بسم الله الرحمن الرحیم

یکی دیگر از نظریات فقهی مطرح در مباحث فقه الخلق، "الگوی فقهی مطالعات نجومی و کیهان شناسی" است. پرسش های اصلی این نظریه در قالب ۸ پرسش بنیادین طبقه بندی شده است.

پرسش اول: تبیین روش تحقیق و مطالعه در مباحث مرتبط با نجوم و مسئله آسمان است. روش تحقیق ما در مطالعه آسمان استفاده از "روش تحقیق مبتنی بر اشراف" است و از تکیه به گزاره های حدسی و پوزیتویستی -به دلیل عدم حجیت ظن و حدس- پرهیز می کنیم.(وَ ما یَتَّبِعُ أَکْثَرُهُمْ إِلَّا ظَنًّا إِنَّ الظَّنَّ لَا یُغْنِی مِنَ الْحَقِّ شَیْئًا إِنَّ اللَّهَ عَلِیمٌ بِمَا یَفْعَلُونَ - ۳۶ از یونس) در استنباط "الگوی فقهی مطالعات نجومی" از دو قاعده "بیان مبتنی بر مکث" و "بیان مبتنی بر سیاق" بیش از بقیه اصول استفاده کرده ایم. ( بیان مبتنی بر مکث اجزای درونی یک شئ را تشریح می کند و بیان مبتنی بر سیاق مفاهیم مرتبط با شئ خصوصاً مفاهیم پیشینی و سیاقی یک شئ را تبیین می کند.)

پرسش دوم: تبیین مفهوم سیاقی حاکم بر علم نجوم است. مفهوم سیاقی حاکم بر علم نجوم، مفهوم تنزیل است. طبق تبیین قرآن و روایات همه امور و همه اشیاء از یک منبع آسمانی نازل می شوند. ( رجوع شود به آیات ۴ از سوره قدر، ۲۱ و ۲۲ از حجر، ۳۹ از فصلت، ۵۷ از حدید، توبه ۲۶ و....)

پرسش سوم: شرح مسیر تنزیل اشیاء و امور مرتبط با اشیاء از مقام عندنا (جایی در آسمان) تا تحت الثری. شرح تفصیلی مراحل تنزیل بر اساس مسیر آسمان های هفت گانه و تبیین مسافت های هر مرحله تا زمین ارائه می گردد. آسمانهای هفت گانه همان مسیر اصلی تنزیل است.( فَقَضَاهُنَّ سَبْعَ سَمَاوَاتٍ فِی یَوْمَیْنِ وَأَوْحَى فِی کُلِّ سَمَاءٍ أَمْرَهَا وَزَیَّنَّا السَّمَاءَ الدُّنْیَا بِمَصَابِیحَ وَحِفْظًا ذَلِکَ تَقْدِیرُ الْعَزِیزِ الْعَلِیمِ -فصلت ٤١)

پرسش چهارم: شرح زمان های مرتبط با تنزیل اشیاء + شرح مفهوم زمان های سعد و زمان های نحس ( فِی أَیَّامٍ نَحِسَاتٍ - ٤١ فصلت) + شرح دوره زمانی تنزیل و شرح مفهوم دقیق راجعون (وَإِلَیْهِ یُرْجَعُ الْأَمْرُ کُلُّهُ- هود ١٢٣)

پرسش پنجم: تبیین کارگزاران و مدیران تنزیل ( مسئله تنزیل امر در اختیار الله است و امام و ملائکه در راستای نقشه خداوند تنزیل را مدیریت می کنند. (إِنَّ الْأَمْرَ کُلَّهُ لِلَّهِ- آل عمران ١٥٤ و سوره قدر) + تبیین مفهوم تکاملی نفی شرک

پرسش ششم: شرح مناسک اسمی، استغفاری و دعایی مؤثر بر قدر و اندازه تنزیل (چگونه اختیار با تقدیر جمع دلالی می شود؟) + شرح وضعیت تنزیل در دوره ظهور ، شرح وضعیت تنزیل در بهشت و....

پرسش هفتم: معرفی شمس، قمر و نجوم به عنوان ابزار های تشخیص اوقات تنزیل + تبیین مفهوم بروج (وَالسَّمَاءِ ذَاتِ الْبُرُوجِ- بروج ١) و فلک (کلٌّ فِی فَلَکٍ یَسْبَحُونَ -انبیاء ٢١)

پرسش هشتم(پرسش بسیار مهم و بخش تصمیم این نظریه): تبیین زمان تنزیل ۱۰ شئ برتر مرتبط با زندگی(زمان تنزیل فرزند، زمان تنزیل رزق، زمان تنزیل بلاء، زمان تنزیل خواب و آرامش، زمان تنزیل باران، زمان تنزیل علم، زمان تنزیل برائت از نار، زمان تنزیل زیبایی و نورانیت، زمان تنزیل سعادت (رفع شقاوت) و زمان تنزیل تقدیر)

در گذشته درباره نظریه فقهی کرسی مباحثی را مطرح کرده ایم؛ این نظریه به دو پرسش، شامل: ۱- خداوند چند مکان خلق کرده و ویژگی های مهم هر مکان چیست؟ و ۲- انسانها در چه مکانی زندگی می کنند؟ پاسخ می دهد.


حجت الاسلام علی کشوری (دبیر شورای راهبردی الگوی پیشرفت اسلامی) - تبیین سرفصل های الگوی فقهی مطالعات نجومی و کیهان شناسی - چهارشنبه ۲۱ رمضان المبارک ۱۴۴۴- قم

نظرات (۱)

  • توحید رنجبری
  • سلام و صلوات بر شما
    خدا به ایمان شما و حاج آقا کشوری هر روز بیفزاید و برکت دهد،
    این بیانات و پرسشهای خوب را که آدم ملاحظه میکند، موقع قرائت قرآن کریم دقت و توجه ارتقا می یابد، خدا خیرتان دهد

    ارسال نظر

    ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
    شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
    <b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
    تجدید کد امنیتی

    بسم اللّه الرّحمن الرّحیم: چهار برنامه مدرسه فقهی هدایت به شرح زیر است:
    الف: معرفی سند جهانی اولویت های تمدنی ۱۲ گانه( جایگزین سند توسعه پایدار ۲۰۳۰)
    الف: راه اندازی مدارس چابک تبلیغی در مساجد اعظم شهر
    ب: معرفی دو فهرست مفهومی برای نظام سازی در قالب نمایشگاه تخصصی
    ج: طراحی و ساخت محله امید ( اولین نمونه سازی کامل تمدنی)

    آخرین نظرات
    پیوندهای روزانه