فقهِ نظام

مباحثِ مدرسه فقهی هدایت

فقهِ نظام

مباحثِ مدرسه فقهی هدایت

سلام خوش آمدید

بسم الله الرّحمن الرّحیم

با توجه به نزدیک بودن فصل تدوین برنامه هفتم و لزوم توجه جدی به ناکارآمدی های متعدد سازمان برنامه و بودجه -در طول سال های طولانی- نکاتی را مطرح می کنم. سازمان برنامه و بودجه از سال ۱۳۲۷ تا پایان شهریور ۱۴۰۲ در مجموع یازده برنامه توسعه را برای اداره کشور به مجالس مختلف پیشنهاد نموده است. این برنامه ها -حداقل- از سه حیث دارای اشکال بوده اند.(مصوبه اخیر کمیسیون تلفیق بودجه ۱۴۰۲، برنامه بسیار معیوب ششم را تا پایان شهریور ۱۴۰۲ تمدید کرد!)

اشکال اول برنامه های توسعه: برنامه های توسعه کتاب آرزو بوده است و تقریباً اکثر احکام برنامه ای آن اجرایی نشده است. طبق اعلام مرکز پژوهش های مجلس میانگین اجرای ۶ برنامه قبلی در کشور حدود ۳۵ درصد بوده و اکثر این برنامه ها اجرایی نشده است! ( مطالعه بیشتر درباره میزان اجرای برنامه های توسعه)

اشکال دوم برنامه های توسعه: بسیاری از احکام برنامه های توسعه بر خلاف فقه اسلام تدوین شده است و اصولی مانندِ عدالت و فرزند آوری و نفی سبیل را نقض کرده است! به عنوان مثال در برنامه دوم توسعه (۱۳۷۴ لغایت ۱۳۷۸) ۱۳ حکم برنامه ای در راستای مسئله غلط کنترل جمعیت و مزیت های خیالی آن تصویب شده است. عدم تأکید بر اصل فقهی "عمومی شدن تجارت" و بالتبع تولید فاصله طبقاتی در برنامه های توسعه، یکی دیگر از تعارضات برنامه های توسعه با فقه شیعه است!

اشکال سوم برنامه های توسعه: وجود ترجمه گرایی شدید و تلفیق نظریات توسعه ای مختلف در این برنامه ها است. منشاء نظری برخی احکام برنامه ای، نظریات کینزی و فریدمنی است. (مانند سیاست های پولی و مالی برنامه های توسعه) منشاء برخی دیگر از برنامه های توسعه، نهادگرایی و... است. برنامه های توسعه گذشته در مجموع فاقد انسجام تئوریک و دریک جمله محصول استفاده و اقتباس از نظریات مطرح در سازمان ملل محسوب است.

با توجه به اشکالات فوق الذکر پیشنهاد می شود: برنامه هفتم کشور - به ترتیب- بر اساس سه وصفِ ۱- مفاهیم الگوی پیشرفت اسلامی (۱۲ دسته از نظریات الگوی پیشرفت اسلامی)، ۲- مطابق با اصول قطعی فقه شیعه و ۳- ناظر بر واقعیت های کشور و قابل اجرا، تدوین شود! انسجام و هماهنگی نیروهای معتقد به کارشناسی الگوی پیشرفت اسلامی و تمدن اسلامی در مجلس و دولت و رسانه ها و تشکل های خودجوش مردمی، اولین اقدام برای ایجاد این تحول در برنامه هفتم کشور است. بعون الله تبارک و تعالی 

علی کشوری (مدیر مدرسه فقهی هدایت و دبیر شورای راهبردی الگوی پیشرفت اسلامی)

چهارشنبه ۱۰ اسفند ۱۴۰۱ - حوزه علمیه قم

 

نظرات (۲)

سلام خسته نباشید ببخشید شما در صوت ها تون گفتید که مدرسه فقهی دارید، اگر دارید چطور میشه در اون جا ثبت نام کرد شرایطش چی هست؟ چون در کانالتون هم آیدی برای ارتباط ندارید ممنون میشم پاسخ بدید.
پاسخ:
سلام
در نشست های تخصصی الگوی پیشرفت اسلامی شرکت بفرمایید.
  • توحید رنجبری
  • با سلام و احترام
    ضمن تشکر از جناب حجت الاسلام کشوری بابت نگاه حل ریشه ای مسائل کشور؛
    به نظر بنده مسئولانی که اهل فکر کردن نباشند، عبرت نمیگیرند،
    بی جهت نیست معصوم علیه السلام میفرماید:
    یک ساعت تفکر برابر هفتاد سال عبادت است،
    بزرگترین فایده فکر کردن، اشتباه نکردن و یا اشتباه را تکرار نکردن است،
    کاش حاج آقا کشوری در مباحثشان به تعریف فکر هم بپردازند،
    به تجربه متوجه شدم بسیاری از دوستان معنی فکر کردن و چگونگی فکرکردن را واضح و آشکار نمی دانند،
    به عنوان مثال:
    فکر کردن یعنی حرکت به سمت معلومات
    پاسخ:
    سلام و ادب و احترام

    ارسال نظر

    ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
    شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
    <b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
    تجدید کد امنیتی

    بسم اللّه الرّحمن الرّحیم: چهار برنامه مدرسه فقهی هدایت به شرح زیر است:
    الف: معرفی سند جهانی اولویت های تمدنی ۱۲ گانه( جایگزین سند توسعه پایدار ۲۰۳۰)
    الف: راه اندازی مدارس چابک تبلیغی در مساجد اعظم شهر
    ب: معرفی دو فهرست مفهومی برای نظام سازی در قالب نمایشگاه تخصصی
    ج: طراحی و ساخت محله امید ( اولین نمونه سازی کامل تمدنی)

    آخرین نظرات
    پیوندهای روزانه